Helse og omsorg

Er du pårørende til en med demens?

Bydel Nordre Aker tilbyr gratis kurs til deg som er pårørende til personer med demens. Første kurskveld er 10.september 2024.

Aktuelt / Publisert: 01.07.2024 / 01.07.2024

Av Bydel Nordre Aker

Eldre par på utsiktspunkt som ser utover byen
Bilde: Nikolai Kobets Freund/Oslo kommune.

Når skal du be andre om hjelp, hva er fremtidsfullmakt og hvilke tilbud finnes i kommunen?

Som pårørende til en person med demens kan du ha behov for kunnskap om sykdommen og hvordan du kan ta vare på deg selv. Mange av bydelene tilbyr derfor pårørendeskoler og vår bydel er en av disse.

Kurset går over fire kvelder med temaer som er aktuelle for deg som pårørende i bydel Nordre Aker. Det kommer foredragsholdere som har god kunnskap og lang erfaring innenfor sine fagfelt. Kurset er gratis.

Program høsten 2024

Tirsdag 10.september:
- Demens: Årsak, typer og behandling del 1
ved overlege Peter Bekkhus-Wetterberg, Hukommelsesklinikken OUS.

Onsdag 11.september:
- Demens: Årsak, typer og behandling del 2
ved overlege Peter Bekkhus-Wetterberg, Hukommelsesklinikken OUS.

- Tilbud i bydelen ved bydelens demensteam

Tirsdag 17.september
- Kommunikasjon og mestring ved førsteamanuensis Kari Lislerud Smebye

Onsdag 18. september

- Fremtidsfullmakt og vergemål ved jurist Victoria Uthus, Bydel Nordre Aker

- Brannforebygging i hjemmet ved spesialkonsulent i Brann- og redningsetaten Therese Nordnes

- Kostholdsråd for eldre ved klinisk ernæringsfysiolog Ole Anders Brøndbo, Bydel Nordre Aker

Tidspunkt: kl. 17:00 - 20:00 alle kveldene. Kurset holdes på i Festsalen i Vinkelveien 7.

Dersom du er pårørende, eller kjenner noen som pårørendeskolen kan være aktuelt for, ta kontakt for påmelding og eller spørsmål på epost: seksjon.lavterskel@bna.oslo.kommune.no

Du kan også ta kontakt på telefon 901 96 310.