Budsjett 2025

Byrådet prioriterer skolen i trange tider

I et historisk stramt Oslo-budsjett velger byrådet å prioritere barn og unge. Det settes av til sammen 198 millioner kroner til ulike tiltak i skolen som er rettet inn mot de mest sårbare barna.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for utdanning

elever ved Brynseng skole pa tur
Byrådet prioriterer skolen i trange tider. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

– Det er et krevende år å lage budsjett. Alle sektorer har måttet gjøre tøffe prioriteringer, også utdanningssektoren. Men totalt sett kommer Osloskolen ut i pluss. I 2024 fikk skolene økt handlingsrommet sitt med over 100 millioner kroner etter at det blågrønne byrådet tok over. Denne økningen opprettholdes, og samtidig satser vi ekstra for å forebygge ungt utenforskap og sikre flere lærlingplasser. Det er jeg veldig glad for. I trange tider er det nettopp de mest sårbare og barn og unge som må prioriteres, sier byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden.

De viktigste prioriteringene innenfor skole er følgende:

• 138 millioner kroner til elever med omfattende behov for spesialundervisning og diagnoser som utløser særskilt elevsats
  • 25 millioner kroner til et tilskudd som skal bidra til flere læreplasser i kommunens virksomheter og styrking av lærekandidatordningen
  • 12 millioner kroner til alternative opplæringsarenaer som skal forebygge frafall i skolen
  • 11 millioner kroner til spesialplasser i grunnskolen
  • 7 millioner kroner til tilrettelagt tilbud i Aktivitetsskolen for barn med særlige behov
  • 5 millioner kroner til overgangstjenesten, en satsning som skal lette overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring for sårbare elever

– Vi har måttet gjøre tøffe prioriteringer også innenfor utdanningssektoren. Men for byrådet er det viktig at skolene og barna skjermes i størst mulig grad. I en krevende økonomisk tid legger vi opp til besparelser ved å sørge for at kommunen som skoleeier jobber mer effektivt, smartere og bedre, sier utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

Vil forhindre at unge faller utenfor

Byrådet prioriterer arbeidet mot utenforskap blant barn og unge.

– Et av de viktigste grepene vi kan gjøre for å forhindre utenforskap, er å holde unge i utdanning. Derfor vil vi legge til rette for at de som står i faresonen for å falle utenfor får tettere oppfølging og tilpasset opplæring, sier utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

Byrådet setter av 5 millioner kroner til å styrke overgangstjenesten, en satsing som hjelper sårbare elever med overgangen fra ungdomsskole til videregående. Det settes også av 12 millioner kroner til alternative opplæringsarenaer der elever som av ulike årsaker sliter med å finne seg til rette i skolen får et bedre tilpasset utdanningstilbud.

– Det er viktig at flest mulig får muligheten til å fullføre videregående, og at det legges til rette for ulike utdanningsløp som passer den enkelte elev, sier utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

Bygger videre på tidligere storsatsning

Prioriteringene i budsjettet for 2025 bygger videre på tidligere satsinger rettet inn mot ungt utenforskap. Byrådet satte i budsjettet for 2024 av 80 millioner til en storsatsing på ungdomsskoler i levekårsutsatte områder, og disse pengene skal fordeles ut over en femårsperiode.

– Vi har satt i gang en storstilt satsing rettet mot ungdomsskoler i levekårsutsatte områder. Skolen må løfte alle elever, uavhengig av hvor mye utdanning foreldrene deres har. Målet er å forebygge utenforskap og å bygge gode læringsmiljøer, sier utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

for byrådsavdeling for utdanning

Ingrid Lønrusten Rogstad