Jobb i kommunen

Ferie- og deltidsjobber til ungdom

Er du ungdom som vil tjene egne penger og få jobberfaring i ferien eller på deltid? Finn ut om det er en ledig jobb i bydelen du bor i.

Aktuelt / Publisert: 15.02.2024

Av Byrådsavdeling for sosiale tjenester

Linnea (20 år) har sommerjobb i Bydel Gamle Oslo.
Linnea (20 år) har sommerjobb i Bydel Gamle Oslo. Bilde: Ric Francis.

Tilbudet om ferie- og deltidsjobber er svært populært og har gjennom flere år gitt ungdom i Oslo jobberfaring på CV-en, referanser og attester for senere jobbsøking.

Her sjekker du om det er ledige jobber i bydelen din akkurat nå.

For noen kan en ferie- eller deltidsjobb også bli en inspirasjon til videre utdanning, fordi ungdommer blir introdusert til et yrke eller en utdanningsmulighet de vil vite mer om og kanskje ikke kjente til fra før.

– Gjennom UngJobb har jeg fått verdifull arbeidserfaring. Det positive arbeidsmiljøet og den gode organiseringen gjør UngJobb viktig for unge som ønsker å prøve og lykkes, sier Linnea (20 år), fra Bydel Gamle Oslo.

Marko Sikkeland Eric er på sommerjobb på Popsenteret.
Marko Sikkeland Eric er på sommerjobb på Popsenteret. Bilde: Eva Cathrine Nordli Kroger.

– Jeg liker veldig godt å jobbe i bydelen, spesielt på Popsenteret. Jeg opplever at arbeidet mitt har et direkte inntrykk på nærmiljøet, og det er et godt insentiv for å jobbe, sier Marko (18 år), fra Bydel Grünerløkka.

I noen bydeler har søknadsfristen for sommerjobber allerede løpt ut, men det kan hende at de fortsatt tilbyr jobber i de andre skoleferiene, og eventuelt deltids- og helgejobber. Kontakt bydelen du bor i for å finne ut av hvilke muligheter du har.

Les om sommerjobber i Bydel Søndre Nordstrand

Vil ha med flere arbeidsgivere

Søkertallene på ferie- og deltidsjobber viser at ungdom vil ha jobb.
Byråd for sosiale tjenester, Julianne Ferskaug, vil at flere arbeidsgivere skal samarbeide med kommunen om å gi unge jobb og være med på å betale deler eller hele lønnen:

– Jeg vil tro at dette er noe som arbeidsgivere vil synes det er verdt å samarbeide med oss om. Denne ordningen gjør det enklere for arbeidsgivere å få en ungdom hos seg i korte perioder, da bydelene har arbeidsgiveransvaret og tar den store jobben med blant annet rekruttering og lønn, sier Ferskaug.

– De som legger til rette for å ha ungdommer i ferie- og deltidsjobber hos seg bidrar til å gi ungdommene en god start på arbeidslivet og bli kjent med fremtidens arbeidstakere, sier Ferskaug.

Les hvordan du kan bidra som arbeidsgiver