Avfall og ressurser

Lukker du hagen før vinteren?

Visste du at du bør «lukke» hagen din hver høst? Her får du fem gode råd fra Oslo kommunes avgåtte kompostkonge for hva du kan gjøre i hagen før vinteren kommer.

Aktuelt / Publisert: 21.09.2023

Av Renovasjons- og gjenvinningsetaten

Mann med jordsekk på skulderen
Kompostkongen Harald Aanes med livsverket over skulderen. Bilde: Oslo kommune.

Renovasjons- og gjenvinningsetaten har store hageavfallsmottak på Haraldrud, Grefsen, Grønmo og Bygdøy.

Du kan også levere hageavfall på Ryen og Smestad, men på grunn av lavere kapasitet kan du kun levere henholdsvis 1 m3 og fire sekker med hageavfall per besøk.

Hageavfallet blir gjenvunnet til Oslokompost-produkter som man kan kjøpe i sekk fra alle stasjonene våre.

Les mer om Oslokompost her

Det er ikke den ting Harald "Kompostkongen" Aanes ikke kan om hagestell og god bruk av jord. Selv om han offisielt er pensjonert/abdisert, så mangler det ikke på meninger om jord og vekster. Det er fem ting han vil trekke frem som sine beste tips for å gjøre hagen klar til vinteren.

1. Ikke klipp plenen for kort om høsten

Plenrøttene beskyttes bedre når de har litt «pels» om vinteren. 4-5 centimeter er perfekt.

Gressklipper på plen
Plenrøtter trenger litt "pels" til vinteren. Bilde: Oslo kommune.

2. Ikke rak bort alt løvet fra plenen

Tynne lag av løv kan gjerne kvernes med gressklipper uten å bruke fangkurv. Dette er mat for marken og blir til god jordforbedring.

Rake på løvhaug
Man kan også tilføre et tynt lag med kompost på plenen om høsten. 1-2 centimeter er passe. Bilde: Oslo kommune.

3. Ikke klipp rosene for korte om høsten

Klipp bort cirka halvparten av skuddene og dekk resten godt til med løv og/eller kompost. Når bjørketrærne har «museøre-blader» om våren, kan du fordele komposten utover jorden i bedet og klippe rosene ned til tre til fire knopper per skudd.

Nærbilde av rosa blomster
Ikke klipp rosene for korte. Bilde: Oslo kommune.

4. Høsten er en god tid for å klippe hekker og prydbusker

Da blir de ikke så lett skadet av tung snø.

Person klipper hekk
Klipp hekken i høst! Bilde: Oslo kommune.

5. Vent helst med å beskjære frukttrær til våren

Da slipper trærne å stå over hele vinteren med åpne sår som er inngangsporter for sopp og bakterier. Når du beskjærer om våren, kan trærne begynne å vokse og gro sårene like etter beskjæringen.

Hånd klipper grener med saks
Vent til våren med å beskjære frukttrærne. Bilde: Oslo kommune.

Travel høst

Renovasjons- og gjenvinningsetaten gjør seg nå klar til en hektisk høstsesong, og håper å få inn masse hageavfall som kan varmkomposteres og bli til jordprodukter i Oslokompost-serien.

- Helt fri for plantesykdommer, røtter, ugress og andre uønskede elementer, avslutter Aanes.

Mann i gul jakke med jord i hånden
Kompostkongen er alltid klar for nye årstider! Bilde: Oslo kommune.

Det er enkelt å levere hageavfall til våre mottak, og det er helt gratis for oslofolk. De har allerede betalt for tjenesten gjennom renovasjonsgebyret.

Og er det noe du lurer på, er det bare å spørre oss på Facebook.

Eller huk tak i Kompostkongen selv, hvis du ser ham på hageavfallsmottaket på Grefsen. Han er fortsatt innom!