Avfall og ressurser

Fire tips og en advarsel til Oslos hageeiere

Våren er her, og det er tid for hagestell. Harald Aanes, Oslo kommunes hageguru, deler sine beste tips for å lykkes med vårhagen.

Aktuelt / Publisert: 04.05.2023

Av Byrådslederens kontor — Renovasjons- og gjenvinningsetaten

Mann i gul jakke med jord i hendene
Harald "Kompostkongen" Aanes har tipsene hagen din trenger. Bilde: Klaus Sandvik.

– Kompost er meningen med livet, sier en lattermild Harald Aanes. Han er pensjonert leder for Oslokompost, Oslo kommunes egen produktlinje med jord- og kompostprodukter.

Selv om han offisielt har lagt hagehanskene på hylla, jobber han fortsatt noen dager her og der med det han liker aller best. Vi møter ham ved komposteringsanlegget på Sørlimosen i Østmarka på en fin og klar vårdag.

Hagesesongen er så smått i gang for mange av Oslos hageeiere, og Harald forventer mye besøk ved hageavfallsmottakene fremover.

– Det er viktig at alle leverer rent hageavfall uten fremmedlegemer. Alle sekker må tømmes og bånd og tau må fjernes, slik at vi ikke ender opp med mikroplast i jorden vi lager av hageavfallet. Og dette er oslofolk heldigvis veldig flinke til, skryter Harald.

Fem eksperttips til hagearbeidet

Men han kan ikke BARE jord. Med mangeårig bakgrunn fra gartneryrket, har han noen faste stalltips på lur til alle som nå går i gang med hagearbeidet.

1. Klipp rosene nå – men ikke frukttrærne!

Nå er det observert "museøre-blader" på bjørketrærne: Små, nye blader som ser ut som museører. Det er den perfekte tiden for å beskjære roser.

Klaseroser og buskroser skal klippes ned til 3 til 4 knopper per skudd. Busk- og klatreroser beskjæres ved å fjerne gamle greiner helt ned til basen.

Frukttre med blomster
Frukttrærne spirer - da er det for sent å klippe dem. Bilde: Oslo kommune.

Har du ikke beskåret frukttrærne ennå? Da kan det være for sent for i år. De har begynt å spire allerede. Noen sorter, som kirsebær og plomme, kan blø og få sykdom ved sen beskjæring.

2. Tid for de eviggrønne

Eviggrønne busker og hekker kan godt klippes nå. Beskjær dem før de spirer, ellers vil du klippe bort de nye skuddene. Da tar det lang tid før plantene klarer å spire igjen.

Nærbilde av hender som klipper grønn busk
Tuja - en av de eviggrønne. Bilde: Oslo kommune.

3. Vent med sommerblomster

Vent med å plante sommerblomster til midten av mai. Det er fortsatt fare for nattefrost. Sommerblomster tåler ikke det.

Eksempler på sommerblomster er pelargonium, petunia, lobelia og spanske margeritter.

Rosa blomster
Vent med å plante sommerblomster. Bilde: Oslo kommune.

4. Ikke lag hagerømlinger

Mange planter og prydvekster, som for eksempel rynkeroser, kjempebjørnekjeks og kanadagullris, hører ikke naturlig hjemme i den norske floraen.

Grønne og gule strå
Gule kanadagullris-planter foran i bildet. Bilde: Oslo kommune.

Får de vokse vilt, kan de gjøre stor skade. Når du har egen hage, er det viktig at du bidrar til å hindre spredning av fremmede arter til naturen.

Bruk gjerne presenning over tilhengeren din når du leverer hageavfallet, så minimerer du muligheten for at frø sprer seg ukontrollert.

– Ditt bidrag som hageeier for å hindre spredning av fremmede arter er å levere hageavfallet ditt til et av Oslo kommunes mottak, sier Harald.

5. Ta med deg (torvfri) jord hjem

Når du uansett er ved et av hageavfallsmottakene våre for å levere hageavfall, hvorfor ikke kjøpe med deg noen Oslokompost-produkter hjem?

– Dette er sirkulær økonomi i praksis, sier Harald og sikter til hvordan Oslos hageavfall er en kortreist råvare i produksjon av plantejord, toppjord, dekkflis m.m. i Oslokompost-serien.

Person kaster grener i en haug
Vi tar imot hageavfall på Grønmo, Haraldrud, Smestad, Grefsen, Ryen og Bygdøy. Bilde: Oslo kommune.

– Hageavfallet kvernes opp og varmkomposteres på 60-70 grader i cirka ett år, fortsetter han.

Oslokompost-produktene er derfor uten ugress, skadedyr eller plantesykdommer. De er også godkjent av Mattilsynet i klasse 1.

I 2021 gikk den populære plantejorden Tigerjord ut av sortimentet. I stedet tilbyr vi TigerMark, som er et torvfritt alternativ med identiske bruksområder som Tigerjord. Dette betyr at hele Oslokompost-serien nå er torvfri. Hvorfor det er viktig?

To sekker med jord ligger på bakken
Oslokompost-serien ble 100 prosent torvfri i 2021. Bilde: Oslo kommune.

Torv kommer fra myrer. De er viktige levesteder for planter og dyr, demper flom, renser vann og lagrer enorme mengder karbon.

Norske myndigheter har derfor bestemt at torv i hagejord skal være faset ut innen 2025. TigerMark er altså ikke bare en skikkelig god plantejord, men også et klimatiltak.

– Torv har fantastiske egenskaper for plantejord, men det er jo ikke spesielt bærekraftig. Vi jobbet i mange år med å finne et fullgodt substitutt, og i 2019 kom vi endelig i mål, avslutter en fornøyd Harald Aanes.