Budsjett 2025

Bydelene får større handlingsrom til å prioritere selv

Budsjettforslaget for 2025 er stramt. Derfor foreslår byrådet å gi bydelene større handlingsrom til å gjøre egne prioriteringer.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for sosiale tjenester — Byrådsavdeling for helse

Fulg overblikk bilde av oslo (bydeler)
Byrådet foreslår flere tiltak som reduserer detaljstyringen av bydelene. Bilde: Olav Helland / Oslo kommune.

Byrådet legger fram et stramt budsjett for 2025. Alle sektorer må gjennomføre omstillingstiltak. Selv om dette innebærer strammere budsjetter for bydelene enn det som ble vedtatt i økonomiplanen for 2024-2027, gis de med byrådets forslag større handlingsrom til å prioritere selv.

– Byrådet er opptatt av at bydelene ikke skal ta en uforholdsmessig stor andel av kuttene. Johansen-byrådet la opp til at bydelene skulle ta 60 prosent av samlet generelt rammekutt i 2025. Vårt budsjettforslag innebærer at bydelene ikke lenger må bære den tyngste børen, ved at deres andel av det generelle rammekuttet reduseres til 45 prosent, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H).

Bydelenes andel av det generelle rammekuttet blir dermed det samme som budsjettandelen deres.

Innsparingskravene handler både om generelle rammekutt og konkrete innsparingstiltak. Når det gjelder generelt rammekutt, skjermes bydelene neste år for ytterligere kutt utover det bystyret allerede har vedtatt som rammekutt for 2025. Det generelle rammekuttet for bydelene blir på totalt 195 millioner kroner.

– Jeg er glad for at vi har klart å skjerme bydelene fra ytterligere generelle kutt i budsjettet vi nå foreslår for 2025. Det gjør blant annet at vi skjermer viktige velferdstjenester for innbyggerne våre, sier Korkunc.

Innsparingstiltakene skal i mindre grad ramme innbyggerne og bydelenes kjerneoppgaver, men heller tas gjennom å redusere administrasjon. Byrådet foreslår at bydelene reduserer administrative stillinger med 10 millioner kroner i 2025 og 20 millioner kroner fra 2026.

Ordningen med aktivitetstid for mottakere av hjemmetjenester ble innført av det forrige byrådet. I år fordeles 65 millioner kroner til bydelene. Ordningen videreføres, men er samtidig valgfri for bydelene. Det betyr at bydelene selv kan velge å tilby eldre som har hjemmetjenester aktivitetstid i tråd med lokale prioriteringer. Bevilgningen til aktivitetstid i hjemmetjenesten tilpasses dagens forbruksnivå i bydelssektoren, som er på om lag 20 millioner kroner, og reduseres derfor med 45 millioner kroner fra 2025.

Sosialhjelpsbudsjettet styrkes med 300 millioner

De siste årene har utgiftene til økonomisk sosialhjelp økt markant. Det er flere årsaker til dette, som høy prisvekst og høye utgifter til livsopphold, og at Oslo har tatt imot flere flyktninger. Derfor vedtok bystyret en ekstra bevilgning på 100 millioner kroner i revidert budsjett 2024, og denne rammen er videreført i 2025. Det er usikkert om dette er tilstrekkelig, og byrådet setter derfor av ytterligere 200 millioner kroner til en sentral buffer for utbetaling av sosialhjelp i 2025.

Oslos innbyggere skal ha tilgang til nødvendig støtte når de trenger det, spesielt i en tid med økende levekostnader og utfordringer. Derfor tar vi grep for å øke bydelenes handlingsrom, slik at sosialhjelpsutgiftene ikke går på bekostning av andre tjenester, sier sosialbyråd Julianne Ferskaug (V).

Byrådet vil vurdere fortløpende om det er behov for å bevilge mer penger til sosialhjelp til bydelene.

Vil gi mer fleksibilitet

For å gi bydelene større handlingsrom til å prioritere når økonomien nå blir strammere, foreslår byrådet flere tiltak som reduserer detaljstyringen av bydelene. Byrådet foreslår å fjerne øremerkinger for 200 millioner kroner. Bydelene får beholde disse midlene.

– Byrådet er opptatt av å gi bydelene større handlingsrom til å gjøre egne prioriteringer. Det er bydelene som kjenner sine innbyggere og deres behov best. Vi mener det er riktig at vi lar være å detaljstyre der vi kan. Vi foreslår derfor å fjerne en god del av de øremerkede tildelingene slik at bydelene får mer fleksibilitet, sier Saliba Andreas Korkunc.

I tillegg til å fjerne øremerkede tildelinger, med unntak av tildelingen til ferie- og deltidsjobber for unge, tar byrådet flere grep for mer fleksibilitet. Skolehelsetjenesten styrkes i tråd med byrådets satsing i 2024-budsjettet, og øker dermed med ytterligere 22 millioner kroner årlig fra 2025. Samtidig foreslår byrådet å gå bort fra detaljerte føringer for bemanningen i skolehelsetjenesten, slik at bydelene gis større handlingsrom til å vurdere hvilket kompetansebehov som er hensiktsmessig lokalt.

Byrådet foreslår å gjøre det valgfritt for bydelene å opprette tilsynsutvalg for hjemmebaserte tjenester, og foreslår også å avvikle tilsynsutvalg for institusjoner. Fra 2024 skal det etableres beboer- og pårørenderåd ved alle langtidshjemmene i Oslo kommune, hvor blant annet ansatte, beboere og pårørende er representert. Formålet er skape en arena for medvirkning, erfarings- og kunnskapsdeling mellom fagmiljøet ved institusjonen, brukere og pårørende.

– Byrådet vil styrke arbeidet med å heve kvaliteten i tjenestene, uten å øke mengden rapporteringskrav, tilsyn og byråkrati. Samtidig som vi etablerer beboer- og pårørenderåd og innsatsteam i Sykehjemsetaten, avvikler vi den utdaterte ordningen med folkevalgte tilsynsutvalg ved institusjoner, sier Korkunc.

Byrådet foreslår også å redusere omfanget av tildelinger til såkalte særskilte formål. Da blir mer av pengene fordelt gjennom bydelenes fordelingssystem. Det øker fleksibiliteten i bydelsøkonomien. Innenfor helseområdet utgjør dette om lag 150 millioner kroner.

for byråd for helse, Saliba Andreas Korkunc

Tuva Otterlei Blikom og Tonje Bruun