Helse og omsorg

Styrker og utvider rehabiliteringstilbudet i Oslo

Et nytt team skal gi mer rehabilitering på dagtid i Oslo. På den måten får flere hjelp, samtidig som at rehabiliteringstilbudet blir bedre og når bredere.

Pressemelding / Publisert: 03.10.2024

Av Byrådsavdeling for helse

En kvinne gjennomgår rehabilitering med hjelp av to fysioterapeuter på et treningsstudio. Hun bruker en tredemølle med støtte fra et opphengs system for å hjelpe med å gå, mens fysioterapeutene hjelper henne med balanse og justering. Begge terapeuter er kledd i medisinske uniformer og gir fysisk støtte og veiledning.
Bilde: Helseetaten/Oslo kommune.

Kapasiteten på Forsterket rehabilitering Aker (FRA) skal styrkes, og det ble bevilget fem millioner kroner til dette i budsjettet for 2024. Nå er det klart hvordan pengene skal brukes.

— Vi styrker nå rehabiliteringstilbudet i kommunen. Dette vil hjelpe flere innbyggere med rehabiliteringsbehov og potensiale for funksjonsforbedring. Forsterket rehabilitering Aker får et enda bedre rehabiliteringstilbud gjennom et utvidet tilbud om dagrehabilitering. Dette blir et stort løft for innbyggerne og byens helsetjenester, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc.

Den tverrfaglige styrkingen består av fysioterapeut, ergoterapeut og sykepleier, og blir tilknyttet de andre tjenestene kommunen har på Forsterket rehabilitering Aker (FRA). Den nye tjenesten skal gi tilbud om dagrehabilitering til nye grupper sammenliknet med de FRA jobber med i dag, samtidig som kommunen styrker dagrehabilitering for de som er utskrevet fra enheten.

— Dette øker rehabiliteringskapasiteten. Det er bra både for den enkelte pasient som får et bedre tilbud og det bidrar til en mer bærekraftig helsetjeneste, sier Korkunc. Det er ikke bare godt for den enkelte som får tilbud, men også god samfunnsøkonomi, fortsetter Korkunc.

Det er FRA, bydel og helsehusene som sammen må finne ut av hvilke pasientgrupper som skal prioriteres for dette tilbudet og hvordan inntak skal skje. I tillegg får Helseetaten styrket logopedkompetanse som skal benyttes til rehabilitering på tvers i kommunen. Det er en kompetanse de kommunale helse- og omsorgstjenestene i liten grad har i dag.

Utvidelsen av rehabiliteringstilbudet skal evalueres etter to år.

Les oppdragsbrev

Pressekontakter for byråd for helse, Saliba Andreas Korkunc

Tuva Otterlei Blikom og Tonje Bruun (i vanlig arbeidstid)

Epost hei.media@byr.oslo.kommune.no