Skole og utdanning

Ny handlingsplan for elever med stort læringspotensial

– Vi må oppdage og utfordre elever med stort læringspotensial på en bedre måte enn i dag, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

Pressemelding / Publisert: 24.10.2024

Av Byrådsavdeling for utdanning

Mennesker beveger seg gjennom en lys kantine med fargerik kunst på veggen i bakgrunnen. To personer sitter og prater ved et bord, mens en annen person jobber på en bærbar datamaskin.
Elever med høyt læringspotensial skal fanges opp tidligere og få et bedre tilpasset skoletilbud. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

– Osloskolen skal være en god skole for alle våre elever, og alle skal få en opplæring som er tilpasset sine behov, sier byråden.

I dag lanseres en ny handlingsplan i Oslo for elever med høyt læringspotensial. Målet er at disse elevene skal fanges opp tidligere og få et bedre tilpasset skoletilbud.

– Det er for mange elever med stort læringspotensial som ikke blir oppdaget, og som derfor heller ikke får en opplæring tilpasset dem. Mange mister motivasjonen allerede i grunnskolen fordi læringen blir for lite stimulerende. Vi må fange opp elevene tidligere, forstå hva de trenger og ha flere konkrete tilbud som gir økt motivasjon og læring. Det kan forebygge mistrivsel og frafall, sier Remen Midtgarden.

Les handlingsplanen og vedlegg her (einnsyn.no)

Elever med stort læringspotensial er elever som lærer raskere og tilegner seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende.

Dette omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå allerede, og de elevene som har et potensial for å gjøre det. Den nye handlingsplanen vil styrke kunnskapen om denne elevgruppen i Oslo og legge til rette for nye tiltak.

Trenger mer kunnskap

– Dette er en gruppe elever vi vet for lite om i dag. Skolen og lærerne trenger mer kunnskap for å fange opp og følge opp disse i ordinær undervisning. Jeg er opptatt av at Osloskolen skal favne alle elever, både de som trenger ekstra hjelp for å klare fagene, og de med stort læringspotensial som trenger andre utfordringer, fortsetter byråden.

I revidert budsjett satte byrådet av 4 millioner kroner til å styrke eksisterende og innføre nye talentsatsinger i Osloskolen. Disse midlene går til å:

  • gjennomføre et innsiktsarbeid som kartlegger behov og muligheter for å utvikle flere talentsatsninger i osloskolen.
  • innlede et samarbeid med Oslo Science City med hensikt om å utvikle talentsatsninger for elever i videregående skole som har talent for realfag
  • utvide tilbudet ved filialene for «Talentprogram i realfag” ved at flere elever vil kunne få tilbud
  • innlede samarbeid med Norsk barnebokinstitutt om en talentsatsning innenfor skriving. Norsk barnebokinstitutt (NBI) har gitt Utdanningsetaten i Oslo et utkast til et tilbud i «Kreativ skriving for elever med talent»
  • inngå et samarbeid med Oslo Vitensenter om etablering og drifting av nettverk for tre pilotskoler hvor utvalgte elever med høyt læringspotensial vil få tilbud om opplæring på et høyere nivå i fag 3 timer i uken sammen med likesinnede elever ved egen skole.

– Det gjøres mye bra arbeid i og rundt Osloskolen i dag, og gjennom den nye handlingsplanen håper jeg mange elever vil få gode og spennende tilbud der kan lære mer, utfordre seg selv og følge sine drømmer og interesser, avslutter Remen Midtgarden.

Pressekontakt

for byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden

Gro Rognmo
Telefon