Budsjett 2025

Fjerner hurtigspor for tannbehandling til 21-24-åringer

Byrådet avvikler hurtigsporet for tannbehandling til 21-24-åringer og foreslår å omprioritere fra tannhelse for unge voksne. Mer av ressursene skal brukes på å få ned etterslepet for barn under 18 år.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for helse

Instrumenter til tannbehandling
Tannhelsetjenesten har et etterslep på innkallinger av barn og ungdom. Bilde: Per Kristian Lie Lowe / Konsis.

Etter at Støre-regjeringen og SV bevilget midler til tannbehandling for aldersgruppen 21-24 år, innførte det rødgrønne byrådet en ordning med hurtigspor for tannbehandling til denne gruppen i Oslo. Med hurtigsporet fikk unge voksne sterkt subsidierte behandlinger hos private tannleger på kommunens regning.

Byrådet foreslår å avvikle ordningen med umiddelbar virkning, for å sikre at ressursene går til de som har størst behov. Onsdag 25. september fikk Helseetaten i oppdrag fra byrådsavdeling for helse å sikre at unge voksne i aldersgruppen 21-24 år ikke lenger har en uregulert tilgang til en sterkt subsidiert tannbehandling, samtidig som de lovfestede rettighetene til gruppen ivaretas.

– Tannhelsetjenesten i Oslo er under press og har et stort etterslep på innkalling av barn og ungdom. Vi ønsker å gi et bedre tilbud til andre grupper som barn, eldre, rusavhengige og personer med sterk tannlegeskrekk. I en tid med stram kommuneøkonomi er det viktig å prioritere det viktigste først, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H).

13 812 barn og ungdommer har per august 2024 ikke fått innkalling til tannlegetime når de skulle. Byrådet ønsker å redusere dette etterslepet. Fra nå av skal tannbehandling til 21-24-åringer prioriteres ut fra individuelle behov for nødvendig tannbehandling, ikke for ordinære undersøkelser.

– Tannhelsetjenesten har et etterslep på innkallinger av barn og ungdom på over 13 000 personer. Der mange 21-24 åringer i Oslo har fått sjekket tennene sine nærmest på dagen, må barn vente stadig lenger på innkalling til time. Det mener jeg er en helt feil prioritering. Det er i barneårene man får på plass gode vaner som forebygger problemer med tennene senere i livet, sier Korkunc.

For å sikre at ingen blir stående uten nødvendig tannbehandling, er det utarbeidet en overgangsordning for 21-24-åringer. Pasienter som allerede har oppsatte undersøkelser i 2024 eller påbegynt behandling i eksisterende ordning, kan gjennomføre disse frem til 31. desember 2024. Det blir ikke mulig å legge inn nye avtaler utover dette.

Stortinget har bevilget penger til tannbehandling for 21-24-åringer, som fikk lovfestet rett til tannbehandling fra 1. juli i år. 37 millioner kroner av disse midlene omprioriteres. Selv om ordningen med sterkt subsidiert behandling hos private tannleger avvikles, skal tannhelsetjenesten sikre at også denne gruppens lovfestede rettigheter blir ivaretatt. I forliket mellom Støre-regjeringen og SV i revidert budsjett for 2024 ble også kommunenes frie midler økt med begrunnelse i tannbehandling for 25- og 26-åringer. Oslo kommunes andel av dette er på om lag 40 mill. Dette innarbeides ikke i budsjettet for 2025. Rett til tannbehandling for gruppen 25-26 år er enda ikke lovfestet.

– Byrådet legger frem et stramt budsjett. Én av årsakene til at budsjettet er stramt, er at regjeringen har tatt om lag en halv milliard kroner fra Oslo kommune for å omfordele til andre kommuner. De tar mye med den ene hånden, og gir litt med den andre. Byrådet er derfor nødt til å bruke noen av pengene regjeringen har foreslått at kommunene skal bruke til tannbehandling for 21-26-åringer for å skjerme andre, høyere prioriterte formål innen helse- og omsorgstjenestene i Oslo, sier Korkunc.

Her er oppdragsbrevet til Helseetaten (einnsyn.no)

Fakta om overgangsordningen for 21-24 åringer

• Det opprettes en telefonlinje på Tannlegevakten for denne gruppen, telefonnummer 23 04 07 60, der det blir gjort en vurdering via telefon om vedkommende har behov for nødvendig tannhelsehjelp.
  • Dersom vedkommende blir vurdert til å ha behov for nødvendig tannhelsehjelp, vil personen bli vist til Aker Tannklinikk eller Tannlegevakten for behandling. Personen vil bli prioritert ut ifra behov.
  • Overgangsordningen skal på sikt erstattes av en permanent løsning.

for byråd helse, Saliba Andreas Korkunc

Tuva Otterlei Blikom og Tonje Bruun