Helse og omsorg

Råd til deg som har krisereaksjoner

Flere kan oppleve krisereaksjoner i forbindelse med uro i verden. Her finner du råd, og kontaktinformasjon til kommunens kriseteam.

Aktuelt / Publisert: 03.11.2023

Av Helseetaten

Illustrasjon av to mennesker som trøster et annet menneske.
Bilde: Oslo kommune.

Mange i Oslo kan oppleve sterke reaksjoner knyttet til urolige hendelser i verden. Noen kan ha opplevd å selv ha mistet, eller savner noen. Andre er bekymret for familiemedlemmer og venner som befinner seg i de rammede områdene. Andre kan kjenne på frykt for nye hendelser, eller bli minnet om vanskelige hendelser tidligere i livet.

Har du mistet noen du er glad i, eller har plagsomme reaksjoner, ta kontakt med Oslo kommunes kriseteam, fastlege eller eventuelt en annen fast behandler.

Krisereaksjoner

Vanlig krisereaksjoner kan være:

• Problemer med å sove og mareritt
  • Endrede spisemønster
  • Forhøyet beredskap; man er mer skvetten, anspent og engstelig
  • Angstreaksjoner
  • Problemer med konsentrasjon og hukommelse

Råd til deg som er berørt

• Ikke vær alene. Søk sammen med mennesker du føler deg trygg med.
  • Gå på jobb og skole så langt det lar seg gjøre.
  • Sørg for å ta til deg mat og drikke selv om du ikke er sulten eller tørst.
  • Legg deg til vanlig tid selv om du ikke får sove. Stå opp til vanlig tid, selv om du er trøtt.
  • Begrens tiden du bruker på nyheter og sosiale medier. Sett av faste tidspunkter for å oppdatere deg, og skjerm deg selv så godt det lar seg gjøre.
  • Skjerm barna fra bilder og videoer. Snakke med dem om det som har hendt ved å bruke enkle ord. Husk å forsikre dem om de er trygge her i Norge.
  • Snakk med de rundt deg om hvordan du har det.
  • Vær raus med deg selv om du har reaksjoner. Disse er ikke farlige selv om de er ubehagelige.
  • Alkohol og rusmidler kan forsterke vanskelige følelser.

Kommunens kriseteam

Oslo kommunes kriseteam er tilgjengelig døgnet rundt, og kan nås på 23 04 05 00, eller ved å møte opp på legevakten i Trondheimsveien 233 (Aker sykehus). Les mer om våre tjenester her.