Områdesatsingene i Oslo

Løfter kvaliteten gjennom Områdesatsingene

Pedagogisk-psykologisk tjeneste har brukt Områdesatsingene i Oslo som arena for å nå målene som er satt for eget arbeid, sette i gang prosjekter og samarbeide tett med bydeler og forskningsmiljøer.

Aktuelt / Publisert: 12.12.2024

Av Byrådsavdeling for byutvikling

Test test
Delprogram oppvekst og utdanning er et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo. Bilde: Ellen Jarli.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har to hovedoppgaver:

  1. Å utarbeide sakkyndige vurderinger for barn med særlige behov.
  2. Å jobbe systemrettet inn mot barnehager og skoler.

– Fokuset vårt har lenge ligget på hvordan PPT kan bidra til å jobbe mer forebyggende med barn og unge, spesielt i de to store gruppene barn med lese- og skriveutfordringer, og barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker. I arbeidet med å sikre tilpasset kvalitet til oppveksttjenestene i levekårsutsatte områder er PPTs rolle dermed sentral. Siden 2000 har PPT sammen med skolelederne samarbeidet om hvordan disse barna kan fanges opp på et tidligere tidspunkt, kanskje til og med før de blir henvist til PPT, forteller direktør for avdeling PPT kompetanseenhetene og logopediske tjenester, Hanne Margrete Olsen.

Dette arbeidet har blitt fulgt opp i flere stortingsmeldinger siden, og endte opp i ny opplæringslov som trådde i kraft fra høsten 2024.

– Det nye der er et økt fokus på mer forebyggende og inkluderende perspektiv for PPT, sier hun

Felles møteplasser

Etter at stortingsmeldingen «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» kom i 2019, fikk Hanne Margrete Olsen og Tone Lindløv Sand, som er direktør for avdeling PPT barnehage, videregående og voksenopplæring, i oppdrag å introdusere et kompetanseløft innenfor spesialpedagogikk og inkludering for skoler, barnehager og PPT.

– For første gang i Oslo var representanter for barnehager, skoler og PPT samlet rundt samme bord for å etablere et felles språk og begynne å jobbe med inkluderende praksis, forteller Olsen.

Relasjonene som ble etablert på fellessamlingene tok hun med seg videre som representant i operativt styre i delprogram oppvekst og utdanning (DOU), et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo. Tone Lindløv Sand har samtidig vært deltaker i delprogrammets barnehageprogram, hvor hun blant annet har hatt tett kontakt med barnehagesjefene i de seks bydelene i Områdesatsingene.

Tone Lindløv Sand og Hanne Margrethe Olsen ser mot hverandre i en sofa.
Tone Lindløv Sand og Hanne Margrete Olsen har jobbet tett med barnehagesjefene i utvalgte bydeler og delprogrammet for å løfte kvaliteten i PPT sitt arbeid. Bilde: Pernille Opsahl Coward.

– Hvis vi skal oppfylle vårt oppdrag om tidlig innsats er vi helt avhengige av tett dialog med barnehagesjefene, presiserer hun.

På samme måte har Hanne Margrete Olsen blitt godt kjent med oppvekstsjefene i bydelene gjennom rollen i operativt styre.

– Vi kan spille på hverandre, dele erfaringer og diskutere felles utfordringer. Ett eksempel er barn med autisme, hvor vi ser en stor økning i antall barnehagebarn som får diagnosen autismespekterforstyrrelser i de seks bydelene som er omfattet av Områdesatsingene. Et mer inkluderende perspektiv gjelder alle barn, og da må vi finne ut hvordan vi kan tilrettelegge for at også barn med autisme opplever tilhørighet i barnehage og skole. Her er det svært nyttig med felles møteplasser på tvers av etater og bydeler, sier hun.

– Oslo kommune er så stor at det ikke finnes naturlige kontaktpunkter på tvers av bydeler og tjenester i utgangspunktet. Områdesatsingene har gitt oss handlingsrom til å sette ulike problemstillinger på dagsordenen, dele erfaringer, komme med innspill til konkrete prosjekter, ha kontakt med forskningsmiljøer og andre tjenester, og teste ut ulike modeller. Til sammen har dette bidratt til økt innsikt for alle parter, fastslår Olsen.

PPT har grepet denne muligheten med begge hender og sette mulighetene som finnes for å løfte egne tjenester gjennom Områdesatsingene.

– Vi er jo en kommunal tjeneste, og når prosjektene er over tar vi med oss viktig læring videre in i vår tjenesteutvikling, sier Tone Lindløv Sand.

  • PPT er en lovpålagt tjeneste plassert under Utdanningsetaten i Oslo som skal hjelpe skoler og barnehager med kompetanseheving og organisasjonsutvikling.
  • PPT skal også gi anbefalinger om behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller spesialundervisning i skolen. Dette gjøres gjennom å utarbeide sakkyndig vurdering. Vurderingen bygger blant annet på samtaler med foreldre, samtaler med eleven, egne kartlegginger og informasjon fra skolen.
  • De ansatte i PPT har ulik bakgrunn innenfor blant annet psykologi, pedagogikk, spesialpedagogikk og logopedi.

Systematisk språkarbeid

Delprogrammets største prosjekt er Språksterk 1-6, som handler om hvordan barnehager i flerspråklige områder kan bli enda bedre til å støtte barns språkutvikling. 900 barn fra 240 avdelinger i 56 barnehager i har deltatt i prosjektet, som er et samarbeid mellom fem bydeler, PPT og Institutt for pedagogikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Språksterk bidrar til tjenesteutvikling både hos PPT og i bydelene og fører til at barnehagene jobber mer systematisk med språkarbeid.

– Det spennende med Språksterk er at forskingsmiljøet, PPT og bydelene sammen har utviklet en modell for språkarbeid hvor ingen har sittet med fasit på forhånd, sier Tone Lindløv Sand.

Professor Veslemøy Rydland ved Institutt for pedagogikk ved UiO har vært prosjektleder for Språksterk i den første fasen av prosjektet, og hun har trukket frem PPTs bidrag og aktive deltagelse i prosjektet som en viktig suksessfaktor.

– Hun påpeker at gjennom Språksterk har PPT fått en mer kollektiv inngang til språkarbeid i barnehager i stedet for individrettet, og det er helt i tråd med nasjonale føringer for hvordan PPT skal jobbe. Prosjektet er et godt eksempel på systemperspektivet i PPTs oppdrag, sier Sand.

  • Bli med på barnehageseminar onsdag 22. januar kl. 9-12 i Rådhuset.
  • På dette seminaret får innsikt i spennende erfaringer og nye arbeidsformer som kan bidra til å gi alle barn en god start på livet. Du får blant annet høre mer om PPT sin rolle i barnehageprosjekter som pågår i Groruddalen, Gamle Oslo og Søndre Nordstrand.
  • Seminaret er fulltegnet, men det er mulig å melde seg på venteliste for fysisk plass eller følge seminaret digitalt.

Nødvendige steg

Bente Johansen er PPT-rådgiver i seksjon for barnehage og har sittet i arbeidsgruppa for Språksterk sammen med representanter fra delprogrammet.

– Det har vært en fordel å ha med delprogrammets folk inn i arbeidsgruppa –i starten hjalp de til med å fasilitere møtene våre. Etter hvert tok både PPT og forskerne en større rolle mens delprogrammet trakk seg mer tilbake. I arbeidet med å formulere behov og skrive søknad om en avsluttende fase av prosjektet var også delprogrammet til god hjelp, og søknaden ble godkjent, forteller hun.

Språksterk startet midt under pandemien, og prosjektet fikk handlingsrom til å forankre det solid før implementering.

– Delprogrammet har hele tiden passet på at vi holdt tilbake og ikke satte i gang for tidlig, og det har vært avgjørende. PPT kan være preget av å iverksette tiltak raskt, men fra delprogrammet har vi fått lov til å bruke tid på å gå de nødvendige stegene som har vært helt avgjørende for at Språksterk har blitt så vellykket, sier Tone Lindløv Sand.

Språksterk-modellen skal innføres som en del av ordinære tjenester i fire bydeler. Forskningsresultatene samles og presenteres fortløpende.

– Det blir viktig å se hvor mye kontekstsavhengig variasjon man kan gjøre innenfor Språksterk-riggen for å tilpasse den bydelenes egenart. Modellen kan gi disse fire bydelene er ny måte å jobbe med barnas språkmiljø på, sier Johansen.

Systematisk tilnærming

Språksterk har bidratt til at PPT i dag jobber ut mot bydeler og barnehager på en annen måte en tidligere.

– Vi har ikke jobbet systematisk med profesjonsutvikling i barnehagene før. Vi har tilbrakt opptil tre år i samme barnehager, og det er helt unikt, sier Bente Johansen.

Mens PPT tidligere tok imot systemhenvisninger fra enkeltbarnehager, er dette i dag løftet til bydelsnivå.

– Vi overfører erfaringer mellom barnehager på en systematisk måte vi ikke har gjort tidligere, forklarer Tone Lindløv Sand.

12 PPT-rådgivere har dratt veksler på hverandre og erfaringer fra 30 utprøvingsbarnehager. Arbeidet har foregått parallelt med ordinære oppgaver i PPT.

– PPT har tradisjonelt hatt mye fokus på sakkyndige vurderinger og hvert enkelt barns behov. Områdesatsingene har gitt oss et viktig friminutt hvor vi kan løfte blikket og se hvordan vi kan jobbe sammen for å møte de største gruppene som blir henvist til oss. Vårt oppdrag er å sørge for likeverd, og da må vi bruke de økonomiske midlere vi har til rådighet mest mulig fordelaktig for barn og unge, sier Hanne Margrete Olsen.

Tekst: Sissel Fantoft.

  • Delprogram oppvekst og utdanning er et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo.
  • I delprogram oppvekst og utdanning jobber vi både med å styrke kommunens tjenester gjennom å hente innsikt og teste ut nye løsninger.
  • Vi har prosjekter i barnehage, skole, barnevern, helsestasjon og oppfølgingstjenesten som skal bidra til at færrest mulig havner i en situasjon med alvorlig utenforskap.
  • Vårt mål er å sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
  • Vi omfatter bydel Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner, Søndre Nordstrand og Utdanningsetaten.
  • Vi gir praktisk og faglig støtte, og prosjektmidler, slik at Utdanningsetaten og bydelene kan drive utviklingsarbeid.

En mer inkluderende barnehage

Prosjektet «En mer inkluderende barnehage» er et av flere samarbeidsprosjekter PPT har vært involvert i. I dette prosjektet har Bydel Grorud og PPT samarbeidet om å øke kompetansen i barnehagene. Dette har bidratt til at flere barn inkluderes i det ordinære barnehagetilbudet i bydelen.