Budsjett 2026

Kommunale gebyrer i Oslo i 2026

​​​Vann og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted er nødvendige og lovpålagte tjenester kommunen leverer. Disse tjenestene betales direkte av innbyggere og næringsliv via kommunale gebyrer/avgifter.

Pressemelding / Publisert: 24.09.2025

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Arbeider jobber på vannstand i Nordmarka.
Tryggere forsyning av drikkevann: Kommunen bygger en ny reservevannforsyning. Bilde: Jørgen Mo / Oslo kommune.

For det store flertallet av husstander i Oslo vil disse tjenestene øke om lag på nivå med den generelle prisveksten i 2026. Unntaket er abonnenter med vannmålere, som vil få en økning på 23,5 prosent.

Tabell: Årlig gebyr for en husholdning i 2025 og 2026

Gebyrtype

Gebyr i 2025 uten mvaGebyr i 2026 *) uten mvaGebyr 2026 inkludert mva
Vann og avløp bolig 87m2 **7 0357 3478 449
Vann og avløp bolig 120 m2 **9 5279 95111 444
Gjennomsnittsgebyr per innbygger (renovasjon)1 7131 7842 230
Restavfallsbeholder 140 liter (standard)5 4105 7357 169
Gebyr for tilsyn med ildsted243236Ilegges ikke mva.

Alle beløp i kroner. Tjenestene er pliktige til å pålegge merverdiavgift (mva.) på 15 prosent, fastsatt av staten.
*) Gebyr for 2026 er beregnet per 25. september 2025. Før bystyrets behandling i november 2025, vil gebyrene bli oppdatert med nye beregninger. Endelig gebyr fastsettes av bystyret.

**) Tabellen tar utgangspunkt i at boligen har stipulert forbruk, som gjelder det store flertallet av abonnenter. Abonnenter med vannmålere vil få en høyere økning i gebyret, jf. egen omtale.

Hva brukes gebyrene til?

Kommunen har plikt til å sørge for at innbyggerne har rent drikkevann, avløpsvann blir renset, avfall blir hentet og håndtert og at ildsteder blir sjekket. Gebyrene innbyggerne betaler for vann og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted, skal dekke kommunens utgifter til disse tjenestene, men ikke mer. Dette kalles selvkost.

Gebyrene er satt sammen av ulike deler, og skal dekke:

  • Driftskostnader: Utgifter til arbeidskraft, maskiner og utstyr, vedlikehold, materialer og strøm, som er nødvendige for å kunne levere tjenesten.
  • Investeringer: Utgifter til bygg av nye anlegg som er nødvendige for å kunne levere tjenesten. Investeringer finansieres ved lån, og rentenivået påvirker derfor kommunens utgifter og dermed de kommunale avgiftene.

Gebyret for vann- og avløp

For det store flertall av abonnenter vil vann- og avløpsgebyret ha en utvikling på nivå med den generelle prisveksten i 2026. Abonnenter med målt forbruk (næringslivet og enkelte boliger) vil imidlertid få en økning på 23,5 prosent. Dette skyldes at ny kunnskap om vannforbruket gjør at abonnenter med vannmålere må ta en noe høyere del av kostnadene enn de til nå har gjort. I 2027 og 2028 vil gebyret øke med om lag 20 prosent for begge abonnentgruppene.

Når prosjektet Ny vannforsyning Oslo står ferdig i 2028 ser vi enden på flere år med betydelig gebyrvekst. Prosjektet til om lag 30 milliarder kroner er kommunens største enkeltinvestering, og fra 2029 forventer vi at vann- og avløpsgebyret vil ha en langt mer moderat vekst.

Gebyret skal dekke store, nødvendige investeringer på disse områdene:

Tryggere forsyning av drikkevann

Oslo har i flere tiår hatt en sårbar tilgang på drikkevann, fordi byen er avhengig av en enkelt drikkevannskilde. Nå bygger kommunen en ny reservevannforsyning til Oslo og nye overføringsledninger fra øst til vest.

Bedre renseanlegg

Avløpsvann må renses før det kan slippes ut i fjorden. Renseanleggene for Oslo er to av de få langs Oslofjorden som renser for nitrogen og fosfor. Det har ført til at utslippene fra disse anleggene har tilfredsstillende kvalitet. Anleggene er blitt betydelig utvidet for å møte rensekravene. Investeringene for utvidelsene av anlegget er også med på å forklare økningen i avgiften for vann- og avløp.

Rehabilitering av rør

Oslos vann- og avløpsledninger under byen er blant Norges mest omfattende, men også eldste. Det har mange lekkasjer og ledningsnettet krever kontinuerlig utskiftninger og oppgraderinger. Rehabiliteringen av ledningsnettet har høy prioritet. Avløpsnettet må også tilpasses en framtid med hyppigere kraftig nedbør. 

Renteøkning på store lån

På grunn av de store investeringene i komplekse installasjoner er rentekostnadene en vesentlig del av gebyret for vann- og avløpstjenesten. Endringer i rentenivået vil derfor påvirke gebyret.

Renovasjonsgebyret

Renovasjonsgebyret for 2026 økes med 6 %, og med 0 % i resten av økonomiplanperioden. Økningen i 2026 skyldes hovedsakelig generell prisvekst, men også økte kostnader ved forbrenning av restavfall.

Renovasjonsløsninger varierer med boligtype. Eneboliger vil typisk ha egne avfallsbeholdere. KOSTRA, som samler inn data fra alle kommuner i Norge, bruker gebyret for en 140-liters restavfallsbeholder for en husholdning som sammenligningsgrunnlag mellom kommuner.

De fleste i Oslo bor i borettslag og sameier med felles renovasjonsløsning, og gebyret er da normalt lavere per husholdning. For å gi et mer presist bilde av renovasjonsgebyret, presenter vi også gjennomsnittlig gebyr per innbygger. Dette gebyret beregnes ved å dele kommunens samlede renovasjonsgebyr på antall innbyggere i Oslo.

Gebyret for tilsyn av ildsted

Kommunen skal inspisere piper til peiser, ovner og fyringsanlegg med jevne mellomrom. Hvis du eier en bolig med ildsted, må du betale et årlig gebyr for tilsyn, som dekker kostnadene kommunen har for å utføre tjenesten. Gebyret betales per bolig (boenhet eller bruksenhet). Hvis det er behov for feiing, faktureres dette i tillegg. Behovet for feiing vil variere avhengig av ildstedets kvalitet og hvordan det fyres. Ved å fyre korrekt vil det være mindre bruk av ved, mindre risiko for pipebrann og mindre behov for feiing.

Andre gebyrer og fastsetting

Det er en rekke enkeltgebyrer som ikke omtales her, slik som gebyr for vannmålere eller ulike avfallsbeholdere.

En detaljert fremstilling kan leses i byrådets forslag til budsjett for 2026.

Gebyrene for 2026 skal behandles og fastsettes av Oslo bystyre. Endringer kan skje frem til endelig vedtak i bystyret.

Rettelse 08.10.2025:

I den opprinnelige teksten stod det følgende om gebyret for ildsted: «Eierne av eiendommen betaler et årlig gebyr per ildsted...» Dette er ikke riktig, fordi hvis man eier en bolig (boenhet eller bruksenhet) med flere ildsteder, betaler man kun ett tilsynsgebyr per bolig. Teksten er rettet til: "Hvis du eier en bolig med ildsted, må du betale et årlig gebyr for tilsyn, som dekker kostnadene kommunen har for å utføre tjenesten. Gebyret betales per bolig (boenhet eller bruksenhet)."

Kontaktinformasjon

Spørsmål om gebyrer knyttet til vann og avløp rettes til Vann- og avløpsetaten: 

Innbyggere / abonnenter

Telefon

Presse

Jean Yves Gallardo
Telefon

Spørsmål om gebyrer knyttet til renovasjon rettes til Renovasjons- og gjenvinningsetaten:

Innbyggere

Telefon

Presse

Jørgen Bakke Fredriksen
Telefon

Spørsmål om gebyrer knyttet til tilsyn med ildsted og feiing rettes til Brann- og redningsetaten:

Innbyggere

Telefon

Presse

Sigurd Folgerø Dalen
Telefon

Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Pressekontakt
Telefon