Utvider tilbudet med rosa busser
Byrådet utvider tilbudet med rosa busser til fire nye bydeler, Søndre Nordstrand, Nordstrand, Grorud og Stovner, som en del av oppfyllingen av samarbeidsavtalen med Frp og KrF.
Pressemelding / Publisert: 13.05.2024 / 23.08.2024
Av Byrådsavdeling for helse
Aldersvennlig transport er en dør-til-dør-bestillingstransport for kunder over 67 år, spesielt tilpasset personer som har utfordringer med å bruke ordinært kollektivtilbud. Tilbudet er for dem som er hjemme på dagtid og trenger transport for å gjøre ærender, gå på besøk eller bare ønsker en tur ut.
– De rosa bussene er et flott tilbud for byens eldre, og jeg er fornøyd med at enda flere vil få muligheten til å ta seg rundt på en enkel og rimelig måte. Dette er en del av samarbeidsavtalen med Frp og Krf, som er viktig for oss å følge opp, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H).
Fire nye bydeler
- Aldersvennlig transport er en dør-til-dør-bestillingstransport med fleksibilitet rundt reisetidspunktet.
- Tilbudet er for deg som har fylt 67 år, som er hjemme på dagtid og trenger transport fra dør til dør når du skal gjøre ærender, gå på besøk, eller har lyst på en tur ut.
- Minibussen er tilrettelagt for rullator og rullestol
- I dag dekker tjenesten bydelene Alna, Bjerke, Nordre Aker, Sagene, Ullern, Vestre Aker, Østensjø, samt deler av Marka (Sørkedalen, Solemskogen og Maridalen).
- Bussene opererer mandag til lørdag mellom klokken 10:00 og 18:00
- Du betaler det samme per reise som for en vanlig honnørbillett hos Ruter. Om du allerede har månedskort kan du bruke dette som betaling.
- Midler til Rosa busser i Søndre Nordstrand og Nordstrand lå inne i budsjettforslaget for 2024, mens midler til Grorud og Stovner var en del av budsjettforliket i bystyret i desember 2023.
De rosa bussene har blitt et populært tilbud i Oslo. Med utvidelsen til fire nye bydeler i høst vil det bli aldersvennlig transport i totalt 11 bydeler: Alna, Bjerke, Nordre Aker, Vestre Aker, Sagene, Østensjø, Ullern, Søndre Nordstrand, Nordstrand, Grorud og Stovner. Antall busser øker fra 16 til 27.
– Vi vet at dette tilbudet bidrar til at eldre kommer seg ut og kan leve selvstendige og aktive liv. En viktig del av en trygg og verdig alderdom er å få muligheten til å være sosial og møte andre mennesker, sier Korkunc.
Tilbudet blir nå så bredt og omfattende at enten man bor på Holmlia og det frister med en tur frem og tilbake fra Ullern, eller om man har lyst til å kombinere en tur til Stovnertårnet med en svømmetur på Hvervenbukta, så vil det snart bare være en enkel bestilling unna for alle over 67 år. Det er også mulig å ta med seg familie eller en venn som medpassasjer.
– Utvidelsen åpner for at langt flere kan reise på kryss og tvers lokalt, for eksempel i Groruddalen og sør i Oslo, men også for at man kan legge ut på langtur i egen by. Jeg vet ikke om noen annen hovedstad som kan by på noe liknende, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.