Budsjett 2025

22 millioner til ny barnevernsinstitusjon for unge mellom 12 og 15 år

Byrådet har sett et særlig behov for å styrke tilbudet til barn under den kriminelle lavalder som begår alvorlig kriminalitet, og øker kapasiteten i barnevernet.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for sosiale tjenester

Silhouetter av ungdom i solnedgang.
22 millioner til ny barnevernsinstitusjon for unge mellom 12 og 15 år. Bilde: Afta Putta Gunawan / Pexels.

Det har vært en økning i andelen barn under den kriminelle lavalderen som begår alvorlig kriminalitet. I Oslo, som i resten av landet, er det kapasitetsutfordringer for akutt– og behandlingsplasser i barnevernet.

– Vi trenger flere institusjonsplasser som ivaretar de yngste som begår alvorlig kriminalitet, derfor setter vi både av midler til å opprette en ny barnevernsinstitusjon og til å videreføre en midlertidig akuttinstitusjon, sier byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug (V)

Ny behandlingsmetode

I tillegg skal flere barn og unge med adferdsvansker få hjelp i sitt nærmiljø gjennom etableringen av Multisystemisk terapi (MST) på varig basis fra 2025. I budsjettet sikres driftsmidler til dette tiltaket.

• MST er et behandlingstilbud for familier med ungdom i alderen 12-18 år som har alvorlige atferdsvansker. For enkelte ungdommer kan MST være et alternativ til plassering i fosterhjem eller på institusjon.
  • MST er aktuell for ungdom som utøver vold og kriminalitet og har alvorlige atferdsproblemer.
  • MST har vist gode resultater både nasjonalt og internasjonalt.

for byrådsavdeling for sosiale tjenester

Ingunn Rakstang Eck