Skole og utdanning

Nasjonale prøver: Best i landet, men utfordrende med lesing og regning

Oslo-elevene er fortsatt blant de beste i landet, viser resultater fra årets nasjonale prøver. Samtidig er det en klar nedgang fra i fjor i både lesing og regning på ungdomsskolen.

Pressemelding / Publisert: 13.11.2024

Av Byrådsavdeling for utdanning — Skole og utdanning

Nasjonale prøver viser at Osloskolen fortsatt er best i landet, men det er nedgang i tallene for lesing og regning
Nasjonale prøver viser at Osloskolen fortsatt er best i landet, men det er nedgang i tallene for lesing og regning. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.
"Det bekymrer meg stort, og vi må særlig gjøre mer for å følge opp elevene med det mest sårbare utgangspunktet."
byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

Resultatene fra årets nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 5., 8. og 9.trinn ble offentliggjort av Utdanningsdirektoratet onsdag 13. november. Tallene viser at det er økning i andel elever på laveste mestringsnivå på lesing og regning for både 8.- og 9, trinn – og særlig regneresultatene er svakere enn tidligere.

Det er urovekkende at så mange elever har svake lese- og regneferdigheter mot slutten av grunnskolen. Det betyr at flere vil kunne slite med å fullføre skolegangen, og klare seg videre med jobb eller studier. Vi må løfte disse elevene uavhengig av bakgrunn og hvor i byen de går på skole. Det er vi godt i gang med i Oslo, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

For 5. trinn er det stabile prøveresultater. Oslo-elevene har høyest andel elever på det høyeste mestringsnivået i alle tre prøvene av alle fylkene.

Det er positivt at 5. trinn gjør det stabilt godt. Og Oslo-elevene er generelt blant de beste av de beste når vi måler oss opp mot resten av fylkene i landet. Men innad i Oslo er det store forskjeller, og særlig ser vi en stor utfordring blant elever med det mest sårbare utgangspunktet. Det må vi ta på stort alvor, sier Julie Remen Midtgarden.

  • 15 prosent av elevene i Oslo presterer på høyeste mestringsnivå i lesing, mens andelen elever på høyeste mestringsnivå i de andre fylkene ligger mellom 5 og 8 prosent på 8. trinn
  • Nesten 12 prosent av elevene i Oslo presterer på høyeste mestringsnivå i regning, mens det nasjonale snittet ligger på 7 prosent.
  • Oslo-elevene har høyest andel elever på det høyeste mestringsnivået i alle tre prøvene av alle fylkene på 5. trinn
  • Samtidig viser tallene at det er økning i andel elever på laveste mestringsnivå på lesing og regning for både 8.- og 9, trinn

Kilde: Udir.no

Nye tiltak for mer læring og oppfølging i Osloskolen

Byrådet har allerede tatt flere grep for mer læring og motiverende og tilpasset undervisning. Det er et klart mål for byrådet at Osloskolen skal være den beste i landet til å løfte elevene og utjevne sosiale forskjeller.

Skolen treffer alle barn og unge i byen vår, og har en svært viktig forebyggende rolle i å forebygge utenforskap. Gode lærere, tidlig innsats og undervisning tilpasset den enkelte elev, er viktig for å få flest mulig til å fullføre og bestå, sier Remen Midtgarden.

Byrådet er nå i gang med flere satsingsområder: en større ungdomsskolesatsing som skal løfte motivasjon og mestring, det satses på fysiske lærebøker, en mobilfri skole og det skal gjennomføres et historisk yrkesfagsløft i Oslo.

Det å sikre at alle så tidlig som mulig har gode nok lese-, skrive- og regneferdigheter er vår viktigste oppgave i skolen. Derfor er blant annet Osloskolens lesesatsing “Hele Osloskolen leser” er en viktig innsats for å løfte dette, og et eksempel på tiltak vi må prioritere høyt fremover. En mer praktisk skole som mange snakker om med tryllestøv i blikket er dessverre ingen magisk formel som vil løse alle utfordringene i skolen, understreker hun.

En bedre oversikt over ferdighetene

Nasjonale prøver inngår i en rekke ulike prøver og undersøkelser som gir et bilde av situasjonen i Oslo-skolen. I juni i år gjeninnførte byrådet også tre obligatoriske prøver i Osloskolen: To overgangsprøver i lesing og regning på 4. trinn og Osloprøven i lesing på 6. trinn.

– De nasjonale prøvene bidrar til å utfylle et svært verdifullt bilde av nå-situasjonene og utviklingen i skolene våre. Nå må dette følges opp på hver enkelt skole, og det må settes inn tiltak for å sikre at de elevene med bekymringsfull utvikling for hjelpen og oppfølgingen de trenger for å lære det de skal. Byrådet er svært opptatt av at Osloskolen skal gi alle elever den opplæringen og oppfølgingen de trenger, sier Julie Remen Midtgarden.

Resultatene av nasjonale prøver brukes og diskuteres mye i skolen, og det er uforståelig at regjeringen og venstresiden ønsker å frata kommunene dette verktøyet. Det viser bare en total mangel på forståelse for hvordan det jobbes ute i skole-Norge, og kan legges i skuffen umiddelbart, avslutter byråd Julie Remen Midtgarden.

"Det er positivt at 5. trinn gjør det stabilt godt. Og Oslo-elevene er generelt blant de beste av de beste når vi måler oss opp mot resten av fylkene i landet. Men innad i Oslo er det store forskjeller"
Julie Remen Midtgarden

Resultater for Oslo, nasjonale prøver

5. trinn

Engelsk

Lesing

Regning

Skalapoeng

52

52

52

Skalapoeng gutt

52

51

54

Skalapoeng jente

52

53

49

Antall deltatt

6284

6215

6204

Fritatt

4,5 %

5,8 %

5,7 %

Ikke deltatt

1,0 %

0,8 %

1,1 %



8. trinn

Engelsk

Lesing

Regning

Skalapoeng

53

51

50

Skalapoeng gutt

53

50

51

Skalapoeng jente

53

52

49

Antall deltatt

5907

5906

5907

Fritatt

2,5 %

2,9 %

3,1 %

Ikke deltatt

2,7 %

2,3 %

2,1 %





9. trinn

Engelsk

Lesing

Regning

Skalapoeng

*

56

54

Skalapoeng gutt

*

54

56

Skalapoeng jente

*

57

53

Antall deltatt

*

5958

5957

Fritatt

*

3,5 %

3,4 %

Ikke deltatt

*

3,0 %

3,1 %


Kommunikasjonsansvarlig og pressekontakt

For byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden

Caroline Bremer
Telefon