Natur, kultur og fritid

Kommunens aktiviteter til barn og unge sommeren 2024

Oslo kommune har ulike aktiviteter for barn og unge i ferien. Her er en oversikt over mange av tilbudene.

Aktuelt / Publisert: 13.06.2024

Av Byrådslederens kontor — Byrådsavdeling for utdanning — Byrådsavdeling for sosiale tjenester

Unge mennesker i shorts sitter på en bryggekant ved vannet med krabbesnøre.
Krabbefiske i Oslofjorden. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Sommerskolen

Sommerskolen er et gratis tilbud til alle skoleelever i Oslo fra barneskolen og ut videregående opplæring, inkludert lærlinger. Kursene foregår de to første ukene (uke 26 og 27) og to siste ukene (uke 32 og 33) i skoleferien, og varer i én uke.

– Sommerskolen er et fantastisk tilbud til skolebarn i Oslo som gir læring, mestring og utforsking, og skaper nye bekjentskaper på tvers av skoler og bydeler. Hver sommer gir Sommerskolen tusenvis av elever mulighet til å få faglig og sosial læring i en motiverende og sommerstemt innramming, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

Kursene til Sommerskolen er spredt på mer enn femti skoler i byen, slik at flest mulig kan finne noe spennende i nærheten av der de bor, eller benytte muligheten til å utforske andre bydeler og skoler. I 2024 tilbyr Sommerskolen totalt 78 forskjellige kurs med hele 18 500 kursplasser.

Ungdom på Tøyen torg vasker bord og planter trær.
Mange bydeler tilbyr sommerjobb til ungdom. Bilde: Åsmund Holien Mo / BOW / Oslo kommune.

Jobb til unge

– Dette byrådet satser bredt på tilbud til barn og unge, også i sommerferien. Det at vi sørger for at alle får tilgang til ferieaktiviteter betyr mye i en lang skoleferie. Ikke alle har muligheten til å reise bort på ferie. Vi vil gi barn og unge i Oslo positive fellesopplevelser som bygger gode relasjoner mellom barna og ungdommene som deltar, og med trygge voksne, sier Julianne Ferskaug, byråd for sosiale tjenester.

Bydelene har tilbud om jobb til unge i sommerferien. Tilbudet er populært, og alle ungdommer i ungdomsskole - og videregåendeskolealder kan søke. Det er stor konkurranse om de rundt 4000 feriejobbene. I noen bydeler har de også lagt til rette for jobber til litt eldre ungdom. De fleste feriejobbene varer i 2-3 uker.

Fristene for å søke om sommerjobb er gått ut, men de fleste bydeler har også tilbud om ferie- og deltidsjobber gjennom hele året

Vi oppfordrer arbeidsgivere til å stille opp for de unge:

Håndklære henger til tørk i et tre ved en badeplass.
Det arrangeres mange morsomme aktiviteter i bydelen der du bor. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.
Person står på hendene foran et fotballmål.
Du kan forsøke deg på en ny idrett. Bilde: Bymiljøetaten / Oslo kommune.

Idrettssommer

Aktivitet er den beste måten å forebygge ungt utenforskap på og byrådet støtter derfor nok en idrettssommer.

Sommeraktiviteter på Deichman

Alle bibliotekene holder åpent gjennom sommeren. Det å låne bøker er gratis og det samme gjelder arrangementer og aktiviteter på bibliotekene.

Det er også flere egne sommerbiblioteker med mange spennende aktiviteter for ungdom.

Ungdom danser hip hop på Schous plass.
Art Camp på Schous. Bilde: Oliver Paulsson / Oslo kommune.

Kulturskolen, Popsenteret og Munch sommerskole

Kulturetaten tilbyr et variert utvalg av spennende aktiviteter, skreddersydd for barn og unge.

Her finner du mer informasjon:

Popsenteret

Popsenteret tilbyr et spennende program som passer for alle fra 8 år og oppover siste uke i juni og andre uke i august.

Popsenteret og Øvingshotellet

I årets Oslo Oriental UNG blir det fokus på musikkulturen fra Palestina, hvor det spilles flere typer musikk som har inspirert mange musikere fra Norge og resten av verden.

Munch

Munch sommerskole arrangeres for barn og unge mellom 8 og 10 år.

Katten badeplass.
Bilde: Oslo kommune / Bymiljøetaten.

Badeplasser

Det vrimler av gode bademuligheter i Oslo, uansett om du foretrekker et idyllisk skogstjern eller vil ut i fjorden.

Lekeplasser

Visste du at Norges lengste sklie er på Tøyen? Og at den beste klatringen skjer i Sørli park?

Lang sklie og klatreapparat i park.
Kirsebærlunden lekeplass på Tøyen. Bilde: Oslo kommune.

Fritidsklubber

Alle bydelene i Oslo har fritidsklubber og et bredt tilbud om fritidsaktiviteter for barn og ungdom.

I skoleferien stenger de fleste bydelene det ordinære tilbudet i sine fritidsklubber, og tilbyr i stedet mange og ulike ferieaktiviteter for barn og ungdommer. Det kan være turer og opplevelser, grilling, teltturer, turer til badeland, Tusenfryd, klatreparker, Langedrag Naturpark, e-sport, parkour, skating, og mye mer.

De aller fleste aktivitetene er gratis og krever påmelding.

Sommerleir på Hudøy

Oslo Kommune og Kirkens Bymisjon Oslo samarbeider om å arrangere sommerleirer for barn opp til 18 år på Hudøy.

Påmeldingsfristen har gått ut. Les mer om sommerleir på Hudøy her