Bolig og sosiale tjenester

Godt oppsøkende arbeid skapte trygghet på Norway Cup

Erfaringene fra Norway Cup 2024 viser at riktig organisering og tilstrekkelige ressurser gir resultater. Alvorlige hendelser unngås og det skapes trygge rammer for barn og ungdom.

Aktuelt / Publisert: 14.08.2024

Av Velferdsetaten

Tre personer med vest med Utekontakten på står og følger med på Norway Cup.
Oslo kommune og politiet samarbeidet godt om sikkerheten ved Norway Cup 2024. Bilde: Utekontakten i Bydel Nordstrand, Oslo kommune.

Mange husker kanskje overskrifter fra Norway Cup 2023: «Masseslagsmål under Norway Cup!» og «Slagsmål mellom 40-50 ungdommer».

– Det unngikk vi i år. Norway Cup på Ekebergsletta 2024 foregikk uten alvorlige hendelser, til tross for at mange ungdommer fra hele Oslo, resten av landet og verden deltok, sier Morten Dybvik Sitter.

– Tidligere erfaringer, utviklingen i ungdomskriminalitet og kjennskapen de oppsøkende tjenestene har til ulike ungdomsmiljøer i Oslo, tydet på at det var høy risiko for uønskede hendelser.

"Et av de viktigste tiltakene var at SaLTo-sekretariatet, i samarbeid med byrådsavdelingen for sosiale tjenester, delfinansierte lønn til de oppsøkende tjenestene."
Morten Dybvik Sitter, KORUS Oslo

Styrket den forebyggende innsatsen

Utekontakten i bydel Nordstrand, SaLTo-sekretariatet, bydel Grünerløkka og en prosjektgruppe i Velferdsetaten samarbeidet om å styrke den forebyggende innsatsen fra Oslo kommune. Samarbeidet resulterte i flere forbedringer.

– Et av de viktigste tiltakene var at SaLTo-sekretariatet, i samarbeid med byrådsavdelingen for sosiale tjenester, delfinansierte lønn til de oppsøkende tjenestene. Flere bydeler kunne dermed stille med utekontakter gjennom hele uken, og gjøre det de er best på; godt oppsøkende sosialt arbeid, sier Morten Dybvik Sitter fra KORUS Oslo, prosjektleder for implementering av Oslostandard for oppsøkende arbeid med utsatte unge.

På det meste jobbet 30 utekontakter samtidig på Ekebergsletta.

"Da vi så at utekontaktene arrangerte fotballkamp med de ungdommene vi er mest bekymret for, tenkte vi at nå er alt under kontroll, vi går hjem."
Politiet i Oslo

Forskjellen sammenlignet med i fjor ligger ifølge Dybvik Sitter i den økte innsatsen fra de forebyggende tjenestene. Politiet stilte med mer uniformert personell og Natteravnene bidro med sitt stødige nærvær. Samtidig var utekontaktene, som har god kjennskap til mange av ungdommene, tydelig tilstede.

Politiets uttalelse på et daglig sikkerhetsmøte illustrerer dette godt: «Da vi så at utekontaktene arrangerte fotballkamp med de ungdommene vi er mest bekymret for, tenkte vi at nå er alt under kontroll, vi går hjem.»

Årets innsats viser at det er et stort potensial i å koordinere godt og styrke forebyggende innsatser ved store arrangementer.

– Denne modellen bør videreføres og styrkes i fremtiden, sier Dybvik Sitter.