Helse og omsorg

Nå kan Oslos innbyggere få koronavaksinen hos fastlegen

Oslo kommune har inngått en avtale med Oslo legeforening slik at de fleste fastlegene i Oslo kan tilby koronavaksine til eldre og personer i risikogruppene fra 7. oktober.

Pressemelding / Publisert: 04.10.2024

Av Byrådsavdeling for helse

En kvinnelig fastlege i grønn genser sitter ved et skrivebord og smiler mens hun lytter til en annen kvinne som sitter overfor henne. De ser ut til å være i en samtale på et kontor. På bordet ligger et ark og en penn, og en datamaskin står i bakgrunnen.
Bilde: Nikolai Kobets Freund/Oslo Kommune.

FHI anbefaler at alle over 65 år samt personer i risikogruppene tar koronavaksine i høst. Frem til nå har innbyggerne i Oslo fått tilbud om koronavaksinering kun ved Nydalen vaksinesenter. I høst blir det mulig også å ta koronavaksine hos fastlegen. Det skjer etter at Oslo kommune har inngått en avtale med Oslo legeforening som sikrer at de fleste fastlegene i Oslo vil tilby koronavaksine på sine kontorer fra 7. oktober.

– Jeg er veldig glad for at vi har fått med oss Legeforeningen og de fleste fastlegene i Oslo på dette. Dermed går vi fra ett sted som driver koronavaksinering i Oslo, til om lag 150 fastlegekontorer. Dette vil gjøre vaksinetilbudet mye mer tilgjengelig for innbyggerne, og senker terskelen for vaksinering betraktelig, sier helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (H).

Kan ta tre vaksiner samtidig

For pasienter som skal få satt koronavaksine hos fastlegen vil det også bli mulig å få influensavaksinen og pneumokokkvaksinen (vaksine mot alvorlig lungebetennelse) samtidig.

– Mange eldre og personer i risikogruppene er anbefalt å ta vaksine også mot influensa og pneumokokker, i tillegg til koronavaksine. Alle tre kan tas hos fastlegen. I praksis vil det bli mulig å få tre viktige stikk i armen ved neste besøk hos fastlegen. Dette gjør at eldre og personer i risikogruppene sparer mye tid, og bidrar forhåpentligvis til at færre blir alvorlig syke denne vinteren. Det er bra for den enkelte innbygger, og bra for samfunnet, sier Saliba Andreas Korkunc.

Nydalen vaksinesenter tilbyr fortsatt koronavaksine

Regjeringen opphevet den 30. juni 2024 en midlertidig vaksineforskrift som ga alle kommuner anledning til å pålegge fastlegene å vaksinere mot korona. De fjernet samtidig det som var én felles Helfo-takst for hele landet, som sørget for at fastlegene fikk betalt for jobben. Det kan derfor være fastlegekontorer som ikke tilbyr koronavaksine i Oslo.

– Vi kan ikke pålegge fastlegene å bli med på denne ordningen. Hvis fastlegen din ikke tilbyr koronavaksine, kan du ta kontakt med Nydalen vaksinesenter som fortsatt vil være åpent og sette vaksine, sier Korkunc.

Det skal lages en oversikt på Oslo kommunes nettsider over hvilke fastlegekontorer som tilbyr koronavaksinering, og hvorvidt de samtidig kan tilby vaksinering mot influensa og pneumokokker. Oversikten kommer på plass innen utgangen av uke 41.

Koronavaksinen er gratis for alle eldre og de som tilhører risikogruppene, og det er kun disse personene som er anbefalt å ta vaksinen. For alle andre er det en egenandel. Informasjon om tilbudet vil sendes ut til alle innbyggere over 65 år på SMS.

Ny takst som kun gjelder fastleger i Oslo kommune

Oslo kommune har i forhandlinger med Oslo legeforening blitt enige om en honorartakst som sikrer at fastlegene får betalt for å sette koronavaksinen. Taksten som ble avviklet av regjeringen, og gjaldt alle landets kommuner, var på 220 kroner for vaksinering på dagtid, og 286 kroner på kveldstid. Den nye taksten som kun gjelder Oslo kommune skiller ikke mellom dag- og kveldstid, og er på 262 kroner.

– Regjeringens endringer i koronavaksinasjonsreglene skjedde til tross for signaler tidligere i år fra statlige myndigheter om at årets vaksinering skulle bli lik som i 2023. Norske kommuner har nå ikke lenger myndighet til å pålegge fastlegene å vaksinere mot korona, og vi går i praksis fra én nasjonal takst for koronavaksinering, til opptil 357. Det er mye unødvendig byråkrati, og regjeringens grep har satt kommunene i en vanskelig forhandlingsposisjon, sier Korkunc.

Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc oppfordrer regjeringen til å gjeninnføre forskriftsbestemmelsene som ble opphevet.

– Oslo kommune har gjort det beste ut av situasjonen, og takket være velvilje fra fastlegene våre og Oslo legeforening, kan vi gjennomføre vaksineplanen vår nesten som planlagt. Jeg håper likevel regjeringen tar til fornuften, og gjeninnfører forskriften så fort som mulig, sier Korkunc.

Les mer om vaksinetilbudet her.

Se oversikt over legekontorer som tilbyr koronavaksine.

Pressekontakter for byråd for helse, Saliba Andreas Korkunc

Tuva Otterlei Blikom og Tonje Bruun
Telefon 23 46 10 20 ( i vanlig arbeidstid)
E-post: hei.media@byr.oslo.kommune.no