Budsjett 2025

Byrådet styrker arbeidet mot flom og overvann

Byrådet vil gjøre byen mer klimarobust. – Vi må ta grep for å sikre eiendomsverdier og redusere skader etter styrtregn, sier byråd for byutvikling James Stove Lorentzen.

Pressemelding / Publisert: 25.09.2024

Av Byrådsavdeling for byutvikling — Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Mørke skyer med regn henger over byen.
Tordenskyer over byen. Bilde: Liz Palm / Oslo kommune.

– Det blir stadig tydeligere at flom og overvann vil ramme oss hardere i fremtiden. Da er det viktig å kunne håndtere og lede bort vannet på en god måte. Det må både offentlige og private aktører planlegge for, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea.

I budsjettforslaget for 2025 foreslår derfor byrådet 6 millioner kroner til arbeidet med en skybruddsplan som skal bidra til trygge flomveier og fordrøyning av styrtregn, og en tilskuddsordning på 5 millioner kroner årlig til boligeiere, borettslag og sameier, slik at de kan søke tilskudd til overvannshåndtering på egen eiendom.

I 2023 var det overvannsskader på boliger i Oslo for ca. 840 mill. kroner, ifølge Finans Norge. I tillegg kommer alle skader på infrastruktur og eiendom for øvrig.

– Dette må vi gjøre noe med! Vi snakker om store eiendomsverdier som blir skadet år etter år. Det er bedre å legge vekt på forbedringstiltak enn å betale for reparasjoner av skader gjentatte ganger, sier byutviklingsbyråden.

Skybruddplan – sikre trygge flomveier

– Vi har allerede kart som viser hvor vannet faktisk renner og samler seg, og etatene våre gjennomfører tiltak, men vi trenger en plan som viser hvor vi trygt kan lede vannet i nye traseer og etablere fordrøyninger, slik at vannet gjør mindre skade, sier Stove Lorentzen.

– Det kan for eksempel være at man skal lede vannet vekk fra veier eller boligområder der vannet skaper kaos eller gjør mye skade, og heller lede det inn mot en park eller grøntarealer som tåler oversvømmelse en gang imellom. Planen skal ligge til grunn for all plan- og byggesaksbehandling, sier byråden.

En skybruddsplan er et komplisert utredningsarbeid som ikke er gjort i Oslo før og som krever spesialkompetanse innen hydraulisk modellering. Ekspertene må simulere nye alternative veier for hvor vannet kan renne trygt og lage en oversikt over hvor det er viktigst at vi setter inn tiltak.

Tilskuddordning

Byrådet foreslår også en tilskuddsordning på 5 millioner kroner årlig til private grunneiere som etablererer gode overvannsløsninger slik at overvann infiltreres og fordrøyes lokalt. Tilskuddet rettes mot boligeiere, borettslag og sameier i etablert bebyggelse i definerte områder der behovet er størst.

– Klimaendringer og ekstremvær er dessverre noe vi er nødt til å forholde oss til. Den største utfordringen i Oslo er stadig mer voldsomme og hyppige episoder med styrtregn. Kommunen er i full gang med å rulle ut tiltak for å hindre oversvømmelser og ødeleggelser, men for å lykkes i dette arbeidet trenger vi også å spille på lag med innbyggerne. Derfor oppretter byrådet nå en tilskuddsordning for privatpersoner, sameier og borettslag slik at de kan få støtte til å investere i tiltak i de områdene som trenger det mest, sier Vea.

– Det som er veldig bra er at de beste løsningene for å håndtere klimaendringer, også handler om å spille på lag med naturen og gjøre byen grønnere. Naturbaserte løsninger, som regnbed, vegetasjon og grønne lunger bidrar til å forsinke vannmasser eller drenere vannet ned i bakken, sier miljøbyråden.

Pressekontakter

For byråd for byutvikling James Stove Lorentzen

Kristine Langfjord, kommunikasjonsrådgiver

For byråd for miljø og samferdsel Marit Vea