Budsjett 2025

Oslobudsjett for en grønnere by

I forslaget til budsjett for 2025, legger byrådet i Oslo opp til å etablere og oppgradere flere parker og gi området rundt Østensjøvannet et løft.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Torshovdalen utsiktspunkt
Byrådet legger opp til å etablere og oppgradere flere parker. Bilde: Niklas Lynau / Oslo kommune.

Byrådet foreslår å bruke 40 millioner kroner årlig i økonomiplanperioden til å planlegge og prosjektere nye og oppgraderte parker. I tillegg til å realisere nye prosjekter, vil byrådet sette av 10 millioner kroner til vedlikehold av eksisterende park- og nærnaturanlegg. Blant annet er det behov for å utføre sikringsarbeider i Korketrekkeren og å videreføre arbeidet med å bekjempe fremmede arter i Huken for at reguleringsplanen som er vedtatt for området skal kunne gjennomføres. Byrådet vil også sette av 9 millioner kroner til drift og utbedring av anlegg i Marka, på øyene og i parker og byrom.

– Byen vår trenger mer natur, både for å kutte utslipp, håndtere klimaendringene, og ikke minst fordi tilgang på natur gir bedre helse og livskvalitet. I løpet av ti år har Oslos befolkning økt med over 80 000 innbyggere, eller nesten like mange som hele Fredrikstads befolkning. Det øker presset på naturen, og i perioden 2017-2021 mistet Oslo mer natur enn vi klarte å etablere. Den utviklingen vil byrådet snu. Derfor prioriterer vi både å investere i nye parker og grøntområder, og å ta vare på den naturen vi allerede har, sier byråd Marit Vea.

Østensjøområdet miljøpark

Byrådet foreslår å sette av 4 millioner kroner i 2025 til å følge opp forvaltningsplanen for Østensjøområdet miljøpark. Pengene skal brukes til å lage ny reguleringsplan, utrede muligheten for å etablere et nytt våtmarksenter i Østensjøvannets nærhet, gjennomgå og oppgradere skilting, bedre atkomsten til området og bekjempe fremmede arter.

– Østensjøvannet har unike verdier, både som naturområde og som friluftsområde for befolkningen i store deler av Oslo. Med mer enn 220 fuglearter, er det dessuten et særlig verdifullt naturområde, også i nasjonal sammenheng. Nå er målet å ta bedre vare på dette området, slik at naturmangfoldet her får bedre livsvilkår, sier byråd Marit Vea.

Byrådet foreslår samtidig å sette av midler i økonomiplanen til åpning av Østensjøbekken. Betydelige deler av bekken, som er Østensjøvannets eneste utløp, er lukket, og byrådet setter av midler til å åpne om lag 100 meter like nord for vannet, i tillegg til 30 meter av Manglerudbekken der den går ned i Østensjøvannet. Totalt setter byrådet av 9,7 millioner kroner til formålet.

– Når vi åpner en bekk gjenskaper vi natur som har vært gjemt i mange tiår. Det gir bedre biologisk mangfold, bedre overvannshåndtering med mindre risiko for skader og forurensing, og omgivelsene blir vakrere og triveligere for alle, sier byråd Marit Vea.

I tillegg til Østensjøbekken, foreslår byrådet å sette av penger til åpning av Refstadbekken som del av arbeidet med Refstadparken, samtidig som arbeidet med Aurevannsbekken fortsetter.

Tilskuddsordning overvann

Som følge av klimaendringene er det sannsynlig at det fremover vil komme mer styrtregn i Oslo. Da er det viktig å kunne håndtere brå og store vannmengder og lede bort vannet på en god måte. Byrådet vil sette av 5 millioner årlig til en tilskuddsordning som skal bidra til at private grunneiere etablererer overvannsløsninger som fordrøyer overvann lokalt. Tilskuddet rettes mot boligeiere, borettslag og sameier i etablert bebyggelse i definerte områder der behovet er størst.

– Naturen er vår beste hjelper i arbeidet med å unngå skader og ødeleggelser på grunn av klimaendringer og ekstremvær. I Oslo har vi kommet langt i arbeidet med lokal overvannshåndtering i nye prosjekter, men mesteparten av byen er allerede bygget. Der trengs det også bedre overvannshåndtering. Nå tar kommunen en del av regningen når boligeiere gjør overvannstiltak på egen tomt. Det kan være grønne tiltak, som etablering av regnbed, eller andre tiltak som gjøre at mer av vannet kan dreneres lokalt, sier byråd Marit Vea.

for byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea