Budsjett 2026

Et budsjett for mer læring og mindre utenforskap

Byrådet vil få orden på økonomien og skape rom til det viktigste. I en krevende økonomi fortsetter byrådet satsningen på Osloskolen, med over 240 millioner kroner i 2026.

Pressemelding / Publisert: 24.09.2025

Av Byrådsavdeling for utdanning

Lører i klasserom underviser en barneskoleklasse.
Forslaget til budsjett prioriterer grunnleggende ferdigheter. Bilde: Heidi Merete Skjebstad / Oslo kommune.

Forslaget til budsjett prioriterer grunnleggende ferdigheter, tiltak for at flere skal fullføre og bestå og skjermer grunnskolene fullstendig fra rammekutt.

– Byrådet gjør tøffe prioriteringer for å skjerme skolene og sørge for forutsigbare økonomiske rammer. Vi sikrer en stabil skoleøkonomi i 2026 med bedre lese-, skrive- og regneopplæring, og nye satsinger for at flere skal fullføre og bestå videregående opplæring, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden (H).

Økt innsats for grunnleggende ferdigheter

Byrådet vil bruke 16 millioner kroner til intensiv opplæring på 5.–10.-trinn for elever som står i fare for å henge etter i lesing, skriving og regning. Intensivopplæring er lovpålagt for 1.–4. trinn, men Oslo tar initiativ til å utvide praksisen til å gjelde hele grunnskolen i Oslo.

– Altfor mange elever i Osloskolen kan ikke lese, skrive eller regne godt nok når de går ut av ungdomsskolen. De står derfor i fare for å falle ut av videregående. For elever som står i fare for å henge etter, vil vi sikre at tidlig innsats og intensiv opplæring skal være gjeldende praksis gjennom hele skoleløpet, sier Remen Midtgarden.

Bevilgningen vil bidra til at opp mot 100 lærerstudenter kan få tilbud om en 20 prosent stilling i Osloskolen mens de går på lærerutdanningen. Lærerstudentene skal støtte innføringen av intensiv opplæring på 5.–10.-trinn.

– Dette er en klar «vinn-vinn-vinn»: Elevene får tettere oppfølging, skolene får mer kapasitet, og studentene får relevant erfaring og veiledning. For Osloskolen er det også viktig å sikre økt rekruttering av lærerstudenter, sier Remen Midtgarden.

12,5 millioner til styrking av skolebibliotekene og nye bøker

Byrådet setter av 12,5 millioner kroner til innkjøp av opp mot 20.000 nye lærebøker og biblioteksbøker, øke kompetansen på skolebibliotekene og løfte elevenes leseglede og leseferdigheter.

Gjeninnfører lærerspesialister

Byrådet foreslår å bruke 4 millioner på å gjeninnføre lærerspesialistordningen i Osloskolen. Lærerspesialistene skal være pådrivere for faglig og pedagogisk oppdatering og kompetanseutvikling på skolene, og styrke lærernes undervisningspraksis.

– Lærerspesialistordningen er en viktig og god ordning for å løfte det pedagogiske arbeidet og sikre mer og bedre læring for elevene våre. Jeg vet at mange skoler og lærere har savnet denne ordningen og vil glede seg over at den blir etablert på nytt i Oslo, sier utdanningsbyråden. sier utdanningsbyråden.

Samlet foreslår byrådet 32,5 millioner kroner til satsing på lese-, skrive- og regning i Osloskolen.

Bedre tilbud til barn med særskilte behov

Oslo, og Norge, opplever en sterk vekst i antall elever med særskilte behov. Disse barna har rett på et godt skoletilbud på lik linje med alle andre. Byrådet øker bevilgningen til elever med omfattende behov for spesialundervisning og diagnoser som utløser særskilt elevsats med 59 millioner kroner i 2026.

– Alle elever i Osloskolen skal ha mulighet til å lære, mestre og trives. Vi ser at behovene har økt, og at skolene trenger mer ressurser til å gi elevene et godt tilbud. Det sikrer vi nå, samtidig som vi har styrket kapasiteten på byomfattende spesialtilbud, sier Remen Midtgarden.

Få flere inn i utdanning, arbeid og aktivitet

Byrådet ønsker at flere skal fullføre skolen, ta fagbrev og få en jobb de kan leve av. Derfor vil byrådet legge til rette for flere samarbeidsprosjekter med næringslivet, slik at flere unge som har avbrutt videregående opplæring får mulighet til å ta fagbrev. Det settes av 12 millioner kroner til flere samarbeidsprosjekter etter modellen «Skole på byggeplass».

Byrådet setter videre av 4,5 millioner til å styrke ungdomsteamene på de lokale Nav-kontorene slik at flere unge følges opp raskere og bedre enn i dag.

– En stor andel av unge som står utenfor jobb og utdanning er ikke i aktivitet og er heller ikke i kontakt med Nav. Byrådet vil derfor styrke ungdomsarbeidet i Nav, for å bistå disse ungdommene inn i utdanning, arbeid eller annen kompetansefremmende aktivitet, sier byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug (V).

Tøffe prioriteringer for å skjerme skolenes økonomi

Byrådet skjermer skolene og sikrer mest mulig stabile og forutsigbare driftsrammer.

Byrådet omprioriterer 64,9 millioner kroner innen utdanningssektoren for å sikre en forutsigbar skoleøkonomi, elevenes undervisningstilbud og skolens kjerneoppdrag. Sammen med 140 friske millioner til skoleøkonomi innebærer det at rammekuttet på grunnskole fjernes helt, og om lag halveres på AKS og VGS.

For å finne rom til å prioritere mer læring og en stabil skoleøkonomi foreslår byrådet å gjeninnføre egenbetaling for deltidsplass i AKS på 4. trinn for de med inntekt over 1,5 millioner kroner. Bakgrunnen for forslaget er kommunens krevende økonomiske situasjon. Om lag halvparten av barna på 4. trinn vil fremdeles få gratis deltidsplass med denne ordningen, og gratis deltidsplass videreføres som før på 1.–3. trinn.

Satsinger og finansiering av satsing

SatsingBeløp

Elever med særlige behov i skolen

59 000

Lese-, skrive-, regnesatsing32 500
Skoleøkonomi – grunnskole104 000
Skoleøkonomi – vgs36 000
Ungt utenforskap – skole på arbeidsplass12 000
Redusert rammekutt grunnskole og AKS64 900
Sum satsinger

308 000

Finansiering av satsinger

SatsingBeløp
Friske midler243 500
Omprioriteringer innenfor UDEs ramme64 900
Sum308 400

Pressekontakter

for byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden

Kommunikasjonsrådgiver

Kristin Stormo
Telefon

Kommunikasjonsrådgiver

Gro Rognmo
Telefon