Helse og omsorg

Likeverdige helsetjenester i fokus i Bydel Stovner

Gjennom Rask Psykisk Helsehjelp (RPH) har Usman Chaudhry og hans kollegaer klart å nå ut til en større del av befolkningen de siste årene. Særlig minoritetsgruppene tar oftere kontakt enn før.

Aktuelt / Publisert: 12.09.2024

Av Bydel Stovner

Chaudhry
Gjennom målrettet innsats har Usman Muhammad Chaudhry og hans team i Bydel Stovner klart å gjøre psykisk helsehjelp mer tilgjengelig for alle deler av befolkningen. Bilde: Eyvind J. Schumacher, Oslo kommune.

Strategiske tiltak

Bydel Stovner har de siste årene opplevd en en positiv utvikling innen psykisk helsearbeid. En av nøkkelpersonene bak denne suksessen er psykolog Chaudhry. Arbeidet startet med et mål om å møte minoriteter på deres egne premisser. For å nå ut til disse gruppene har de benyttet flere strategier.

– I starten nådde vi ikke ut til hele befolkningen i bydelen. Vi ville gjøre noe med det, forteller Chaudry.

– For å oppnå det måtte vi være der folk er. Dette innebar blant annet å gå ut i media, skrive kronikker, og samarbeide med ressurspersoner og frivillige i ulike miljøer. Lavterskel seminarer og workshops har også vært viktige verktøy, sier Chaudhry.

– Nå har vi har blant annet sittet i grupper med tamilske menn, somaliske menn og somaliske kvinner, og snakket sammen om hva psykisk helse egentlig er. For noen av dem var det første gangen de snakket så åpent om det. Psykisk helse er ikke nødvendigvis en del av bevisstheten i disse miljøene, legger han til.

Chaudhry understreker viktigheten av å sette psykisk helse på agendaen i flerkulturelle miljøer.

– Vi tok kampen for flerkulturell psykologi, forteller han.

Resultatet har vært merkbart, med en økning på 161% i antall innbyggere med flerkulturell bakgrunn som tok kontakt med RPH i bydelen.

Mangfoldig team

Teamets sammensetning har også vært en viktig faktor. RPH-Stovner har hatt et så stort fokus på representasjon og mangfold i tjenestene forteller Chaudhry.

I utgangspunktet var det stort sett kvinner med etnisk norsk bakgrunn som jobbet i RPH her. De så verdien i mangfold og representasjon. Siden den gang har teamet vokst til å inkludere både kvinner og menn med blant annet pakistansk, tyrkisk og afrikansk bakgrunn.

– De gjorde Stovner til en foregangsbydel for RPH," sier han rosende.

Likeverdige helsetjenester

Målet har hele tiden vært å tilby likeverdige psykiske helsetjenester. For Chaudhry personlig, har dette arbeidet også vært en del av hans profesjonsstudie i psykologi. Hans hovedpraksis og hovedoppgave har vært knyttet til psykisk helsehjelp til folk med flerkulturell bakgrunn.

Chaudhry understreker særlig betydningen av flerkulturelt og flerfaglig samarbeid.

– Det er viktig med et flerfaglig samspill for å kunne yte best mulig hjelp til innbyggere som trenger det. Nå er vi både psykologer og sosionomer her, noe som har bidratt til et faglig mangfold. Vi samarbeider også godt med Frisklivsentralen, og har også formalisert samarbeid med fastlegekontorer, avslutter han.

Mange Språk
Arbeidet på RPH-Stovner viser hvordan en mangfoldig og inkluderende tilnærming kan gjøre en betydelig forskjell i folks liv. Bilde: Eyvind J. Schumacher, Oslo Kommune.