Budsjett 2023

Forslag til revidert budsjett for Oslo kommune 2023

Byrådet foreslår styrket eldreomsorg, bevaring av kollektivtilbudet og utjevning av sosiale forskjeller.

Pressemelding / Publisert: 30.05.2023

Av Byrådslederens kontor — Byrådsavdeling for finans

Ansatt og beboer på Lindeberghjemmet.
Styrker eldreomsorgen i revidert budsjett. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Byrådet foreslår i revidert budsjett en rekke tiltak for å styrke eldreomsorgen, hindre kutt i kollektivtransporten og utjevne sosiale forskjeller.

– Vi blir flere eldre i Oslo. Det er bra, men betyr også at vi står ovenfor noen utfordringer. For å kunne pleie flere syke eldre trenger vi flere folk. Men vi må også øke kompetansen hos de som jobber i helse- og omsorgsyrkene i dag. Derfor etablerer vi et kompetansefond, slik at mange flere kan få etter- og videreutdanning. Det vil løfte kvaliteten i eldreomsorgen, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Byrådet disponerer 6 milliarder kroner over driftsbudsjettet i det reviderte budsjettet. Over investeringsbudsjettet foreslås nye bevilgninger på om lag 800 millioner kroner. Samtidig settes det av 2 milliarder til nedbetaling av gjeld og tilbakebetaling på premieavviksfondet, og over 800 millioner til å kompensere den ekstraordinære lønns- og prisveksten.

– I budsjettet vedtatt før jul måtte vi legge ut for koronakostnader og ta av kommunens premieavviksfond. Nå har vi fått mer koronakompensasjon fra regjeringa enn vi turte å budsjettere med. Med slike uventa engangsinntekter er det eneste riktige å betale ned gjeld, samtidig som vi får på plass noen helt nødvendige tiltak sier finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG).

Tiltak for miljø og klima

Ruter er rammet av ekstraordinær prisvekst, ekstraordinære strømpriser og fortsatt inntektsbortfall på grunn av endret reisemønster etter pandemien. Til revidert kommer byrådet med en redningspakke på 400 millioner for kollektivtilbudet for å unngå rutekutt.

I tillegg setter byrådet av penger til bussinfrastruktur i Groruddalen og midler til bygging av Diakonhjemmet T-banestasjon.

Byrådet har allerede satt av penger og fått på plass nye el-busser, nye trikker og billigere enkeltbilletter. Byrådet vil etter sommeren kutte prisen på månedskort for barn og unge (6-19 år) fra 427 koner,r til 299 kroner for reiser i en sone.

Vinteren har gitt betydelige skader på veier, fortau og sykkelvei. Byrådet foreslår derfor å styrke avsetningen til asfaltering med 50 millioner.

– Det skal være enkelt og greit å sykle eller gå i byen vår, og lett å la bilen stå. Derfor setter vi av mer midler til å reparere hull i asfalten etter vinteren, og forsterker satsinga på hjertesoner og trafikksikkerhetstiltak over hele byen, samtidig som vi bruker store summer på å unngå kutt i kollektivtilbudet, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen.

Økt trygghet når alt blir dyrt

For mange barnefamilier kan ferietilbud bli dyrt. Det settes av ytterligere 22 millioner til sommeraktiviteter og jobber for barn og ungdom.

Gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen er en av byrådets viktigste satsinger og har bidratt til økt deltakelse i hele byen. Nå setter byrådet også av penger til å styrke kvaliteten i aktivitetsskolen.

– Fra denne høsten får alle barn fra 1. til 4. trinn tilbud om gratis AKS i Oslo, og en familie med ett barn kan spare 25 000 kroner i året. Det bidrar til å utjevne sosiale forskjeller, og er spesielt viktig når alt annet har blitt dyrere. Nå styrker vi kvaliteten ytterligere med en årlig satsing på 20 millioner kroner som blant skal gå til kompetanseheving for de ansatte, sier Sunniva Holmås Eidsvoll (SV).

Terskelen for å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo har blitt stadig høyere. Byrådet foreslår derfor å vedta at prosjektet med etablererboliger i Hagegata 30 får vedtatt styrings- og kostnadsramme i revidert budsjett.

Mange innbyggere i Oslo har utfordringer med rus. Byrådet foreslår at utvidet åpningstid på brukerrommet gjøres varig, det etableres sykehjemsplasser for folk med langvarig rusproblematikk på Stovnerskogen, og i løpet av høsten etableres et midlertidig legevakttilbud i sentrum for sårbare grupper. Byrådet foreslår også å sikre kommunen tilgang på rusbehandlingsplasser for ungdom.

Byrådets viktigste forslag i revidert budsjett

• 1,63 milliarder i ekstra avdrag på lån
  • 880 millioner til lønns- og prisjustering
  • 400 millioner til kompensasjon til kollektivtransporten for å opprettholde tilbud (strøm, bortfall av billettinntekter mv)