Kommunale gebyrer i Oslo i 2026
Vann og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted er nødvendige og lovpålagte tjenester kommunen leverer. Disse tjenestene betales direkte av innbyggere og næringsliv via kommunale gebyrer/avgifter.
Pressemelding / Publisert: 24.09.2025
Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel
For det store flertallet av husstander i Oslo vil disse tjenestene øke om lag på nivå med den generelle prisveksten i 2026. Unntaket er abonnenter med vannmålere, som vil få en økning på 23,5 prosent.
Tabell: Årlig gebyr for en husholdning i 2025 og 2026
Gebyrtype | Gebyr i 2025 uten mva | Gebyr i 2026 *) uten mva | Gebyr 2026 inkludert mva |
|---|---|---|---|
| Vann og avløp bolig 87m2 ** | 7 035 | 7 347 | 8 449 |
| Vann og avløp bolig 120 m2 ** | 9 527 | 9 951 | 11 444 |
| Gjennomsnittsgebyr per innbygger (renovasjon) | 1 713 | 1 784 | 2 230 |
| Restavfallsbeholder 140 liter (standard) | 5 410 | 5 735 | 7 169 |
| Gebyr for tilsyn med ildsted | 243 | 236 | Ilegges ikke mva. |
Alle beløp i kroner. Tjenestene er pliktige til å pålegge merverdiavgift (mva.) på 15 prosent, fastsatt av staten.
*) Gebyr for 2026 er beregnet per 25. september 2025. Før bystyrets behandling i november 2025, vil gebyrene bli oppdatert med nye beregninger. Endelig gebyr fastsettes av bystyret.
**) Tabellen tar utgangspunkt i at boligen har stipulert forbruk, som gjelder det store flertallet av abonnenter. Abonnenter med vannmålere vil få en høyere økning i gebyret, jf. egen omtale.
Hva brukes gebyrene til?
Kommunen har plikt til å sørge for at innbyggerne har rent drikkevann, avløpsvann blir renset, avfall blir hentet og håndtert og at ildsteder blir sjekket. Gebyrene innbyggerne betaler for vann og avløp, renovasjon og tilsyn av ildsted, skal dekke kommunens utgifter til disse tjenestene, men ikke mer. Dette kalles selvkost.
Gebyrene er satt sammen av ulike deler, og skal dekke:
- Driftskostnader: Utgifter til arbeidskraft, maskiner og utstyr, vedlikehold, materialer og strøm, som er nødvendige for å kunne levere tjenesten.
- Investeringer: Utgifter til bygg av nye anlegg som er nødvendige for å kunne levere tjenesten. Investeringer finansieres ved lån, og rentenivået påvirker derfor kommunens utgifter og dermed de kommunale avgiftene.
Gebyret for vann- og avløp
For det store flertall av abonnenter vil vann- og avløpsgebyret ha en utvikling på nivå med den generelle prisveksten i 2026. Abonnenter med målt forbruk (næringslivet og enkelte boliger) vil imidlertid få en økning på 23,5 prosent. Dette skyldes at ny kunnskap om vannforbruket gjør at abonnenter med vannmålere må ta en noe høyere del av kostnadene enn de til nå har gjort. I 2027 og 2028 vil gebyret øke med om lag 20 prosent for begge abonnentgruppene.
Når prosjektet Ny vannforsyning Oslo står ferdig i 2028 ser vi enden på flere år med betydelig gebyrvekst. Prosjektet til om lag 30 milliarder kroner er kommunens største enkeltinvestering, og fra 2029 forventer vi at vann- og avløpsgebyret vil ha en langt mer moderat vekst.
Gebyret skal dekke store, nødvendige investeringer på disse områdene:
Tryggere forsyning av drikkevann
Oslo har i flere tiår hatt en sårbar tilgang på drikkevann, fordi byen er avhengig av en enkelt drikkevannskilde. Nå bygger kommunen en ny reservevannforsyning til Oslo og nye overføringsledninger fra øst til vest.
Bedre renseanlegg
Avløpsvann må renses før det kan slippes ut i fjorden. Renseanleggene for Oslo er to av de få langs Oslofjorden som renser for nitrogen og fosfor. Det har ført til at utslippene fra disse anleggene har tilfredsstillende kvalitet. Anleggene er blitt betydelig utvidet for å møte rensekravene. Investeringene for utvidelsene av anlegget er også med på å forklare økningen i avgiften for vann- og avløp.
Rehabilitering av rør
Oslos vann- og avløpsledninger under byen er blant Norges mest omfattende, men også eldste. Det har mange lekkasjer og ledningsnettet krever kontinuerlig utskiftninger og oppgraderinger. Rehabiliteringen av ledningsnettet har høy prioritet. Avløpsnettet må også tilpasses en framtid med hyppigere kraftig nedbør.
Renteøkning på store lån
På grunn av de store investeringene i komplekse installasjoner er rentekostnadene en vesentlig del av gebyret for vann- og avløpstjenesten. Endringer i rentenivået vil derfor påvirke gebyret.
Renovasjonsgebyret
Renovasjonsgebyret for 2026 økes med 6 %, og med 0 % i resten av økonomiplanperioden. Økningen i 2026 skyldes hovedsakelig generell prisvekst, men også økte kostnader ved forbrenning av restavfall.
Renovasjonsløsninger varierer med boligtype. Eneboliger vil typisk ha egne avfallsbeholdere. KOSTRA, som samler inn data fra alle kommuner i Norge, bruker gebyret for en 140-liters restavfallsbeholder for en husholdning som sammenligningsgrunnlag mellom kommuner.
De fleste i Oslo bor i borettslag og sameier med felles renovasjonsløsning, og gebyret er da normalt lavere per husholdning. For å gi et mer presist bilde av renovasjonsgebyret, presenter vi også gjennomsnittlig gebyr per innbygger. Dette gebyret beregnes ved å dele kommunens samlede renovasjonsgebyr på antall innbyggere i Oslo.
Gebyret for tilsyn av ildsted
Kommunen skal inspisere piper til peiser, ovner og fyringsanlegg med jevne mellomrom. Hvis du eier en bolig med ildsted, må du betale et årlig gebyr for tilsyn, som dekker kostnadene kommunen har for å utføre tjenesten. Gebyret betales per bolig (boenhet eller bruksenhet). Hvis det er behov for feiing, faktureres dette i tillegg. Behovet for feiing vil variere avhengig av ildstedets kvalitet og hvordan det fyres. Ved å fyre korrekt vil det være mindre bruk av ved, mindre risiko for pipebrann og mindre behov for feiing.
Andre gebyrer og fastsetting
Det er en rekke enkeltgebyrer som ikke omtales her, slik som gebyr for vannmålere eller ulike avfallsbeholdere.
En detaljert fremstilling kan leses i byrådets forslag til budsjett for 2026.
Gebyrene for 2026 skal behandles og fastsettes av Oslo bystyre. Endringer kan skje frem til endelig vedtak i bystyret.
Rettelse 08.10.2025:
I den opprinnelige teksten stod det følgende om gebyret for ildsted:
«Eierne av eiendommen betaler et årlig gebyr per ildsted...» Dette
er ikke riktig, fordi hvis man eier en bolig (boenhet eller bruksenhet) med
flere ildsteder, betaler man kun ett tilsynsgebyr per bolig. Teksten er rettet
til: "Hvis du eier en bolig med ildsted, må du betale et årlig gebyr for tilsyn, som dekker kostnadene kommunen har for å utføre tjenesten. Gebyret betales per bolig (boenhet eller bruksenhet)."
Kontaktinformasjon
Spørsmål om gebyrer knyttet til vann og avløp rettes til Vann- og avløpsetaten:
Innbyggere / abonnenter
Presse
Spørsmål om gebyrer knyttet til renovasjon rettes til Renovasjons- og gjenvinningsetaten:
Innbyggere
Presse
Spørsmål om gebyrer knyttet til tilsyn med ildsted og feiing rettes til Brann- og redningsetaten:
Innbyggere
Presse
Byrådsavdeling for miljø og samferdsel
Pressemeldinger Oslo-budsjettet 2026
- Et budsjett som ruster Oslo for framtida
- Byrådets skolebehovsplan: Osloskolen rigges for fremtiden
- Vil kutte billettpris og bedre trafikksikkerheten
- Byrådet vil skape idrettsglede for alle
- Trenger kraftigere tiltak for å bli en utslippsfri by
- Byrådet satser på forebyggende tjenester
- Nytt team skal sørge for mer likeverdig BPA
- Styrker kulturlivet
- 34 millioner til økt sikkerhet og bemanning i kommunens institusjoner
- Vil gjøre Oslo grønnere
- Et budsjett for mer læring og mindre utenforskap
- Kommunale gebyrer i Oslo i 2026