Nasjonale prøver: Best i landet, men utfordrende med lesing og regning
Oslo-elevene er fortsatt blant de beste i landet, viser resultater fra årets nasjonale prøver. Samtidig er det en klar nedgang fra i fjor i både lesing og regning på ungdomsskolen.
Pressemelding / Publisert: 13.11.2024
Av Byrådsavdeling for utdanning — Skole og utdanning
Resultatene fra årets nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk på 5., 8. og 9.trinn ble offentliggjort av Utdanningsdirektoratet onsdag 13. november. Tallene viser at det er økning i andel elever på laveste mestringsnivå på lesing og regning for både 8.- og 9, trinn – og særlig regneresultatene er svakere enn tidligere.
– Det er urovekkende at så mange elever har svake lese- og regneferdigheter mot slutten av grunnskolen. Det betyr at flere vil kunne slite med å fullføre skolegangen, og klare seg videre med jobb eller studier. Vi må løfte disse elevene uavhengig av bakgrunn og hvor i byen de går på skole. Det er vi godt i gang med i Oslo, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.
For 5. trinn er det stabile prøveresultater. Oslo-elevene har høyest andel elever på det høyeste mestringsnivået i alle tre prøvene av alle fylkene.
– Det er positivt at 5. trinn gjør det stabilt godt. Og Oslo-elevene er generelt blant de beste av de beste når vi måler oss opp mot resten av fylkene i landet. Men innad i Oslo er det store forskjeller, og særlig ser vi en stor utfordring blant elever med det mest sårbare utgangspunktet. Det må vi ta på stort alvor, sier Julie Remen Midtgarden.
- 15 prosent av elevene i Oslo presterer på høyeste mestringsnivå i lesing, mens andelen elever på høyeste mestringsnivå i de andre fylkene ligger mellom 5 og 8 prosent på 8. trinn
- Nesten 12 prosent av elevene i Oslo presterer på høyeste mestringsnivå i regning, mens det nasjonale snittet ligger på 7 prosent.
- Oslo-elevene har høyest andel elever på det høyeste mestringsnivået i alle tre prøvene av alle fylkene på 5. trinn
- Samtidig viser tallene at det er økning i andel elever på laveste mestringsnivå på lesing og regning for både 8.- og 9, trinn
Kilde: Udir.no
Nye tiltak for mer læring og oppfølging i Osloskolen
Byrådet har allerede tatt flere grep for mer læring og motiverende og tilpasset undervisning. Det er et klart mål for byrådet at Osloskolen skal være den beste i landet til å løfte elevene og utjevne sosiale forskjeller.
– Skolen treffer alle barn og unge i byen vår, og har en svært viktig forebyggende rolle i å forebygge utenforskap. Gode lærere, tidlig innsats og undervisning tilpasset den enkelte elev, er viktig for å få flest mulig til å fullføre og bestå, sier Remen Midtgarden.
Byrådet er nå i gang med flere satsingsområder: en større ungdomsskolesatsing som skal løfte motivasjon og mestring, det satses på fysiske lærebøker, en mobilfri skole og det skal gjennomføres et historisk yrkesfagsløft i Oslo.
– Det å sikre at alle så tidlig som mulig har gode nok lese-, skrive- og regneferdigheter er vår viktigste oppgave i skolen. Derfor er blant annet Osloskolens lesesatsing “Hele Osloskolen leser” er en viktig innsats for å løfte dette, og et eksempel på tiltak vi må prioritere høyt fremover. En mer praktisk skole som mange snakker om med tryllestøv i blikket er dessverre ingen magisk formel som vil løse alle utfordringene i skolen, understreker hun.
En bedre oversikt over ferdighetene
Nasjonale prøver inngår i en rekke ulike prøver og undersøkelser som gir et bilde av situasjonen i Oslo-skolen. I juni i år gjeninnførte byrådet også tre obligatoriske prøver i Osloskolen: To overgangsprøver i lesing og regning på 4. trinn og Osloprøven i lesing på 6. trinn.
– De nasjonale prøvene bidrar til å utfylle et svært verdifullt bilde av nå-situasjonene og utviklingen i skolene våre. Nå må dette følges opp på hver enkelt skole, og det må settes inn tiltak for å sikre at de elevene med bekymringsfull utvikling for hjelpen og oppfølgingen de trenger for å lære det de skal. Byrådet er svært opptatt av at Osloskolen skal gi alle elever den opplæringen og oppfølgingen de trenger, sier Julie Remen Midtgarden.
– Resultatene av nasjonale prøver brukes og diskuteres mye i skolen, og det er uforståelig at regjeringen og venstresiden ønsker å frata kommunene dette verktøyet. Det viser bare en total mangel på forståelse for hvordan det jobbes ute i skole-Norge, og kan legges i skuffen umiddelbart, avslutter byråd Julie Remen Midtgarden.
Resultater for Oslo, nasjonale prøver
5. trinn | Engelsk | Lesing | Regning |
Skalapoeng | 52 | 52 | 52 |
Skalapoeng gutt | 52 | 51 | 54 |
Skalapoeng jente | 52 | 53 | 49 |
Antall deltatt | 6284 | 6215 | 6204 |
Fritatt | 4,5 % | 5,8 % | 5,7 % |
Ikke deltatt | 1,0 % | 0,8 % | 1,1 % |
8. trinn | Engelsk | Lesing | Regning |
Skalapoeng | 53 | 51 | 50 |
Skalapoeng gutt | 53 | 50 | 51 |
Skalapoeng jente | 53 | 52 | 49 |
Antall deltatt | 5907 | 5906 | 5907 |
Fritatt | 2,5 % | 2,9 % | 3,1 % |
Ikke deltatt | 2,7 % | 2,3 % | 2,1 % |
9. trinn | Engelsk | Lesing | Regning |
Skalapoeng | * | 56 | 54 |
Skalapoeng gutt | * | 54 | 56 |
Skalapoeng jente | * | 57 | 53 |
Antall deltatt | * | 5958 | 5957 |
Fritatt | * | 3,5 % | 3,4 % |
Ikke deltatt | * | 3,0 % | 3,1 % |