Helse og omsorg

Oppretter ”helsehusskole” for å gi et bedre tilbud til pasientene

Byrådet oppretter en "helsehusskole”, som skal heve kompetansen til de ansatte på helsehusene og sikre bedre kvalitet for pasientene.

Pressemelding / Publisert: 28.08.2024

Av Byrådsavdeling for helse

Tre sykepleiere i hvite uniformer er samlet rundt et nettbrett.
– "Helsehusskolen" er ett av flere grep for å bedre kvaliteten i eldreomsorgen i Oslo, sier helsebyråden. Bilde: Daniel Stubsjøen / Oslo kommune.

I mars besluttet byrådet at det skulle brukes 25 millioner kroner til å styrke kompetansen hos medarbeidere på helsehus, og til å rekruttere den kompetansen helsehusene har behov for. Nå er det klart hvordan pengene skal brukes.

Les også: Nye grep grep for å bedre byens helsehus

– Det viktigste for meg er at pasientene skal oppleve at det er trygt å være på helsehus. Da må vi gjøre det vi kan for å sikre at de ansatte har god og riktig kompetanse. Dette som vi kaller "helsehusskolen" er ett av flere grep for å bedre kvaliteten i eldreomsorgen i Oslo, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc.

«Helsehusskolen» er et modulbasert kompetanseprogram som skal sikre de ansatte faglig utvikling, og stegvis opplæring i alt de skal mestre. Solfjellshøgda helsehus er allerede i gang med utprøving av programmet, som nå utvides til de tre andre helsehusene.

Ansatte får egen opplæring i sårstell, blodsukkermåling og i å ta mikrobiologiske prøver, blant annet. De får også konkret opplæring i det å samtale med brukere som kan være reduserte og ikke ha lett for å gjøre seg forstått. Både helsefagarbeidere, sykepleiere og leger skal få tilpasset opplæring.

Det tas flere grep i tillegg til kompetanseheving for å rekruttere og beholde medarbeidere:

• Det skal gjennomføres undersøkelser blant medarbeidere og studenter for å kartlegge kompetanse og deres vurderinger og erfaringer om det å jobbe på helsehus.
  • Denne høsten starter utskrivningssamtaler opp, og innføres på alle helsehus fra våren 2025. Samtalen skal bidra til å trygge pasientene og pårørende for det som skal skje etter utskriving fra helsehus, og gi mulighet for tilbakemeldinger på oppholdet på helsehus.
  • Sykehjemsetaten har utarbeidet en egen pasientundersøkelse for helsehusene, som rulles ut om kort tid.

Satsingen for å bedre kvaliteten på helsehusene finansieres med 25 millioner kroner fra innovasjons- og kompetansefondet for helse- og omsorgssektoren. Bruken skal fordeles over to år.

• Modulbasert kompetanseprogram.
  • Helsefagarbeidere får et års utdanningsløp med fire nivåer, som består av både teori og praksis. Hvert gjennomførte nivå gir ansvar for nye oppgaver.
  • Moduler for sykepleiere og leger utvikles høsten 2024, behovet for andre faggrupper vil bli vurdert.
  • Pilot er i gang ved Solfjellhøgda helsehus fra mars. Den pågår til desember 2024.
  • Kompetanseprogrammet skal evalueres underveis.

Pressekontakter

Saliba Andreas Korkunc

Byråd for helse

Tuva Otterlei Blikom og Tonje Bruun (9:00-15:30)