Områdesatsingene i Oslo

Sammen om en renere bydel

I tre år har prosjektet «Avfall på avveie» jobbet målrettet med å redusere forsøpling i Bydel Søndre Nordstrand. Målet er å bidra til renere, triveligere og tryggere nærmiljø i bydelen.

Aktuelt / Publisert: 05.12.2024

Av Bydel Søndre Nordstrand

Syv personer står samlet bak gjennomsiktige poser med avfall.
Rusken-aksjoner har ført til renere nærmiljøer og mer engasjement. Bilde: Bymiljøetaten.

  • Prosjektet varer i perioden 2022-2024
  • Målet for prosjektet er å øke bevissthet og kunnskap om riktig sortering av avfall, og å etablere løsninger for håndtering av avfall.
  • Prosjektet fokuserte først på håndtering avfall på Rudshøgda, men ble utvidet til å omfatte Holmlia senter. Tiltaket Mobil gjenvinningsstasjon er for hele bydelen.
  • Prosjektet samarbeider med Bymiljøetaten, Renovasjons- og gjenvinningsetaten, kjøpesentre, lokale lag, foreninger og sameier.

Bakgrunnen for prosjektet Avfall på avveie er utfordringer med avfall som havner der det ikke hører hjemme. Dette er en utfordring for hele Oslo, men gjennom Oslo sør-satsingen har Bydel Søndre Nordstrand ressurser til å gjøre en ekstra innsats i en periode, spesielt i områdene som omfattes av områdeløftet. Målet er at innbyggere og aktører er engasjerte og bidrar til å holde sitt eget nærmiljø rent og ryddig.

– Vi har blitt kontaktet av lokalbefolkning, organisasjoner og lag som har etterlyst tiltak for å bedre avfallssituasjonen. I perioder blir det liggende mye avfall i uteområder, trappeganger og så videre, forteller prosjektleder Vegard Lønborg Jensen i Bydel Søndre Nordstrand.

Bilde tatt fra luften over oransje blokker og Holmlia senter.
I delprogram nærmiljø er det et områdeløft på Holmlia senter. Her bor det mange mennesker. Bilde: Joakim Rødven.

Prosjektet Avfall på avveie er en del av porteføljen til delprogram nærmiljø i Oslo sør-satsingen. Bydelen har samarbeidet med både Renovasjons- og gjenvinningsetaten (REG) og Bymiljøetaten (BYM). Erfaringene fra prosjektet er nyttige for bydelens videre arbeid.

– Vi begynte med å se på ulike tiltak vi kunne gjennomføre i dialog med andre kommunale aktører, lokale krefter og styrer i enkelte boligområder. Alt fra å supplere med flere avfallsbeholdere i friområder til å gjennomføre Rusken-aksjoner. Vi har testet ut nye løsninger for å håndtere avfall, og dessuten banket på dører for å gi informasjon, sier Jensen.

Klær, madrassen og gamel skuffer kastet i en haug på bakken.
Større avfall som madrasser må kjøres til Grønmo. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

Den mobile gjenvinningsstasjonen står fire ulike steder i løpet av en uka. Tidspunkt er kl. 1430-1830

  • Mandag - på Bjørndal, Granbergstubben (ved Extra Bjørndal)
  • Tirsdag - på Prinsdal, Nedre Prinsdals vei 81
  • Onsdag - på Holmlia, ved garasjene til Holmlia boligsameie, Holmliveien 10
  • Torsdag - på Mortensrud, bak Senter Syd (ved fotballbanen)

BYM etablerte et eget vårrusken-kontor på Mortensrud, som ble bemannet med lokale ungdommer. REG plasserte samtidig ut en mobil gjenvinningsstasjon i nærheten.

– Gjenvinningsstasjonen gjør det enkelt kvitte seg med mindre mengder avfall, og har blitt veldig godt mottatt, forteller Jensen.

Etter innspill og ønske fra innbyggere er tilbudet etter hvert utvidet til å omfatte Holmlia, Bjørndal og Prinsdal. Nå er det altså fire steder i Bydel Søndre Nordstrand som får besøk av den mobile gjenvinningsstasjonen én dag i uka.

Bedre trivsel

Et område nedenfor Holmlia senter har lenge vært en oppsamlingsplass for avfall. Gamle madrasser, vaskemaskiner, klær og annet søppel har ligget i hauger inntil et av sameiene.

– Avfallet er det første folk som går nedover mot parken eller idrettshallen har sett. I stedet for å henge opp skilt med at det er forbudt å kaste avfall der, har vi i samarbeid med sameier og Biblo gjort plassen til et hyggelig sted. Vi har satt opp benker, blomsterkasser og planter, slik at det blir mulig å ta en pust i bakken der, forteller Jensen.

En uteplass med benker og blomsterkasser. Blokker i bakgrunn.
Her pleide det å ligge mye avfall. Styrene i sameiene tok initiativ til å gjøre om plassen til en hyggelig møteplass. Bilde: Bydel Søndre Nordstrand.

Det er også hengt opp et banner med tegninger fra barna som er på Biblo.

– Siden dette er et sted hvor mange mennesker passerer, planlegger vi en stand der hvor vi kan informere om hvordan kvitte seg med avfall. Med denne positive forvandlingen, håper vi at terskelen for å sette avfall der blir høyere, legger han til.

Prosjektleder for dette prosjektet og prosjektleder for områdeløftet på Holmlia senter har god dialog med styrene i de tre sameiene på Holmlia senter.

-Styrene kan for eksempel informere nye leietakere om avfallshandtering. Vi håper at gode vaner for avfallshåndtering vil gjøre Søndre Nordstrand til en enda triveligere bydel. Folk trives bedre i eget nærmiljø når det er rent og ryddig rundt dem, sier Jensen.

Alle kan bidra

Rusken er Oslo kommunes satsing på en ren og trivelig by under mottoet «Sammen om en ren by». Rusken samarbeider mye med foreninger, frivillige organisasjoner, skoler, barnehager og bydeler, slik som gjennom «Avfall på avveie»-prosjektet de siste tre årene.

Da etaten åpnet et midlertidig Rusken-kontor på Mortensrud, ble lokale ungdommer hyret inn til å drive det.

– De var fantastiske unge voksne som trengte noe å gjøre, og vi stilte med arbeidsoppgaver. Kontoret tilbød ryddeutstyr og aktiviteter i forbindelse med vårrusken-kampanjen til frivillige aktører, barnehager og skoler, forteller ruskengeneral Jenny Wallheden Krohn i Bymiljøetaten

En gul container. En dame med barnevogn står utenfor containeren. En annen dame sitter med vogn i containeren.
Rusken-container på Mortensrud har blitt satt opp tre år på rad. Bilde: Bymiljøetaten.

Ungdommenes innsats bidro også til å øke engasjement og kunnskap blant befolkningen i området. Budskapet er at bevissthet rundt avfallshåndtering har effekt, og at alle kan bidra.

-Ingen kjenner bydelen bedre enn de som bor der, derfor var de unge veldig troverdige i sitt arbeid, sier Krohn.

Våren 2022 var Rusken-kontoret lokalisert ved Mortensrud idrettspark, og de to siste årene ved Mortensrud senter.

– Alle de unge som har jobbet der har begynt å studere eller fått seg jobb i ettertid. Det er motiverende å kunne skapemeningsfullt arbeid til unge voksne, og en veldig fin bonus av prosjektet, sier hun.

Krohn trekker frem at prosjektgruppa i «Avfall på avveie» er et fint eksempel på hvordan kommunen kan jobbe på tvers.

– Alle har hatt et felles ønske om å få dette til, og har jobbet smidig sammen både operativt og administrativt. Vi tar med oss gode erfaringer fra dette prosjektet. Vi ser at ryddeglede smitter og at folk i lokalmiljøet engasjerer seg. Innsatsen har bidratt til positive endringer, sier hun.

Gjensidig nytte

REG har blant annet bidratt med konkrete forslag til nye kommunikasjonstiltak i prosjektet.

– Målet er at informasjonen skal nå frem til de relevante målgruppene på en effektiv og forståelig måte. Samtidig er det bydelene som kjenner sine innbyggere best, og vi har lært mye andre veien også. Det har vært veldig nyttig for oss, sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen.

REGs mobile gjenvinningsstasjon er veldig populære.

– Vi har fortsatt noe å gå på når det gjelder besøkstall, blant annet på Mortensrud, og det håper vi vil endre seg nå. Samtidig er det viktig å påpeke at mye av den forsøplingen som skjer i fellesområder, veikanter og skogholt, uansett ikke skal til den mobile stasjonen. Møbler og annet stort avfall må til en stor gjenvinningsstasjon, og i Bydel Søndre Nordstrand er det Grønmo som er nærmest, opplyser han.

Gode holdninger

Å dra nytte av hverandres erfaringer og ressurser på tvers av bydeler og etater i Oslo kommune er vinn-vinn, mener Fredriksen.

– Bydelene kjenner sine lokalsamfunn mye bedre enn oss som jobber i etatene, og de ulike bydelene kan ha ulike utfordringer. Det er det viktig at vi husker på, og det er alltid nyttig å samarbeide med dem. Vi vet at bydelene ofte har færre kommunikasjonsressurser enn de store etatene, og da er det bare fint for oss å bidra, sier han.

«Avfall på avveie»-prosjektet har gitt REG verdifull informasjon og gode synspunkter sett fra bydelens ståsted.

– Den kunnskapen tar vi med oss videre og bruker inn i vårt utviklingsarbeid. Vi er jo under samme kommune-paraply og møter på mange av de samme problemstillingene, som for eksempel forsøpling, sier han.

REG håper at innbyggerne i Bydel Søndre Nordstrand forstår og tar til seg det som er hovedbudskapet i kampanjen – nemlig å levere avfallet dit det skal, enten til gjenvinningsstasjoner eller i avfallsbeholderne der de bor, og at de sorterer hjemme på sitt eget kjøkken.

– Vi jobber med å skape gode holdninger til kildesortering gjennom å få innbyggerne til å forstå at avfallet har en verdi – men bare så lenge det blir sortert og levert riktig. Det er mye hyggeligere å bo en bydel som er ren og pen, uten masse forsøpling – og kanskje kan det bli litt av motivasjonen for at avfallet ikke kommer på avveie, sier Jørgen Bakke Fredriksen.