Avfall og ressurser

8000 nøkler blir til én

Hver uke bruker Oslos renovatører over 8000 nøkler når de skal tømme avfallsbeholdere som står bak låste dører og porter. Nå skal disse erstattes med universalnøkler.

Aktuelt / Publisert: 16.05.2023

Av Byrådslederens kontor — Renovasjons- og gjenvinningsetaten

Mann i gul jakke låser opp port
Renovatørene vrir om nøkkelen 8000 ganger i uken. Bilde: Klaus Sandvik.

Mange kjenner seg sikkert igjen i å stå ved døren og lete etter riktig nøkkel på knippet sitt. Du blir irritert bare av å tenke på det? Gang det med 100, så har du knippene som renovatørene har med seg ut på jobb hver eneste dag.

Renovasjons- og gjenvinningsetaten disponerer som regel to nøkler til hver adresse som har avfallsbeholderne bak lås: én for innsamlingen av poser med rest-, mat- og plastavfall, og én for papirinnsamlingen. Noen steder bare én for begge. Nøklene er kopier av beboernes egne husnøkler.

Når renovasjonsbilene kjører ut fra driftsstasjonen på Alnabru hver morgen klokken 06, må nøklene til dagens kjørerute være med. Ett knippe på mandag, et annet på tirsdag og så videre. Det er litt av en logistikk!

Hundrevis av nøkler på et hvitt bord
Finn nøkkelen! Bilde: Jørgen Bakke Fredriksen.

Heldigvis er de vant til det, og har stort sett stålkontroll på hvilke nøkler som passer hvor. Men det er jo krøkkete, da. Plutselig en dag mangler en nøkkel – den ble kanskje med i en annen bil?

Skulle den være rotet bort – som selvsagt kan skje – må etaten skaffe en ny kopi fra beboerne. I mellomtiden må renovatørene ringe på hjemme hos folk for å få tømt der de ikke kommer inn selv.

Men nå blir det andre boller. Eller rettere sagt: nøkler.

Ny universalløsning
Dagens vanlige nøkler skal nemlig erstattes av elektro-mekaniske universalnøkler: Nøkler som passer i én lås, uansett hvor i byen renovatørene henter avfall.

– Vi får det jo til i dag også. Renovatører er både vanedyr og tilpasningsdyktige, og ønsker bare å gjøre jobben sin, sier Hans Tore Braaten.

Han er assisterende driftsleder for et av de fire innsamlingsområdene i Oslo – et område som alene har omtrent 2100 nøkler i bruk. Hjulene går rundt hver dag, kan han fortelle.

Mann med briller holder masse nøkler
Hans Tore med nøklene fra én enkelt rute. Bilde: Jørgen Bakke Fredriksen.

– Men når vi får det nye systemet og alle rutiner på plass, så tror jeg vi virkelig kommer til å skjønne hvor upraktiske og tidkrevende de gamle knippene faktisk er, fortsetter Hans Tore.

Det nye systemet betyr, som du sikkert har forstått, at Oslos over 4000 låste avfallsrom, porter og dører må ha nye låser.

I juni starter jobben med å montere en ekstra låssylinder ved den eksisterende låsen. Den nye sylinderen festes rundt den gamle, uten boring eller andre inngrep – beboerne merker ingen endring og skal fortsatt bruke sin gamle nøkkel.

Hånd som vrir nøkkel rundt i lås
Sylinderen monteres enkelt under den gamle. Bilde: Klaus Sandvik.

Etter planen skal monteringen være ferdig rundt nyttår.

Nøkkelen til en tryggere og bedre innsamling
Men hva om nøkkelen blir borte, spør du kanskje nå? Er det ikke risikabelt å bruke universalnøkler som passer til over 4000 låser over hele byen?

Neida. Nå skal du høre: Hver nøkkel kan bli programmert om morgenen slik at den kun passer i låsene på dagens innsamlingsrute – og etter klokken 16 blir den deaktivert og er ubrukelig frem til den programmeres på nytt. Dette endrer spillereglene.

– Det er klart at vi i alle disse årene har kjent på et stort ansvar. Vi bruker jo folks egne dørnøkler, og alle er merket med gateadresse. Den nye nøkkelen vår er derfor ikke bare et stort digitaliseringsprosjekt, men også et HMSK-tiltak som gjør avfallsinnsamlingen tryggere og bedre for både oss og innbyggerne, sier direktør Hans Petter Karlsen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Nærbilde av mann med briller
Direktør Hans Petter Karlsen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten ser mange gevinster. Bilde: Klaus Sandvik.

Fornøyde karer
Tilbake på Alnabru sitter en gjeng som gleder seg til å bruke den nye nøkkelen.

– Spør du meg, så kan den ikke komme fort nok, sier Morten Bråthen Øyen. Han har vært ute i gatene som renovatør i ni år, og har åpnet utallige låser i sol og regn, i varmegrader og minusgrader.

– Se for deg hvordan det er å hente avfall på Grünerløkka. Så å si hver eneste port er låst, og det svære knippet henger og slenger i buksa. Den nye nøkkelen kommer til å gjøre det mye lettere for oss, smiler Morten.

Les mer om den nye nøkkelen

Mann med mørkeblå genser

Jørgen Bakke Fredriksen