Ledningsfornyelse i Gabels gate
Til enhver tid er det over 100 prosjekter gående i ulike faser i Vann- og avløpsetaten. Prosjektet i Gabels gate er et godt eksempel på et konvensjonelt graveprosjekt i tett by.
Aktuelt / Publisert: 15.08.2024
Av Vann- og avløpsetaten
Prosjekt Gabels gate
I prosjekt Gabels gate på Frogner skal det legges ca. 600 meter med drikkevannsledninger og foretas separering slik at spillvann og overvann går i hver sin ledning. Det meste gjøres med konvensjonell graving, med unntak av et lites strekk i en sidegate der det utblokkes, som er en metode som krever mye mindre graving. Det skal også etableres ni kummer, som støpes på stedet.
Grøftegraving
Prosjektet er planlagt ferdigstilt sommeren 2025, forteller prosjektleder Vann- og avløpsetaten, Lotte Baksaas. Hun møter oss en varm junidag og peker og forklarer hva som skjer i grøfta der entreprenøren PA er i full sving. Denne dagen med et grøftelag på fire mann.
Første bud er selvsagt HMS; alle grøfter dypere enn 1,25 meter skal ha grøftekasser. Vi kan bekrefte at Gabels gate-grøfta, som er rundt 3 meter dyp, er linet opp med grøftekaser. Nede i disse er det i stor grad allerede lagt rør, og nå er gravelaget i ferd med å fylle stegvis opp med løsmasser: først smågrus, så større grus og til slutt stein. De gamle, forurensede løsmassene er fjernet og fraktet til et eget deponi. Vi får også forklart hva de store brønnene er til; de brukes ved påkobling av stikkledninger slik at man ikke trenger å grave opp to ganger.
Nært naboskap
I en svart ledning i grøfta går det provisoriske vannet. Denne ledningen er det selvsagt viktig å passe på, ikke minst slik at gjestene på det fasjonable Gabels hus like ved, slipper å minste vannet. Lotte forteller at det kun har vært et par timer med vannavslag så langt i prosjektet. Naboene har ellers vært forståelsesfulle, sier hun, selv om de får gravingen svært tett innpå boligene sine.
Heldigvis foregår arbeidene med utslippsfrie maskiner, men støy og støv slipper de ikke unna. På den annen side er de vel ikke helt ukjent med støy da trikken går bare et steinkast unna. Lotte opplyser at fremkommeligheten til Trikken ikke berøres av arbeidene, selv om det skal graves på begge sider av trikkesporet. Godt er det, for redusert framkommelighet for bil og sykkel blir det, naturlig nok, i anleggsområdet.
Gamle rør
De gamle rørene, som er fra ca. 1920, er gravd opp, og vi får demonstrert hvor gjengrodde de er av vannstein (avleiringer av sedimenter og mineraler). Klumpene minner om murstein og kan smuldres mellom fingrene. Disse gamle støpejernsrørene er ellers ok så lenge de får ligge i ro, forklarer Lotte, men hvis det skjer en lekkasje ett sted, blir det gjerne problemer over et lengre strekk. 100-åringer er naturlig nok skjøre og liker dårlig forstyrrelser. Vi skal heller ikke forstyrre mer og sier takk for en lærerik omvisning og fortsatt lykke til med prosjektet!