Skole og utdanning

Velkommen til 17. mai-feiring i Oslo

Det er duket for fest i byen vår når 17. mai-komiteen inviterer til storslåtte markeringer, og ikke minst verdens største barnetog. Vi håper mange tar turen til sentrum for å feire dagen sammen.

Aktuelt / Publisert: 13.05.2024

Av Utdanningsetaten

Norske flagg og barn i barnetoget på 17. mai.
Barnetoget i Oslo sentrum samler 30.000 elever, og veldig mange flere tilskuere. Bilde: Heidi M. Skjebstad/Oslo kommune.

Barnetoget er en av Norges største folkefester. I år skal hele 30 000 osloelever delta i barnetoget. Det er alltid jubilerende skoler som får gå først i toget. I år er det Hovseter skole som får gå helt først, siden de fyller 50 år.

For å få alle store og små detaljer på plass før den store dagen er det lagt ned utallige timer med planlegging på skolene våre. I tillegg har vi to utrolig dyktige, dedikerte og stolte ildsjeler som jobber med alt rundt gjennomføringen, deriblant rekkefølgen, oppstilling og oppløsning. De to heter Einar Rydal og Lene Malerud, og de jobber til vanlig på Abildsø skole og Sykehusskolen i Oslo. Under gjennomføringen av barnetoget har Rydal ansvaret når spente barn stiller seg opp og gjør seg klare for barnetoget, mens Malerud tar skolene imot og sender dem i riktig retning på Rådhusplassen.

Barnetoget starter kl. 10.00.

Rekkefølgen i barnetoget finner du her.

Einar Rydal og Lene Malerud står utenfor Oslo rådhus med norske flagg.
Einar Rydal og Lene Malerud er viktige brikker i både planleggingen og gjennomføringen av barnetoget. Bilde: Ellen Andersen/Oslo kommune.

Start dagen med profilerte talere, musikk og høytidelig stemning

En fin måte å starte nasjonaldagen på, er på en av 17. mai-komiteens bekransninger. Mellom kl. 8 og kl. 9 på morgenen møter vi profilerte talere som hedrer noen av norgeshistoriens viktigste skikkelser. Hver bekransning gjennomføres av en kort tale, kransenedleggelse og et kulturelt innslag.

Her kan du lese om årets talere, tidspunkter og steder på bekransningene i regi av Oslo kommune.

Daniel Kvammen møter unge talenter på Festkonserten

Klokka 15.30 er det klart for 17. mai-komiteens tradisjonsrike festkonsert på Akershus Festning. Her opptrer unge talenter fra Oslos skoler, sammen med Oslo Symfoniorkester og årets gjesteartist som er Daniel Kvammen.

Alt om Festkonserten finner du her.