Helse og omsorg

Bekreftede tilfeller av mpox i Oslo

Tirsdag er det bekreftet 2 tilfeller av mpox på personer bosatt i Oslo.

Pressemelding / Publisert: 22.10.2024

Av Helseetaten

Mpox-virus.
Mpox. Bilde: National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID).

Bekreftede tilfeller er av subtype II, som er samme type som har sirkulert etter et verdensomspennende utbrudd i 2022, og som det har vært over hundre smittetilfeller av i Norge tidligere. Den må ikke forveksles med mpox-virus subtype I, som startet med et utbrudd i Den demokratiske republikken Kongo i 2023.

Videre smittesporing vil vise om det er noen sammenheng mellom de to tilfellene.

Smittetilfellene håndteres rutinemessig av Oslo kommune med oppfølging av de smittede, smittesporing og informasjon til nærkontakter, sier smittevernoverlege i Oslo kommune, Fredrik Rønning Iversen.

Oslo kommune tilbyr mpoxvaksine på Nydalen vaksinesenter til personer i målgruppen, som blant annet er menn eller transpersoner som har sex med menn og som har risiko for smitte (nye eller flere seksualpartnere), og sexarbeidere.

Folkehelseinstituttet

Helseetaten