Budsjett 2025

Oslo stadig nærmere klimamålet

Utslippene av klimagasser kan være redusert med 69 prosent i 2030 sammenlignet med 2009, viser nye anslag i klimabudsjettet. Ytterligere tiltak er nødvendig for å nå målet om 95 prosent reduksjon. ​

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Bjørvika og Oslo by sett fra Ekebergåsen
Byrådet planlegger for en fremtid der klimamålene nås. Bilde: Liz Palm / Oslo kommune.

I 2020 vedtok bystyret et mål om å redusere Oslos klimagassutslipp med 95 prosent innen 2030, sammenlignet med utslippene i 2009. Oslo kommune legger hvert år frem et eget klimabudsjett. Til forskjell fra et vanlig budsjett, er målet med klimabudsjettet å gå i minus. Alle utslipp skal i praksis bort innen 2030.

– Vi planlegger for en fremtid der vi når klimamålene våre. Vi skal fjerne nesten alle klimagassutslipp og samtidig gjøre Oslo til verdens beste by å bo i. De to målene henger sammen, og alle tiltakene vi gjennomfører handler om mer enn bare klima, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H)

– Klimabudsjettet sikrer at klima blir en reell ramme for all ny politikk vi vedtar, og bidrar til at Oslo ligger lengst fremme i verden i arbeidet med å omstille seg til en utslippsfri og fremtidsrettet by. Årets klimabudsjett favner også bredere enn før, og har for første gang med klimatilpasning, sier byråd for finans Hallstein Bjercke (V).

Klimabudsjettet skiller mellom tre ulike former for tiltak når kommunen beregner hva utslippene vil være i 2030. Vedtatt politikk er tiltak som er eller vil bli innført. Summen av disse gir 69 prosents reduksjon av klimagassutslipp i 2030, sammenlignet med 2009. Identifiserte tiltak er tiltak for å kutte utslipp som er kjente og utredet, men som ikke er vedtatt politisk. Legger vi til dem, vil vi oppnå 83 prosent reduksjon i 2030. Målet er 95 prosent reduksjon, og gapet mellom 83 og 95 prosent består av ikke-identifiserte tiltak, altså tiltak vi per i dag ikke vet om. De har kommunen mål om å finne.

– Klimamålet er innen rekkevidde, men det gjenstår fremdeles mye hardt arbeid. Hvert kutt teller. Den reviderte Oslopakke 3-avtalen er det viktigste vi gjør for klimaet i 2025. Avtalen styrker kollektivtilbudet, gir bedre og mer effektiv utnyttelse av veinettet og bidrar til grønn omstilling av bilparken, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).

Grønn transport

Veitrafikken stod for 44 prosent av Oslos utslipp i 2022, ifølge Miljødirektoratet. Flere må reise kollektivt, sykle eller gå, og den resterende trafikken må være uten utslipp hvis Oslo skal nå sine klimamål. Det vil også gi bedre fremkommelighet og mindre forurensing i form av støv, støy og mikroplast. I forslaget til budsjett for 2025 vil byrådet bevilge penger til å sikre reduserte billettpriser i kollektivtransporten gjennom hele den kommende fireårsperioden. Prisene ble satt ned 1. september 2024.

Oslo, Akershus og staten ble i mai 2024 enige om en revidert Oslopakke 3-avtale. Avtalen fastsetter takstene for bompenger, og sikrer bompengefritak til og med 2030 for lastebiler på el, hydrogen og biogass. Inntektene fra bompengene går til å forbedre kollektivtilbudet og til ulike samferdselsprosjekter.

Karbonfangst og lagring

Avfallsforbrenning står for 27 prosent av utslippene i Oslo. Byrådet ønsker et karbonfangstanlegg på Klemetsrud. Det er potensial for å fjerne nesten alle utslippene fra Klemetsrud når anlegget er i drift. På sikt kan anlegget bidra til at Oslo blir såkalt klimapositiv, altså at byen fanger mer karbon enn den slipper ut.

Det er ikke tatt endelig investeringsbeslutning for karbonfangst på Klemetsrud.

Bygg og anlegg

Kravene Oslo kommune stiller til egne bygge- og anleggsprosjekter skal nå strammes ytterligere inn. Til nå har kommunen stilt krav om bruk av fossilfri teknologi i bygg- og anleggsarbeidet, hvor elektrisk drift premieres. Fra og med 1. januar 2025 skal det alltid brukes utslippsfrie (som regel elektriske) maskiner når det lar seg gjøre i kommunens egne prosjekter og i det som bygges på oppdrag av kommunen. Oslo kommune ønsker å sette krav om utslippsfrie bygge- og anleggsplasser til private og statlige prosjekter. Nasjonale myndigheter bør sikre en tydelig lovhjemmel for slike krav.

Pressekontakt

for byrådsavdeling for finans

Nina Gopinder Pannu
Telefon

for byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Telefon

for byrådsleders kontor

Telefon