Politikk

Oslo-budsjettet 2022: Rosa busser blir et permanent tilbud for Oslos eldre

I Oslo skal eldre kunne leve aktive og frie liv. Alle innbyggere skal ha tilgang til hele byen og trygt kunne bruke offentlig transport. Derfor foreslår byrådet å gjøre forsøksprosjektet Rosa busser til en permanent ordning.

Pressemelding / Publisert: 22.09.2021

Rosa busser gir innbyggere over 67 år mulighet til dør-til-dør-transport fra eget hjem til destinasjoner innenfor bussens ruteområde. Bussene sikrer dermed at eldre har mulighet til å delta i samfunnet på linje med alle andre, og gir eldre trygg transport og mer sosialt fellesskap.

– Med de Rosa bussene har kommunen testet ut en transportløsning som har gitt mange eldre større muligheter til å leve mer selvstendig og aktivt. Vi ser at tilbudet med Rosa busser fungerer godt og har vært etterlengtet. Derfor foreslår vi å etablere dette som et fast tilbud. På den måten blir det lettere å komme ut og mulig for flere å bo hjemme lengre, sier byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Robert Steen.

Det settes av 26,4 millioner kroner i 2022, 29 millioner i 2023 og 34 millioner fra 2024 til Ruters aldersvennlige transport – Rosa busser.

Byrådet lanserte tilbudet i 2017, og har stadig fått flere brukere og utvidet ruteområdet til nye bydeler. Fra 2022 er dette gjort til en fast ordning i Vestre Aker, Nordre Aker, Ullern, Sagene, Bjerke, Alna og i Marka. Transporten er tilgjengelig for reisende fra 67 år og oppover.

Stadig flere benytter seg av de rosa bussene, og i august ble det satt ny rekord med over 6000 turer. Siden 2017 har bussene kjørt over 140 000 turer, og har nå godt over 4000 unike kunder. Vi har også sett en økning i turer på tvers av bydeler. Fra 2023 utvides tilbudet i enda en bydel.

– Jeg vet at dette tilbudet er viktig for mange av byens eldre, som ikke lenger kan kjøre selv, eller ikke kan benytte seg av ordinært kollektivtilbud. Nye tilbud som endrer hverdagen til folk i byen vår, er et resultat av byrådets politiske prioriteringer, avslutter Steen.

Hvordan bruker man Rosa busser?

• Tilbudet gjelder i for personer over 67 år i de bydelene som nå er med i ordningen.
  • Du kan reise fritt på tvers av bydelene og du kan ta med en venn om du ønsker det. En tur koster like mye som en vanlig honnørbillett.
  • Bussene kjører mandag til lørdag mellom kl. 10.00 og 18.00, og kan bestilles mellom klokken 09.00 og klokken 17.00.
  • Minibussen er tilrettelagt for rullator og rullestol. Om du trenger hjelp eller veiledning hjelper sjåføren deg med dette.
  • Reise med Rosa buss bestilles i Appen RuterBestilling eller på telefon. 23 24 28 50 mellom kl. 09.00 og kl. 17.00 mandag til lørdag. Reisen kan bestilles opptil en uke i forveien eller når du ønsker å reise.

Tuva Otterlei Blikom | Kommunikasjonsrådgiver | Byrådsavdeling for helse, eldre og innbyggertjenester

E-post: tuva.blikom@byr.oslo.kommune.no

Alle pressemeldinger om budsjettforslag 2022