Budsjett 2025

Satser på kulturtilbud til barn og unge

Byrådet ønsker å prioritere kultur rettet mot barn og unge, til tross for en krevende økonomisk situasjon for kommunen. Det gir rom for økning til en rekke aktører som retter seg mot barn og unge.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for kultur og næring

Høytlesing for en gruppe barn på myke puter i bibliotek.
Byrådet ønsker å skjerme de yngste, også når det gjelder kultur. Bilde: Erik Thallaug / Oslo kommune.

Det er krevende økonomiske tider, men byrådet ønsker å skjerme de yngste, også når det gjelder kultur.

– Vi gjør dette fordi kulturtilbudet er med på å øke livskvaliteten og de yngste skal slippe å prioritere bort sin deltakelse og opplevelse av kultur, sier byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North.

– Meningsfull aktivitet er med på å skape tilhørighet og hindrer utenforskap. Vi prioriterer derfor avsetninger som er ordninger det kan søkes på fra organisasjoner der unge deltar, sier hun.

Særlig løftes ordningen for skolekor, -korps og -orkestre som økes med 3,2 millioner til total 15 millioner kroner, som kan ses sammen med en økning på 500 000 til konsertstøtte for det frivillige kulturlivet til totalt 2 millioner kroner.

– Byrådet har også funnet rom for å prioritere noen ekstra midler til aktører som retter seg mot de yngste publikumsgruppene. blant annet: Kloden teater, Miniøya, Det Andre Teateret og Tigerstadsteateret får små, men forhåpentligvis betydningsfulle økninger på sine tilskudd, sier Leirvik North.

Med noen få unntak får de fleste mottakerne av kulturtilskudd videreført tilskuddsnivået for 2024 med prisjustering.

Setter av penger til Kloden

Byrådet setter også av 15 millioner i investeringstilskudd til et hus for Kloden teater, «Det tredje stedet» på Økern, forutsatt at også staten tar sin del av spleiselaget med tilsvarende tilskuddsmidler.

– Kloden har prosjektert «Det Tredje Stedet» på Økern i snart 10 år, ved å sette av midler til bygget håper vi at det tiende året blir det hvor realiseringen starter, sier byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North.

– Sammen med en rekke andre tilbud til barn og unge innen utdanning, helse, sosial, idrett og frivillighet som er skjermet for kutt, håper vi å minimere konsekvensene av kutt både på kort og lang sikt.

Økt driftsramme til bibliotek

Bibliotekene har hatt en svært stor vekst i besøk og aktivitet de siste årene. Byrådet har prioritert å øke Deichmans driftsramme med 15 mill. årlig, blant annet for å imøtekomme de økte utgiftene som følger økt besøk. Midlene skal også dekke utvidelse av barneavdelingen i hovedbiblioteket. Ved å gjøre denne prioriteringen, skjermes samtidig Deichman for en del av budsjettkuttene som er lagt på kommunens virksomheter.

– Bibliotekets tilbud er spesielt viktig nå når flere sliter økonomisk. De skaper et fellesskap, gir pusterom og sikrer at alle har lik tilgang til kulturopplevelser, sier Anita Leirvik North.

for byrådsavdeling for kultur og næring

Ninja Sandemose