Bolig og sosiale tjenester

Tar pårørende på alvor

Pårørende føler på skam og avmakt. Velferdsetaten gir støtte og håp i krevende situasjoner og inviterer til Pårørendekonferansen onsdag 24. september.

Aktuelt / Publisert: 17.09.2025

Av Velferdsetaten

Suad Isse Mohammad fra Uteseksjonen står på gaten. Hun har beige frakk på seg og smiler.
Suad Isse Mohammad i Uteseksjonen møter foreldre til barn og voksne i et ofte kriminelt rusmiljø. Bilde: Dröfn Grimsdottir/Oslo kommune.
"«Er det min feil?», «Hva vil andre tenke?» «Burde jeg gjort noe tidligere?»"
Pårørende

Suad Isse Mohammad i Uteseksjonen ser komplekse livssituasjoner, der de pårørende skammer seg, bekymrer seg og føler avmakt.

– Mange foreldre har minoritetsbakgrunn og er ikke vant til å være åpne med hjelpeapparatet, noe som gjør tillit og relasjonsbygging helt avgjørende, sier Suad, som er fagkonsulent i teamet forsterket innsats.

Noen pårørende vil ha praktisk veiledning, andre trenger emosjonell støtte.

– Vi møter dem der de er.

Jobber bevisst og systematisk med pårørendearbeid

En intern SAT (Situasjon, Analyse og Tiltak) er ett av redskapene som Uteseksjonen bruker. Kartleggingen skal gjøre de ansatte mer bevisst på pårørendearbeidet og sørge for at de følger anbefalingene i Oslostandard for pårørendesamarbeid.

– Vi prøver å møte foreldre tidlig når det er mulig og når vi vet at deres rolle er viktig. Målet er å forbedre hvordan vi samarbeider med pårørende.

Pårørende ønsker å forstå og bidra
Spørsmål som Uteseksjonen får fra pårørende handler ofte om:

  • Hva de kan gjøre for å hjelpe barnet sitt
  • Hvilke rettigheter og tilbud de har som pårørende
  • Om barnets situasjon er farlig – og om det finnes håp
  • Hvordan de bør forholde seg til barnet: sette grenser eller støtte?
  • Hva de risikerer ved å være åpne, og hva som deles videre med andre instanser

Kan være en viktig ressurs

Også ved Karlsborg mestringsenhet tas pårørende på alvor og møtes respektfullt. Pårørende kan være en viktig ressurs.

– I brukergruppen vi arbeider med, finnes mange brutte og vanskelige relasjoner. Vårt mål er å øke ansattes kompetanse på hvordan vi best mulig kan bistå den enkelte og pårørende i å bygge relasjoner, sier assisterende institusjonssjef Wenche Kulsrud.

Prøver å oppfordre til kontakt

Oppfølging av pårørende avhenger av om bruker har gitt samtykke til å utveksle informasjon.

– Ved samtykke får pårørende informasjonen de spør om, og vi prøver å oppfordre til kontakt. Vi gir dessuten råd om andre organisasjoner som pårørende kan henvende seg til.

– Bruker kan også spesifisere hvilken informasjon vi kan dele, f.eks. om hen er på huset eller ikke, om hen har det bra.