Budsjett 2025

Kommunale gebyrer i Oslo i 2025

Vann- og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted er nødvendige og lovpålagte tjenester for å ivareta innbyggernes helse og sikkerhet. Kostnadene for disse tjenestene vil øke i 2025.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Oset vannbehandlingsanlegg
Kommunen har plikt til å sørge for at innbyggerne har rent drikkevann og at kloakk blir renset. Gebyrene innbyggerne betaler skal dekke kommunens utgifter til disse tjenestene. Bilde: Sturlason / Oslo kommune.
Gebyrtype

Gebyr i 2024 uten mva

Gebyr i 2025 *) uten mvaGebyr 2025 inkludert mva
Vann og avløp bolig 87m26 1337 2229028
Vann og avløp bolig 120 m28 4599 96112 451

Renovasjonsgebyr for

gjennomsnittsinnbygger

Avfallsbeholder 140 liter5 1535 3596 699
Gebyr for tilsyn med ildsted272272340

Hva brukes gebyrene til?

Kommunen har plikt til å sørge for at innbyggerne har rent drikkevann, kloakk blir renset, avfall blir hentet og håndtert og at ildsteder blir sjekket. Gebyrene innbyggerne betaler for vann og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted, skal dekke kommunens utgifter til disse tjenestene, men ikke mer. Dette kalles selvkost. Gebyrene er satt sammen av ulike deler, og skal dekke:

• Driftskostnader: Utgifter til arbeidskraft, maskiner og utstyr, vedlikehold, materialer og strøm, som er nødvendige for å kunne levere tjenesten.
  • Investeringer: Utgifter til bygg av nye anlegg som er nødvendige for å kunne levere tjenesten. Investeringer finansieres ved lån, og rentenivået påvirker derfor utgiftene.

Gebyret for vann- og avløp

Gebyret for vann og avløp øker i 2025 og vil også øke i 2026 og 2027. Fra 2028 vil gebyret være på et nivå som gjør at det ikke lenger er behov for like stor vekst. Gebyret skal dekke store, nødvendige investeringer på disse områdene:

Tryggere forsyning av drikkevann: Oslo har i flere tiår hatt en sårbar tilgang på drikkevann, fordi Oslo er avhengig av en enkelt drikkevannskilde. Nå bygger kommunen en ny reservevannforsyning til Oslo og nye overføringsledninger gjennom Oslo. Dette prosjektet er hovedgrunnen til at vann- og avløpsgebyret har økt og vil øke de neste årene.

Bedre renseanlegg: Kloakk må renses før vann kan slippes ut i fjorden. Renseanleggene for Oslo hadde ikke nok kapasitet og god nok rensing til å kunne håndtere kloakk fra en voksende befolkning. Utslipp av nitrogen og fosfor fører blant annet til oppblomstring av alger som kan skade livet i fjorden. Renseanleggene for kloakk har derfor blitt betydelig utvidet og forbedret de siste årene, med både bedre rensing og større kapasitet. God rensing er nødvendig for å sikre god vannkvalitet i Oslofjorden.

Rehabilitering av rør: Oslos vann- og avløpsledninger er blant Norges mest omfattende, men også eldste. Det har mange lekkasjer og ledningsnettet krever kontinuerlig utskiftninger og oppgraderinger. Rehabiliteringen av ledningsnettet har høy prioritet. Nettet må også tilpasses en framtid med hyppigere kraftig nedbør.

I tillegg er rentekostnader en vesentlig del av gebyret for vann- og avløp på grunn av de store investeringene. Endringer i rentenivået vil derfor påvirke gebyret.

Renovasjonsgebyret

Ulike typer boliger kan ha ulike renovasjonsløsninger. Eneboliger vil typisk ha egne avfallsbeholdere. De fleste i Oslo bor i borettslag og sameier med felles renovasjonsløsning, og kostnadene er da normalt lavere per husholdning.

KOSTRA, som samler inn data fra alle kommuner i Norge, bruker gebyret for en 140-liters avfallsbeholder for en husholdning som sammenligningsgrunnlag mellom kommuner.

Gjennomsnittsgebyret for en innbygger i Oslo gir et bedre bilde av kostnaden, og presenteres derfor også. Kostnaden tilsvarer de samlete gebyrinntektene delt på antall innbyggere i Oslo.

Gebyret for tilsyn av ildsted

Kommunen skal inspisere piper til peiser, ovner og fyringsanlegg med jevne mellomrom. Eierne av eiendommen betaler derfor et årlig gebyr per ildsted, som dekker kostnadene til kommunen. Hvis det er behov for feiing, faktureres det i tillegg. Ved å fyre korrekt vil det være mindre bruk av ved, mindre risiko for pipebrann og mindre behov for feiing.

Andre gebyrer og fastsetting

Det er en rekke enkeltgebyrer som ikke omtales her, slik som gebyr for vannmålere eller ulike avfallsbeholdere.

En detaljert fremstilling kan leses i byrådets forslag til budsjett for 2025.

Gebyrene for 2025 skal behandles og fastsettes av Oslo bystyre. Endringer kan skje frem til endelig vedtak i bystyret.

Spørsmål om gebyrer knyttet til vann og avløp rettes til Vann- og avløpsetaten:

Innbyggere / abonnenter

Simen Strand Jørgensen
Telefon

Spørsmål om gebyrer knyttet til renovasjon rettes til Renovasjons- og gjenvinningsetaten:

Innbyggere

Jørgen Bakke Fredriksen
Telefon

Spørsmål om gebyrer knyttet til tilsyn med ildsted og feiing rettes til Brann- og redningsetaten:

Innbyggere

Sigurd Folgerø Dale
Telefon