Vann og avløp

Mora di gjør det ikke? Gjør du? Heller fettrester i do

Det er sikkert og visst at matfett stivner og klumper seg etter deilige måltider. Du vil vel ikke at det skal sette seg fast i rørene dine? Ikke tøm matrester i do eller vask -da blir det tett.

Aktuelt / Publisert: 14.12.2023

Av Vann- og avløpsetaten

Størknet matfett kan skrapes vekk og kaste i grønn matavfallspose. Det tetter avløpsrørene om det kastes i do eller vask. Bilde: Vann- og avløpsetaten/fettvett.

Doen er ikke en søppelbøtte

Matfett, smultfett, kjøttrester, våtservietter, bind, tamponger, sminkekluter, q-tips, lo fra tørkemaskinen, linser, linsebokser, kondomer. Ingen ting av dette skal kastes i do. Doen skal kun brukes til tiss, bæsj og dopapir.

En undersøkelse utført av Opinion for Hold Norge rent viser at hele 9 av 10 har søppelbøtte på badet (eller rett i nærheten), så det bør være lett å gjøre rett.

Hvorfor blir rørene tette?

Matfett stivner når det blir avkjølt. Det gjør det også i avløpsrørene. Sammen med mye annet som kastes i do, hoper det seg opp og lager propper. Fettet fester seg på veggen i rørene og kan føre til tett vasker og toaletter. Sammen med annet matavfall kan det også bli et gilde for rottene. Av erfaring vet vi at jula er den tiden det syndes mest med å kaste fett og matrester i avløpet. Der skal det ikke.

Avløpsnettet er laget for å håndtere menneskelig avfall og toalettpapir som løser seg raskt opp og lar seg transportere i rørene. Tilføres avfall som ikke løser seg opp kan det føre til tette rør. Fett fra matlaging som havner i avløpet, bidrar til dette problemet. Pumper på ledningsnettet hjelper avløpsvannet frem mot renseanleggene. Selv om pumpene er laget for å tåle mye blir det for stor belastning når våtservietter, engangskluter, bind og lignende filtrer seg sammen og surrer seg fast i pumpene. I verste fall blir pumpene ødelagt og må repareres eller skiftes ut.

Hvordan kaster man matfett

• Fett i stekepannen og stivnet (avkjølt) fett fjerner du med tørkepapir og kaster i grønn matavfallspose.
  • Fett som ikke stivner kan du enten bruke om igjen, eller helle over i den grønne posen sammen med tørkepapir og gammelt brød som suger til seg fuktigheten. Større mengder kan leveres på gjenvinningsstasjonen.

Tørker du alltid ut fettrester med papir fra stekepannen etter at du har brukt den blir også mye enklere å rengjøre stekepannen. Du slipper også grisete oppvaskkum etterpå.

Fett gjenvinnes til biogass som drivstoff til busser og andre biler.

Her renser vi fett i en pumpestasjon

Ved høysesonger må vi rense for mer fett enn resten av året

• Det er 2250 km med kommunale avløpsledninger
  • Kloakk og spillvann (dusj, vask, vaskemaskin o.l) ledes fra alle hus og over på det kommunale ledningsnettet via private stikkledninger
  • Huseier har ansvar for å reparere sine egne stikkledninger
  • Avløpsvann (kloakk og spillvann m.mer) ledes til renseanlegg hvor det renses for ulik forurensning før det slippes ut i Oslofjorden.