Områdesatsingene i Oslo

Bedre kvalitet i Oslo-barnehager med veiledningsteam

I prosjektet «Ambulant team» får barnehager praksisnær veiledning for å øke kvaliteten i tilbudet, slik at de kan møte behovene til alle barna i barnehagen.

Aktuelt / Publisert: 17.10.2024

Av Områdesatsingene i Oslo

To barn leker med treleker og treklosser på gulvet.
Målet i prosjektet «Ambulant team» er å styrke barnehagenes kapasitet og bidra til å gi et godt tilbud til hele barnegruppa. Bilde: Pexels.

I noen bydeler i Oslo er det en del barn som har behov for ekstra oppfølging og tilrettelegging i barnehagen, selv om de ikke har behov for spesialpedagogiske tiltak. Prosjektet «Ambulant team» pågår i utvalgte barnehager i bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).

– Målet er å gi alle barn like muligheter til god utvikling og inkludering. Da må de ansatte ha kapasitet til å jobbe på en måte som inkluderer alle barna, også de som vokser opp med levekårsutfordringer og som trenger noe ekstra. Tidlig innsats kan forebygge vedtak om spesialpedagogisk tilbud senere, sier Kine Sæther, som er medlem av ambulant team i Bydel Bjerke.

  • I 2021 gjennomførte delprogram oppvekst og utdanning en kartlegging som så på organiseringen av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehager. Resultatene ble oppsummert i rapporten «Helhetlig og likeverdig pedagogisk tilbud».
  • Man fant at det er behov for å tenke nytt rundt hvordan barnehagene kan møte behovene til barn som ikke har spesialpedagogiske tiltak i barnehagen, men som har behov for ekstra oppfølging, støtte og tilrettelegging knyttet til språk og sosiale ferdigheter.
  • I prosjektet «Ambulant team» tester bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna, i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), ut ambulante veiledningsteam som metode i utvalgte barnehager.
  • De ambulante teamene skal drive direkte og praksisnær veiledning til ansatte på avdelingene, ut ifra ansattes egne ønsker og behov. Barnehagestyrer er påkoblet og har hovedansvar for endringsarbeidet, med teamet som støtte.
  • Målsettingen er å styrke barnehagenes kapasitet og bidra til å gi et godt tilbud til hele barnegruppa.
  • Hensikten med prosjektet er at flere barn skal få hjelp innenfor fellesskapets rammer. Bydel og PPT skal i større grad benytte ressursene slik at barnehagene kan gi et bedre tilbud til flere barn, ved å styrke kvaliteten på sitt allmennpedagogiske tilbud.

Bydelene som er en del av prosjektet har organisert de ambulante veiledningsteamene på ulik måte. I Bydel Bjerke har de ansatte i teamet til felles at de har tidligere arbeidserfaring fra barnehage.

– Vi er totalt fire ansatte i teamet – tre fagkonsulenter og en rådgiver som alle har pedagogisk utdanning og erfaring fra barnehage. Styrer i barnehager som ønsker veiledning fra oss tar kontakt med en problemstilling de ønsker støtte til. Deretter avklarer vi med barnehagen hva de kan forvente bistand til og hva det vil kreve av dem, og så setter vi opp en god plan for hvordan vi kan bidra, forklarer hun.

Modellen ambulant team har blitt testet ut i et år. Til nå har prosjektet veiledet omtrent 180 ansatte på tvers av bydelene. Veiledningsteamene er i barnehagene i alt fra tre til åtte uker og kommer også tilbake for oppfølging.

– Det er viktig at prosessen er trygg og forutsigbar for de ansatte. Det er veldig nært og personlig å bli observert mens man gjør jobben sin, sier hun.

På bildet sitte ansatt i ambulant team Kine Sæther, pedagogisk leder Anna Marie Midtgård Ignacio og styrer Anne Christin Aastad på en benk foran en sandkasse i en barnehage.
Fra venstre: Ansatt i ambulant team Kine Sæther, pedagogisk leder Anna Marie Midtgård Ignacio og styrer i Bjerkedalen barnehage Anne Christin Aastad. Bilde: Sissel Fantoft.

Små justeringer

Ambulant team kommer ikke til barnehagen med noen oppskrift eller fasit, men er sparringspartnere for de ansatte i de aktuelle avdelingene.

– At vi kommer utenfra gir oss et unikt perspektiv, fordi vi har et annet blikk på den hverdagen de ansatte står midt oppe i. Det er viktig for oss å skape tillit og trygge relasjoner med de ansatte, og vi er opptatt av å ha løpende dialog med pedagogiske ledere og øvrige ansatte under hele prosessen, sier Sæther.

Ambulant team veileder både ansattgruppene i avdelingene samlet, og én til én.

– Når vi er til stede på avdelingene sitter vi på gulvet og er tilgjengelige for barna slik at situasjonen er uformell. Vi ber alltid personalet om å gi beskjed hvis de opplever at vårt nærvær blir for mye for barna, sier hun.

Ansatte får kontinuerlige tilbakemeldinger i et ressursperspektiv.

– Vi er ikke ute etter å påpeke feil, men å fremme de ressursene vi ser i ansattgruppa og trekke frem det vi opplever er bra og som de kan gjøre enda mer av, poengterer hun.

Etter å ha vært til stede i barnehagen over tid, jobber Ambulant team i samarbeid med styrer og ansatte frem en mal for ny og forbedret praksis.

– De beste tiltakene er de man faktisk klarer å gjennomføre. Det er snakk om små justeringer som skal gjøre hverdagen til de ansatte bedre, og samtidig gagne barnegruppa, forklarer hun.

Ambulant team operer med et gruppeperspektiv, og kan for eksempel komme med forslag til endring av samlingsstunden slik at alle barn kan mestre og delta.

Lettere hverdag

Anne Christin Aastad er styrer i Bjerkedalen barnehage, som har 72 barn fordelt på fem avdelinger.

– Da ambulant team presenterte seg på et ledermøte i fjor bet jeg på med én gang. Vi har lenge jobbet med å få til et godt samarbeid mellom de to småbarnsavdelingene fordi de eldste barna der etter hvert skal over i en samlet treårsgruppe. Vi ønsket veiledning fra ambulant team for hvordan vi kan styrke dette samarbeidet og lage en felles plattform, forteller hun.

Bildet viser både barnehender og voksenhender som sammen holder på noen blader.
I prosjektet «Ambulant team» tester fire bydeler og PPT ambulante veiledningsteam som metode i utvalgte Oslo-barnehager. Bilde: Ellen Jarli.

Ambulant team presenterte seg for de ansatte på barnehagens planleggingsdag i januar.

– Det er alltid litt skummelt å få inn noen utenfra, men det tok ikke lang tid før alle ansatte var ombord, sier hun.

Anna Marie Midtgård Ignacio er pedagogisk leder i småbarnsavdelingen Luft, og var ny i stillingen i januar.

– For meg var dette en fantastisk mulighet til å få være med og etablere nye rammer for samarbeidet mellom avdelingene sammen med kollegene. Vi har kartlagt ressursene til alle ansatte for å bedre fordele dem på tvers. Noen er mer kreative enn andre, mens andre er glad i å gå på tur, for eksempel, forteller hun.

– Spørsmålene fra ambulant team bidro til å sette i gang refleksjoner hos oss, og til å hente frem den tause kunnskapen som sitter i veggene på avdelingene, legger hun til.

Engasjerte ansatte

Små justeringer kan føre til store endringer, har Bjerkedalen barnehage erfart.

– Det er fint å få en bekreftelse på at vi gjør mye riktig, og at vi med små endringer favner de barna som kanskje strever med å henge med i samlingsstunden, eller ansatte som føler at de faktisk har kompetanse som kan brukes i hverdagen, fastslår Aastad.

Underveis har ambulant team også veiledet pedagogene i ledelse.

– Det har også vært en vesentlig suksessfaktor. Det å lage gode systemer for avdelingene er veldig viktig som pedagogisk leder. Vi er også opptatt av å ha en enhetlig struktur for hele barnehagen slik at vi har felles planarbeid og ståsted.

Ambulant team har blant annet gitt oss en del maler for ukeplaner og bruk av pedagogisk materiale, sier hun.

Ambulant team har blitt møtt av engasjerte ansatte som er åpne for endring.

– Det gjør jobben vår enklere. Ansatte i barnehager kan være alt fra ufaglærte til personer med lang utdannelse og erfaring, og det er viktig å treffe kompetansenivået til hver enkelt. Det at vi er til stede over tid og får relasjoner til hver og en betyr mye, sier Sæther.

– Vi opplever at endringene ikke bare fungerer i småbarnsavdelingene, men også har en smitteeffekt på hele huset, sier Anne Christin Aastad.

Tekst: Sissel Fantoft.

  • Prosjektet er støttet og finansiert av delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo, som er et samarbeid mellom stat og kommune.
  • I delprogram oppvekst og utdanning jobber vi både med å styrke kommunens tjenester gjennom å hente innsikt og teste ut nye løsninger.
  • Vi har prosjekter i barnehage, skole, barnevern og oppfølgingstjenesten som skal bidra til at færrest mulig havner i en situasjon med alvorlig utenforskap.
  • Vårt mål er å sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
  • Vi omfatter bydel Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Utdanningsetaten.
  • Vi gir praktisk og faglig støtte, og prosjektmidler, slik at Utdanningsetaten og bydelene kan drive utviklingsarbeid.