Avfall og ressurser

Forsinkelser i avfallsinnsamlingen i Oslo

De store snøfallene før og etter nyttår gjør at alt går litt saktere i Oslo. Avfallsinnsamlingen er ikke noe unntak, og innbyggerne må dessverre regne med forsinkelser de nærmeste ukene.

Aktuelt / Publisert: 03.01.2024

Av Renovasjons- og gjenvinningsetaten

To avfallsbeholdere i dyp snø
Bilde: Oslo kommune.

Kjøreforholdene er svært utfordrende flere steder i byen. Det fører til forsinkelser i avfallsinnsamlingen.

– Renovatørene våre står på det de kan, men dager som dette er noen av de verste de har. De får virkelig kjørt seg. Vi beklager til de som ikke får tømt avfallet sitt til vanlig tid, men håper på forståelse og tålmodighet for at dette er vanskelige forhold for oss. Vi vil også minne om at det er viktig å måke rundt beholderne sine og fjerne snø og is fra lokkene, sier avdelingsdirektør Marianne Holen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Sikkerhet i førersetet

Renovatørene er like avhengige av god brøyting og fremkommelighet som andre trafikanter. Renovasjonsbilene er store og tunge, og sikkerheten til både renovatørene selv og innbyggerne er viktigere enn at innsamlingen går raskt.

– Sikkerhet først, sier vi her. Renovatørene skal ikke kjøre inn i gater og områder hvor de vurderer det som usikkert. Da må de heller prøve igjen en annen dag. Det betyr at noen områder av byen er mer utsatt for forsinkelser enn andre. Et eksempel er bakkene ned mot Mosseveien på Bekkelaget og Nordstrand, hvor vi dessverre har noen av de største forsinkelsene i innsamlingen. Vi kommer så fort vi kan, fortsetter Holen.

Heldigvis meldes det om oppholdsvær den nærmeste tiden.

– Det blir forhåpentligvis bedre kjøreforhold fremover, men vi trenger fortsatt tid til å hente oss inn. Det er noe vi selvsagt beklager, men det er sånn situasjonen er akkurat nå. Et liten bønn fra oss er at de som har mulighet til det, kan mellomlagre papiravfallet sitt en stund, eller levere det selv til en av gjenvinningsstasjonene våre, sier Holen.

Juletreinnsamlingen går som planlagt – men ikke ennå!

8. – 13. januar henter vi juletrær fra over 1000 steder i Oslo. Vi ser allerede en del trær som ligger ute, selv om det er nesten en uke til innsamlingen starter.

– I år er det ekstra viktig at folk ikke legger ut treet sitt for tidlig. Slik forholdene er nå, havner trærne i brøytekanter og snøhauger. Det skaper problemer for brøytebilene, og det gjør det umulig for oss å samle inn trærne når innsamlingen først starter. Alternativt kan juletrær leveres til alle de store gjenvinningsstasjonene våre, avslutter Marianne Holen.