Trenger kraftigere tiltak for å bli en utslippsfri by
Utslippene av klimagasser kan være redusert med 70 prosent i 2030 sammenlignet med 2009, viser nye anslag i klimabudsjettet. Ytterligere tiltak er nødvendig for å nå målet om 95 prosent reduksjon.
Pressemelding / Publisert: 24.09.2025
Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel
I 2020 vedtok bystyret i Oslo et mål om å redusere Oslos klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030, sammenlignet med utslippene i 2009. Oslo kommune legger hvert år frem et eget klimabudsjett. Så og si alle utslipp skal i praksis bort innen 2030.
– Oslo ligger lengst fremme i verden i arbeidet med å omstille seg til en utslippsfri og fremtidsrettet by, for tiende gang legger vi frem klimabudsjett for byen. Vi skal fjerne nesten alle klimagassutslipp og samtidig gjøre Oslo til verdens beste by å bo i. De to målene henger sammen, og alle tiltakene vi gjennomfører handler om mer enn bare klima. Vi planlegger for en fremtid der vi når klimamålene våre, sier finansbyråd Hallstein Bjercke (V).
Klimabudsjettet skal sikre at klima blir en reell ramme for all ny politikk. De tiltakene som allerede er i gang og som byrådet foreslår, vil i sum bidra til at Oslo har redusert klimagassutslippene med 70 prosent i 2030, sammenlignet med 2009.
– For å nå målet og bli en nullutslippsby i 2030, må vi så godt som fjerne utslippene fra alle de tre avfallsforbrenningsanleggene i Oslo og alle bygge- og anleggsplasser må bli utslippsfrie. I tillegg må vi få ned utslipp fra næringstransport. Dette klimabudsjettet tar oss et godt stykke videre i dette arbeidet, sier byråd for miljø- og samferdsel Marit Vea (V).
Karbonfangst Klemetsrud
Det viktigste tiltaket i klimabudsjettet for å redusere utslippet i Oslo, er karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud, Oslos klart største punktutslipp. Anlegget skal etter planen starte opp i tredje kvartal 2029. Utslippet av klimagasser fra anlegget vil da bli redusert med omtrent 90 prosent.
Utslippsfrie anleggsplasser
I april 2025 fikk kommunene en tydelig lovhjemmel til å stille krav om utslippsfrie bygg- og anleggsplasser for private og statlige aktører. Dette var etter sterkt påtrykk fra Oslo. Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser er svært viktig klimatiltak, og i september 2025 sendte byrådet ut høring av lokal forskrift om krav til at store bygge- og anleggsplasser må ta i bruk utslippsfrie eller biogassdrevne anleggsmaskiner. Byrådets forslag er at kravet skal innføres i en trinnvis opptrapping mot 2030.
– Oslo kommune har gått foran og vist at dette går an. Fra og med 1. januar 2025 har kommunen stilt krav om at egne bygg- og anleggs prosjekter er utslippsfrie, byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).
Utslippsreduksjon fra næringstransport
Byrådet er nærmere å kunne etablere en nullutslippssone for næringstransport, og utslippsfrie vare- og lastebiler kan få tilgang til kollektivfeltene. – Begge disse tiltakene har byrådet jobbet for lenge, men utfallet avhenger av nasjonale myndigheter. Derfor må regjeringen snart foreslå å endre lov og forskrift om nullutslippssoner. Vi ber også om at regjeringen avklarer at utslippsfri næringstransport kan kjøre i kollektivfeltene, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).
Grønnere byrom og tiltak mot ekstremvær
Oslo må tilpasse seg et klima i endring. Derfor foreslår byrådet I forslaget til budsjett å sette av mer penger til grønne byrom, parker og nærnatur. Det vil sikre flere naturbaserte løsninger for overvannshåndtering i byen. I tillegg foreslår byrådet store nye investeringer i avløpsnettet, som vil redusere risiko for kjelleroversvømmelser og utslipp til vann og fjord ved store nedbørsmengder.
– Med dette forslaget sørger byrådet for investeringer under og over bakken som sikrer mindre vann på avveie. Samtidig blir byen grønnere og triveligere for alle, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).
Byrådet foreslår også å styrke av arbeidet med trygge flomveier ved styrtregn, og midler til innkjøp av utstyr til å håndtere ekstremværhendelser.
– Flomveier vil kreve store investeringer, men det koster enda mer å ikke gjøre noe. Nå må vi ta tak i problempunktene i byen som oversvømmes når det regner som verst. Dette handler også om sikkerhet for at nødetatene kan komme frem og gjøre sin jobb i en akuttsituasjon, byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).
Pressekontakter
byrådsavdeling for finans
byrådsavdeling for miljø og samferdsel
byrådslederens kontor
Pressemeldinger Oslo-budsjettet 2026
- Et budsjett som ruster Oslo for framtida
- Byrådets skolebehovsplan: Osloskolen rigges for fremtiden
- Vil kutte billettpris og bedre trafikksikkerheten
- Byrådet vil skape idrettsglede for alle
- Trenger kraftigere tiltak for å bli en utslippsfri by
- Byrådet satser på forebyggende tjenester
- Nytt team skal sørge for mer likeverdig BPA
- Styrker kulturlivet
- 34 millioner til økt sikkerhet og bemanning i kommunens institusjoner
- Vil gjøre Oslo grønnere
- Et budsjett for mer læring og mindre utenforskap
- Kommunale gebyrer i Oslo i 2026