Skole og utdanning

Ønsker bedre organisering av Osloskolen

Byrådet ønsker tydeligere og bedre styring av Osloskolen, og har gitt Utdanningsetaten i oppdrag å vurdere nye måter å organisere skolen på.

Aktuelt / Publisert: 21.05.2025

Av Byrådsavdeling for utdanning

Hartvig Nissen videregående skole med murstein og glassfasade og Oslo logo
Utdanningsetaten skal se på hvordan de kan følge opp osloskolene tettere. Bilde: Nikolai Kobets Freund/Oslo kommune.

– Skolene våre opplever at de ikke får god nok styring og støtte slik vi er organisert og fungerer i dag. Det må vi gjøre noe med, for det handler til syvende og sist om vi er gode nok til å sette våre lærere og rektorer i stand til å løfte elevenes faglige og sosiale læring, sier Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning.

Utdanningsetaten skal vurdere organiseringen for å oppnå målene om bedre styring av skolene, effektiv utnyttelsen av ressurser og følge opp skolene tettere og mer koordinert enn i dag.

– Vår ambisjon er at Osloskolen skal være landets beste. Det handler om å gi skolene gode arbeidsforhold og ha en tydelig skoleeier. Jeg er trygg på at både etaten og skolene vil fortsette å jobbe for elevenes beste, samtidig som de bidrar til fremtidens Osloskole, sier utdanningsbyråden.

Det er gjennomført flere analyser av skoleeierskapet. Disse danner kunnskapsgrunnlaget for etatens vurdering av egen organisering.

  • Skoledirektørenes rolle og plassering i organisasjonen.
  • PPTs plassering og organisering, og hvordan den spesialpedagogiske kompetansen kommer tettere på skolene.
  • Hvordan sikre en sterkere administrativ støtte rundt skolelederne.
  • Forholdet mellom bydelsstruktur og skolegrupper.
  • Behovet for sentral faglig/pedagogisk støtte og kvalitetsutvikling.
  • Bruk av generativ kunstig intelligens for mer effektiv bruk av ressurser.

Etter planen vil en ny organisasjonsmodell være på plass innen 1. januar 2027.