Natur, kultur og fritid

Kulturaktiviteter for barn og unge i sommerferien

Kulturetaten tilbyr et variert utvalg av spennende aktiviteter, skreddersydd for barn og unge. Bli med oss og skap minner for livet denne sommeren.

Aktuelt / Publisert: 13.05.2024 / Sist oppdatert 16.05.2024

Av Natur, kultur og fritid

Barn danser utenfor Schous kulturstasjon
Bilde: Oliver Paulsson / Oslo kommune.

Oslo kulturskole

Art Camp

Mandag 24. til fredag 28. juni: Art Camp på Schous kulturstasjon har i år kurs for barn mellom 9 og 12 år i dans og teater, samt skulpturverksted og tegneverksted.

Teen summer dance intensive

Mandag 24. til fredag 28. juni: For danseinteressert ungdom mellom 13 og 16 år tilbyr kulturskolen en uke med dans fra 24. til 28. juni. Her får du danse ulike stiler som jazz, hip hop og samtidsdans.

Maleri og tegning på Gamle Munch

Mandag 24. til fredag 28. juni: Kunstkurs for barn fra 10 år og oppover. Elevene vil bli inspirert av kunst og skulpturer i nærområdet og få muligheten til å utfolde seg kreativt.

Tegning og collage på Gamle Munch

Mandag 5. til fredag 9. august: Kunstkurs for barn fra 10 år og oppover. Elevene vil bli inspirert av kunst og skulpturer i nærområdet og få muligheten til å utfolde seg kreativt.

Sommerkurs for korpsmusikanter

Mandag 24. til fredag 28. juni: Norges musikkorps forbund arrangerer dagskurs for korpsmusikanter på Grønland kulturstasjon.

Popsenteret

Artist i magen?

25. til 30. juni og 6. til 15 august: Hver dag klokken 14.00 tilbyr Popsenteret et spennende program som passer for alle fra 8 år og oppover, men hele familien er velkommen til å delta. Det blir en leken, morsom omvisning der dere får være stjerner for en dag! Popsenterets formidler stiller som manager og gir råd og tips om imagebygging og lure triks å ta med seg når dere går inn i rollen som artister. Dere får god veiledning under studioinnspilling og fotoshoot, og etter besøket kan låten og et egendesignet cover lastes ned fra Popsenterets hjemmesider.

Opplegget varer i en time, og etterpå er dere hjertelig velkomne til å bli igjen på Popsenteret så lenge dere ønsker. Prisen er 125,– for barn og 200,– for voksne. Billetter kan kjøpes enten på Ticketmaster eller ved ankomst på Popsenteret.

Omvisninger

Tirsdag 2. juli til søndag 4. august: Turistomvisninger med en 20 til 30 minutters «pop-intro», som er en kort introduksjon til museet før den individuelle opplevelsesturen. Få en rask, men omfattende innføring i Popsenteret og 100 års historie med populærmusikk, helt fra de første kommersielle innspillingene på Grand Hotel i 1904 og frem til i dag. Deretter blir dere sluppet løs i senteret, hvor dere selv kan utforske og prøve dere som artister i studio.

Disse omvisningene holdes på både norsk og engelsk, med start klokken 11.30 på engelsk og klokken 14.00 på norsk.

Popsenteret og Øvingshotellet

Oslo Oriental UNG

Mandag 12. til torsdag 15. august, kl. 11.00-15.00: Er du mellom 12 og 26 år og har lyst til å bruke den siste delen av sommerferien på å bli kjent med musikk fra Midtøsten og Palestina? Dette er en gratis sommerskole i arabisk musikk som gir deg muligheten til å møte andre unge musikere fra hele byen!

I årets Oslo Oriental UNG blir det fokus på musikkulturen fra Palestina, hvor det spilles flere typer musikk som har inspirert mange musikere fra Norge og resten av verden. Deltakerne lærer sanger som er sunget av Rim Banna (utgitt av Kirkelig Kulturverksted i Norge), samt andre tradisjonelle låter. I tillegg skal blir det utforsking av improvisasjonsteknikker og musikkstykker fra den arabiske verden. Gjennom improvisasjon og presentasjon av det arabiske musikksystemet maqam, blir du kjent med nye skalaer, fraseringer og lydbilder. Du trenger ikke kjennskap til arabisk musikk fra før. Instruktørene er erfarne musikere fra Oslo Orientalske Orkester.

Sommerskolen avsluttes med en visning. I tillegg blir det to konserter med Oslo Orientalske Orkester i Oslo senere.

Kurset er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Oriental Ung, Samspill International Music Network, Øvingshotellet og Popsenteret. Det er gratis, og passer best for deg som vil synge, eller har spilt en stund. Meld deg på innen 1. august. Det er begrenset antall plasser.

Oslo ladegård
Besøk vakre Oslo ladegård i sommer. Bilde: Jørgen Rist Holmen / Oslo kommune.

Oslo ladegård

Ladegården har flere gratis aktiviteter for barn og voksne.

Barnevennlige spill i Ladegårdshagen

Bli med på en tidsløype hvor du kan finne og scanne de forskjellige lappene spredd rundt omkring i Ladegårdshagen. Snakk med skomakeren for å spille «Biskopens sko», med Søster Maria for å spille «Rotteproblemet», eller med Magnus for å spille «Magnus sin trøye».

Besøkssenteret

Besøkssenteret for Middelalderbyen Oslo er åpent for publikum i helgene i sommersesongen kl. 13:00 til 16:00. I besøkssenteret vises den permanente utstillingen «Oppdag Middelalderbyen», med en blanding av fysiske funn av kulturminner som er gjort i Middelalderbyen, samt den digitale visualiseringen Oslo 1324 som viser hvordan Oslo kan ha sett ut i år 1324.

Informasjonsskilt

Du kan lære mye av å lese på informasjonsskiltene som er satt opp ulike steder i Middelalderbyen. På skiltene kan du lese om hva som var og skjedde akkurat der du står og leser. Du får høre om kongen og biskopen gjorde der de holdt til på 1300-tallet og senere. På skiltene kan du også se Snigill, en illustrert sneglefigur. Hen viser frem gamle yrker på ulike skilt, som du kan gjette på.