Skole og utdanning

Oslo innfører forbud mot mobiltelefoner i skolen fra 1. august

– Mobiltelefoner har ingenting i klasserommet å gjøre, sier byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden.

Pressemelding / Publisert: 01.08.2024

Av Byrådsavdeling for utdanning

Smarttelefon som blir låst opp med kode.
Bilde: Knut Johan Soder Joner / Oslo Kommune.

Fra og med torsdag 1. august er det ikke lov å bruke mobiltelefon i skoletiden på barne- og ungdomsskolene i Oslo. I videregående skole er det ikke tillatt å bruke mobiltelefon i undervisningstiden.

– I Osloskolen har mange skoler praktisert mobilforbud allerede, men nå formaliserer vi dette i kommunens skoleregler. Det vil føre til likere praksis ved alle skolene i Oslo. På skolen skal elevene lære, ikke være på TikTok, sier byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden.

Utdanningsdirektoratet anbefalte i februar kommunene å innføre streng regulering av mobilbruk i skolen. Osloskolen har vært tydelig i sin oppfordring til skolene om å etterleve en streng regulering, med mobilfri undervisningstid i hele skoleløpet, og mobilfrie friminutt på barne- og ungdomsskolen.

– Jeg håper at en mobilfri skole vil føre til færre forstyrrelser i klasserommet, og mer rom for konsentrasjon og læring. Jeg tror det er bra for skolemiljøet at elevene får en pause fra mobiltelefonene sine. Forhåpentlig kan det også bidra til å redusere digital mobbing og gjøre elevene tryggere i skoletiden, sier byråd Julie Remen Midtgarden.

Det blir opp til hver enkelt skole å bestemme hvordan mobiltelefonene praktisk skal oppbevares i skoletiden.

– De fleste skolene har allerede gode ordninger for håndtering av mobiltelefoner i skoletiden, men nå gir vi alle en tydelig ryggdekning til å stramme inn der det er nødvendig. Bruk av mobiltelefon i strid med reglene kan føre til midlertidig inndragelse og sanksjoner på lik linje med brudd på andre skoleregler, sier utdanningsbyråd Midtgarden.

De nye skolereglene i Oslo innføres parallelt med at ny opplæringslov trer i kraft i grunnskole og videregående skole fra 1. august 2024.

Ingrid Lønrusten Rogstad

Pressekontakt for byråd for utdanning