Første pårørendeundersøkelse i hjemmetjenesten er gjennomført
Flertallet av pårørende er fornøyde med hjemmetjenesten i Oslo, men det er rom for forbedringer. Den første pårørendeundersøkelsen for hjemmetjenesten er gjennomført, og nesten 4000 personer svarte.
Aktuelt / Publisert: 16.06.2025
Av Byrådsavdeling for helse

Tre av fem pårørende opplyser at de er fornøyde med hjemmetjenestene. Nesten tre av fem opplever også å ha et godt samarbeid med hjemmetjenesten.
– Det er pårørende som er tettest på de som mottar hjemmetjenester i Oslo, og derfor er de pårørende sine tilbakemeldinger svært viktig for oss. Det er godt å se at flertallet er fornøyde med hjemmetjenesten. God eldreomsorg er viktig for byrådet, og det skal være trygt og godt å motta hjemmetjenester, sier helsebyråd Thea Kristine Schjerven (H).
Den generelle tilfredsheten er noe høyere blant pårørende til brukere som kun har hjemmesykepleie, enn blant pårørende til brukere som kun har praktisk bistand. De fleste pårørende opplever at de ansatte i hjemmetjenesten behandler deres nærstående og dem selv med høflighet og respekt (henholdsvis 74 og 73 prosent er helt eller ganske enig).
Litt over halvparten av de pårørende er enig i at hjemmetjenesten gir de tjenestene som brukerne har behov for (53 prosent er helt eller ganske enig).
- Gjennomført av Helseetaten i november/desember 2024 på oppdrag fra byrådet.
- De spurte er pårørende til personer som får praktisk bistand eller hjemmesykepleie i Oslo kommune.
- Det er første gang Oslo kommune gjennomfører en pårørendeundersøkelse for denne målgruppen, og mange pårørende satte pris på å bli spurt.
- Undersøkelsen ble sendt ut på sms og e-post til pårørende, og mottakerne måtte svare digitalt.
- Det var 3 892 av de i alt 8 335 inviterte pårørende som svarte på undersøkelsen. Det gir en svarprosent på 47.