Innovasjon: slik jobber Gamle Oslo
Bydel Gamle Oslo prioriterer innovasjon som ett av sine viktigste strategiske grep. Fremtidige velferdstjenester krever nye løsninger. Les vår innovasjonsplattform nedenfor.
Aktuelt / Publisert: 27.05.2024
Av Bydel Gamle Oslo
Bydel Gamle Oslo definerer innovasjon slik:
- NYTT for Gamle Oslo
- NYTTIG for innbyggere eller ansatte
- NYTTIGGJORT når det er tatt i bruk gir verdi for innbyggere eller ansatte
Et samfunn i endring krever nye løsninger i raskt tempo
Innbyggernes behov forandrer seg, byen og samfunnet utvikler seg. Offentlig sektor blir utfordret ved at færre er i jobb og skatteinntektene blir lavere. Samtidig gir ny teknologi nye muligheter i raskt tempo.
I dette dynamiske landskapet jobber Gamle Oslo med innovasjon. Vi tester ut nye løsninger basert på innsikt og data. Løsningene forbedres kontinuerlig basert på målinger og tilbakemeldinger. Målet er å tilby enda bedre tjenester som gi verdi for innbyggerne.
Å styrke innovasjon er et strategisk valg
Bydelens strategiske arbeid med innovasjon startet i perioden 2018-2022 og fortsetter med full styrke. Vi har etter hvert bygget opp et sterkt kompetansemiljø innen innovasjon. Det betyr at innovasjonsmetoder, design og utvikling av tjenester, digitalisering, prosess- og endringsledelse er lett tilgjengelig for bydelens ledere og medarbeidere. De får relevant bistand raskt og rimelig.
Veien videre
Innovasjonsarbeidet i bydelen har i stor grad vært organisert og finansiert via prosjekter. Dette har bidratt til god struktur og dedikerte ressurser. Samtidig har dette gjort at nye løsninger har blitt utviklet utenfor linjeorganisasjonen. Det er ofte en utfordring når løsningene skal implementeres. Bydelen ønsker derfor i tiden framover å få testet ut nye løsninger raskest mulig i linjeorganisasjonen.