– Ungt utenforskap må forebygges tidlig
Nesten 1 av 10 unge i Oslo faller utenfor fellesskapet. Forsking viser at ungt utenforskap må forebygges fra tidlig alder. Bydel Gamle Oslo har utviklet et kompetanseløp, fritt tilgjengelig for alle.
Aktuelt / Publisert: 12.12.2024
Av Bydel Gamle Oslo
For tre år siden startet prosjektet Økt livsmestring. Gjennom tett dialog med ansatte i bydel Gamle Oslo, Utdanningsetaten og frivillige som til daglig jobber med barn og unge, har prosjektet vist gode resultater. Nå tilgjengeliggjøres et kompetanseløp til alle ansatte i Oslo kommune, finansiert av Områdesatsingene, delprogram for oppvekst og utdanning.
– Forskning viser at gode relasjoner kan løse mange av utfordringene vi ser rundt utenforskap. Årsaken til at nesten 1 av 10 unge faller utenfor både utdanning og jobb er som oftest knyttet opp mot det vi kaller barndomsbelastninger. Det kan være å vokse opp i lavinntekt, brutte relasjoner eller en oppvekst med vold, overgrep eller omsorgssvikt. Det handler om fravær av det barn trenger, nemlig trygghet, omsorg og sikkerhet, sier prosjektleder for Økt livsmestring og psykolog, Hege Bjercke Dalheim.
– Men forskning viser også at hvis man klarer etablere gode og trygge relasjoner til en voksen, så kan det være den avgjørende faktoren som gjør at man kommer tilbake til fellesskapet igjen. Det kan kompensere for den bagasjen man allerede har. Det er derfor relasjonskompetansen er så viktig. Jo tidligere du kan etablere denne relasjonen, jo større sjanse er det for at det går godt med barna senere i livet. Derfor må ungt utenforskap forebygges i tidlig alder, samtidig som det heller aldri er for sent, fortsetter Bjercke Dalheim.
I pilotprosjektet fokuserte derfor Økt livsmestring på å forebygge ungt utenforskap, allerede fra tidlig alder. Og resultatene er gode. Gjennom tilpassede tiltak og et felles språk for mestringsopplevelser, har prosjektet bidratt til et bedre læringsmiljø for barn i ulike utdannings- og fritidsinstitusjoner i bydelen.
– Det har blitt roligere i klasserommet, og vi har færre uønskede hendelser. Ved å sette inn ekstra tiltak, som vi lærte gjennom Økt livsmestrings-prosjektet, har dette medført til et bedre læringsmiljø og reduserte henvisninger til PPT, sier Maria Lihaug, assisterende rektor ved Tøyen skole.
Endringen støttes av Hilmar Berge Flatabø, tidligere rektor ved samme skole:
– Regulerte barn lærer mye bedre. Det er noe av begrunnelsen til at vi gikk inn i prosjektet. Et regulert barn trenger 5-10 repetisjoner for å lære noe nytt, mens et uregulert barn trenger 50-100 repetisjoner, sier tidligere rektor ved Tøyen skole, Hilmar Berge Flatabø.
Tidlig innsats hjelper
Økt livsmestring er et initiativ som fokuserer på å styrke barns evne til å håndtere utfordringer og stress, noe som er avgjørende for deres læring og sosiale utvikling. Prosjektet tilbyr verktøy og ressurser som hjelper lærere og andre fagpersoner med å skape et støttende og inkluderende miljø for alle barn. Dette inkluderer teknikker for å regulere følelser, bygge selvfølelse og fremme positive relasjoner.
Hilde Oppedal, styrer i Malerhaugen barnehage, fremhever viktigheten av et felles språk og forståelse for ansatte som skal jobbe mot ungt utenforskap.
– De «umulige barna» er ikke lenger så umulige. Når vi har et felles språk og en felles forståelse, er det lettere å hjelpe hverandre og komme frem til gode løsninger. Vi kan se at enkelte barn ikke utagerer like mye, og vi får til bedre lek og at barnet blir en del av fellesskapet, sier Hilde Oppdal, styrer fra Malerhaugen barnehagen.
Barn og unge forteller sjelden om barndomsbelastninger. Det kommer til uttrykk på andre måter, som kan være vanskelig for voksne å forstå. Barna kan utagere, true og avvise, og voksne kan bli redde, provoserte og føle seg hjelpeløse. Dette kan sette viktige relasjoner på prøve, og man risikerer at de barna som trenger de trygge voksne mest, får dette minst.
– Jeg tror mange av oss som jobber med barn og unge tenker: «Dette kan jeg jo. Jeg vet hvordan jeg snakker med barn». Men etter å ha vært med i prosjektet så har jeg skjønt at dette er noe som må trenes. Man er aldri ferdig utlært. I tillegg så fortjener alle barn å bli møtt med respekt. Uavhengig av hva som trigger meg som voksen, sier Tuva Cecilie Rødningsand Kirkerud ved Friluftssenteret i Gamle Oslo.
Ved å implementere tiltak fra Økt livsmestrings-prosjektet, kan skoler og fritidsklubber skape et miljø som ikke bare fremmer læring, men også inkluderer og støtter barn gjennom deres utfordringer. Dette bidrar til å forebygge ungt utenforskap og gir barna en bedre sjanse til å lykkes både faglig og sosialt senere i livet.
En investering i ansatte
Med utgangspunkt i nyere nevrologisk forskning, har bydel Gamle Oslo, i samarbeid med delprogrammet for oppvekst og utdanning, Utdanningsetaten, RVTS Øst og SNU utviklet et kompetanseløp som de nå tilgjengeliggjør for alle ansatte i Oslo kommune. Også kommuner utenfor hovedstaden har meldt sin interesse.
– Vi har opplevd interesse fra en rekke bydeler og kommuner. Derfor ønsker vi å tilgjengeliggjøre dette for alle. Vi har ikke funnet opp kruttet på nytt, men samlet sammen de ulike oppskriftene slik at ansatte som daglig jobber med barn og unge kan utvikle relasjonskompetansen sin. Dette er forebygging av ungt utenforskap, og vil kunne gi oss som stor-samfunn betydelige gevinster i fremtiden, sier bydelsdirektør i bydel Gamle Oslo, Tore Olsen Pran.
Og fremtidsgevinster er et av hovedpoengene til bydelsdirektøren.
– Vi investerer i våre ansatte. I en tid hvor kommunenes økonomi blir trangere, må vi finne løsninger som både er kostnadseffektive og som gir effekt. Kompetansemodulen fra Økt livsmestring er nettopp dette. Vi øker de ansattes kompetanse kostnadseffektivt, samtidig som vi vet det er med på å redusere sjansen for utenforskap i årene som kommer. Vinn – vinn, avslutter bydelsdirektøren.
Kompetanseløpet Økt livsmestring finner du her
- Tirsdag 28. januar kan du høre mer om prosjektet Økt livsmestring i frokostseminaret «Hvordan forebygger vi ungt utenforskap?»
- I seminaret hører du om betydningen av relasjon, hvordan vi har jobbet med relasjonskompetanse på tvers av tjenester og etater, samt hvilke effekter kompetanseløpet har skapt i de ulike tjenestene.
- Seminaret er gratis og passer for deg som jobber med og for barn og unge.
Økt livsmestring: Hvordan forebygge ungt utenforskap?
Hva er Økt livsmestring og hva inneholder kompetanseløpet