Budsjett 2026

Vil kutte billettpris og bedre trafikksikkerheten 

Byrådet vil sikre kollektivtilbudet og setter av penger som gjør det mulig å redusere prisen på 30-dagersbilletten med 50 kroner. Satsningen på sykkel, trafikksikkerhet og tryggere veier fortsetter.

Pressemelding / Publisert: 24.09.2025

Av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

404 trikken kjører nedover gaten.
Byrådet foreslår å sette av om lag 105 millioner kroner for å kunne redusere prisen på 30-dagersbilletten. Bilde: Liz Palm / Oslo kommune.

Flere og flere reiser med kollektivt i Oslo og kollektivsystemet vil i løpet av de neste årene gjennomgå store oppgraderinger. I budsjettet for 2026 foreslår byrådet å bevilge 4 milliarder kroner til kjøp av kollektivtransporttjenester, en økning med om lag 170 millioner kroner fra foregående år. Samtidig er det satt i gang et effektiviseringsprogram i Ruter for å få mer kollektivtransport for pengene.

Gjennom økte bevilgninger og krav til effektivisering, legger byrådet til rette for å sikre kollektivtilbudet i 2026, på tross av kraftig kostnadsvekst i kollektivsektoren.

I 2026 foreslår byrådet å sette av om lag 105 millioner kroner for å kunne redusere prisen på 30-dagersbilletten i sone 1 med 50 kroner.

– Kollektivtilbud i verdensklasse

– Oslo skal ha et billig og bra kollektivtilbud. Med dette budsjettet sørger byrådet for at Oslo har et kollektivtilbud i verdensklasse, samtidig som vi fortsetter å gjøre det billigere for dem som reiser kollektivt i hverdagen, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V).

– I 2024 reduserte vi prisen på 30-dagersbilletten med 150 kroner, og nå ønsker vi å kutte med ytterligere 50 kroner. Vi vet at det er mange i Oslo som sliter med høye levekostnader nå, derfor er billigere kollektivtransport en viktig prioritering for byrådet, sier byråd Vea.

I Oslo og Akershus betaler de reisende om lag 40 prosent av den faktiske reisekostnaden gjennom billettkjøpet. Resten av kollektivkostnadene i Oslo betales i hovedsak av kommunen, mens mindre andeler også dekkes av bompenger og statlig tilskudd.

Billettprisene blir i februar hvert år justert for å følge lønns- og prisveksten i samfunnet. Endringer på billettprisene utover dette må bestemmes av Ruters generalforsamling, som består av Oslo og Akershus fylkeskommune som eiere. Ved å sette av penger i budsjettet for Oslo kommune, vil byrådet gjøre det mulig å redusere prisen på periodebilletten med 50 kroner sammenlignet med hva den ellers ville blitt i 2026.

Tryggere å gå og sykle

Byrådet foreslår i budsjettet for 2026 og å bevilge om lag 625 millioner kroner til investeringer i sykkelinfrastruktur og 110 millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak og redusert biltrafikk.

– Byrådets mål er at kollektiv, sykkel og gange skal være førstevalget for Oslofolk. Da må vi fortsette å gjøre det enklere, tryggere og mer attraktivt å sykle og gå. I Oslo har vi oppnådd fantastiske resultater de siste årene, og 73 prosent av hverdagsreisene blir nå gjennomført med enten kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Den utviklingen må fortsette hvis vi skal unngå mer kø, forurensing og støy i nabolagene våre. En bred satsing på grønn mobilitet er derfor en hovedprioritet i årets budsjett, sier byråd Vea

Byrådet foreslår videre å sette av 225 millioner kroner årlig på tryggere og mer fremkommelige veier ved å ta igjen det store vedlikeholdsetterslepet.

– Vedlikeholdsetterslepet på Oslos veier er stort. Vi må ta bedre vare på det vi har, og sørge for at forfallet ikke øker år for år. Det øker ulykkesrisikoen og gjør veiene mindre fremkommelige for alle trafikanter - ikke minst syklister, sier byråd Vea.

Byrådet foreslår også å sette av 90 millioner kroner til tiltak for å sikre fremkommelighet og tilgjengelighet for kollektivtransporten.

Pressekontakt

byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Pressetelefon
Telefon