Helse og omsorg

Stigenga bolig og dagsenter markerer 25 år

Denne uka har Stigenga bolig og dagsenter 25-årsjubileum. Gjennom et kvart århundre har dette vært et hjem og en trygg base for personer i Oslo kommune med store bistandsbehov.

Aktuelt / Publisert: 04.10.2024

Av Bydel Stovner

Stigenga Bolig og Dagsenter ligger idyllisk på toppen av en kolle ved Høybråten. I disse dager feirer dette banebrytende bo- og dagstilbudet 25 år.
Stigenga ligger i idylliske omgivelser på toppen av en kolle ved Høybråten i Stovner bydel. Bilde: Eyvind J. Schumacher, Oslo kommune.

Stigenga består av 20 leiligheter og et dagsenter, og ble etablert i 1999. Åpningen for 25 år siden markerte en viktig milepæl for mennesker med funksjonshindringer og deres familier.

– Tilbudet kom som en del av en reform på 1990-tallet for å gi unge med funksjonshindringer et hjem uten institusjonspreg, forklarer Johan Sørgaard Olsen, seksjonssjef for bolig og stasjonære tjenester i Bydel Stovner.

Johan har selv jobbet i Bydel Stovner siden 1992, og har vært vitne til store endringer innen feltet.

Ana Azami og Johan Søgaard Olsen var blant flere som bidro med taler under den høytidelige markeringen av 25-årsjubileet for brukere og medarbeidere. Anja og Brynjar (t.h.) stod for musikalske innslag.
Ana Azami og Johan Søgaard Olsen var blant flere som bidro med taler under den høytidelige markeringen av 25-årsjubileet for brukere og medarbeidere. Bilde: Lars Emil Pham Quang Iversen, Oslo Kommune.

Kontinuerlig forbedring

Stigenga er i dag preget av et stort og tverrfaglig miljø, med nesten 90 ansatte, inkludert ergoterapeuter, miljøarbeidere, vernepleiere og sykepleiere.

Seksjonsleder ved Stigenga, Ana Azami understreker viktigheten av å se på Stigenga som et hjem for brukerne, samtidig som kompetanseutvikling er en prioritet.

– Det er viktig for oss å gi brukerne gode tjenester og tilpasse oss endrede behov gjennom kontinuerlig forbedring, sier hun.

Brukernes perspektiv

Det er denne profesjonelle tilnærmingen sammen med en menneskelig nærhet, som har gjort Stigenga til et trygt og godt sted å være for mange.

Vigdis, som har vært på Stigenga i fem år, delte sine tanker om hva det har betydd for henne i en gripende tale ved feiringen av jubileet. I talen beskrev hun mottagelsen på Stigenga som livsendrende:

– Jeg ble ønsket varmt velkommen. Stigenga er det beste stedet jeg har hatt å gå til. De tilpasser alt etter mine behov, og jeg trives svært godt her, forklarte Vigdis i sin tale.

Vigdis har vært på Stigenga i 5 år, og er veldig glad i stedet. På dagsenteret er hun en høyt verdsatt bidragsyter til felleskapet. Bilde: Eyvind J. Schumacher, Oslo Kommune.

Fremtidsperspektiv

Gjennom de siste 25 årene har Stigenga utviklet seg til å bli et flaggskip i Oslo kommune for hvordan boligtilbud til personer med funksjonshindringer kan organiseres.

Ledelsen på Stigenga ser lyst på fremtiden, og har som mål å fortsette å gi god omsorg og sikre at tjenestene til enhver tid holder høy kvalitet.

– Vi er stolte av at så mange mennesker har fått et så godt tilbud på Stigenga gjennom disse årene. Målet vårt er å fortsette å gi brukerne god oppfølging og holde oss oppdaterte på problemstillingene som følger med feltet. Slik skal vi også de neste 25 årene sørge for at Stigenga skal være et godt sted å være, avslutter seksjonsleder Ana Azami.