Fra utenforskap til innenforskap
Utenforskap blant ungdom er en stor utfordring. Kostnadene for både den enkelte og samfunnet kan være store. Torsdag 19. september var dette tema på et stort seminar på Rådhuset i Oslo.
Aktuelt / Publisert: 20.09.2024
Av Utdanningsetaten — Bydel Alna — Bydel Bjerke — Bydel Gamle Oslo — Bydel Grorud — Bydel Stovner — Bydel Søndre Nordstrand
Byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug, ønsket en fullsatt sal velkommen da publikum samlet seg på Rådhuset i Oslo for å lære mer om kommunes innsats for å fremme inkludering i byens mest utsatte områder.
Under seminaret delte fagfolk, forskere, politiet, rektorer og prosjektledere innsikt og tiltak som kan bidra til å forebygge utenforskap og fremme fellesskap. Blant innleggene var Monika Grønli Rosten, forsker ved OsloMet, som fremhevet hvordan områdelojalitet påvirker ungdom i Oslo, på både godt og vondt.
– Min anbefaling er at vi skal være litt mindre bekymret for at ungdommen er utenfor og heller se potensialet der ungdommen faktisk opplever være innenfor og ha tillit og tilhørighet, sa Rosten til publikum.
– Vi tror på at innenforskapet allerede starter i barnehagen, sa Sahaya Kaithampillai, prosjektleder for Hvor er mine brødre i Søndre Nordstrand. Dette prosjektet skal få flere med flerkulturell bakgrunn til å se mulighetene innen høyere utdanning – særlig til utdanninger innen omsorg, som barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger.
Han hadde med seg «brødrene» fra prosjektet på scenen, som understreket betydningen av å inkludere ungdom i løsningen snarere enn å se dem som en del av problemet.
Relasjoner og tilhørighet skaper innenforskap
Seminaret inkluderte også innsiktsfulle innlegg fra aktører som NAV, politiet, og rektorer fra ulike skoler i Oslo, med vekt på relasjonsbygging, foreldres rolle som ressurs, og helhetlig oppfølging av utsatt ungdom.
– Vi må vinne hjertene til elevene. Dersom vi klarer det kan vi spare enorme summer på sikt, poengterte Trond Nilsen, rektor ved Lofsrud skole, som pekte på betydningen av å bygge relasjoner både til elever og foreldre.
Det samme gjorde Annike Løkås, rektor ved Lusetjern skole og tidligere rektor på Bjørndal skole.
– Foreldre er barnas viktigste ressurs. Vi må våge å snakke med de og ikke om de, sa Løkås.
Dette poengterte også Aslaug Unhjem, som ga oss en introduksjon til prosjektet Trygge foreldre, som gir veiledning for foreldre til utsatt ungdom. Prosjektet har som mål at ungdom og foreldre i Bydel Bjerke skal oppleve tilhørighet.
Seminaret ble avsluttet med inspirerende eksempler på hvordan ulike bydeler og skoler arbeider for å gi ungdom muligheter til mestring og deltakelse, med innlegg fra blant annet Ritha Angen, rektor ved skoletilbudet OT Ulven.
Seminaret ble arrangert av delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram under Områdesatsingene i Oslo.
Områdesatsingene i Oslo skal bidra til å styrke nabolagene og motvirke utenforskap. Ved å utvikle mer målrettede tjenester, jobber områdesatsingene i tillegg for å bidra til en tryggere barndom, forbedre skoletilbudet og øke sysselsettingen i de mest utsatte områdene i Oslo.
Se opptak av seminaret
- Vi er et utviklingsprogram i Områdesatsingene i Oslo.
- Vårt mål er å sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
- Vi omfatter bydel Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Utdanningsetaten.
- Vi gir praktisk og faglig støtte, og prosjektmidler, slik at Utdanningsetaten og bydelene kan drive utviklingsarbeid.