Politikk

Stor pågang ved legevaktene i Oslo

Pressemelding: Allmennlegevaktene i Oslo opplever stor pågang, både ved oppmøte og telefon. Dette medfører til tider lange ventetider og fulle venterom hos Allmennlegevakten i Storgata og på Legevakt Aker.

Pressemelding / Publisert: 29.10.2021

Ved oppmøte blir det gjort en vurdering av hastegrad, og pasienter med høy hastegrad prioriteres først.

«Det er mange pasienter med vanlige luftveisinfeksjoner og forkjølelse for tiden, noe som gir stor pågang. Mange vil derfor oppleve lengre ventetid, men vi behandler alltid de sykeste pasientene først», sier Beate Nilsen, overlege ved Allmennlegevakten.

Fastlegen er din hovedkontakt inn i helsevesenet. Derfor bør du som hovedregel alltid kontakte fastlegen først. Legevakten er der for deg som har akutte plager som ikke kan vente til fastlegen er tilgjengelig.

Dette gjelder ikke pasienter med akutte skader, de skal fortsatt henvende seg direkte på Skadelegevakten i Storgata.

Lurer du på om du trenger akutt legehjelp eller om det kan vente, kan du ringe legevakten på telefon 116117 for å få hjelp til denne vurderingen og få råd. Dersom du trenger råd for ikke akutte tilstander bør du kontakte fastlegen.

Dersom liv og helse står i fare skal du ringe medisinsk nødtelefon 113.

For spørsmål om korona, test og vaksinering kan du ringe koronatelefonen på telefon: 21 80 21 82.

Når du trenger legehjelp

• Ring fastlegen din i åpningstiden
  • Ring legevakt 116 117 når fastlegen ikke er tilgjengelig og du trenger hjelp som ikke kan vente
  • Ring 113 når det er akutt og står om liv