Avfall og ressurser

Fem ting du kanskje ikke visste om matavfallet ditt

Mat og matavfall er noe alle må forholde seg til hver dag. Kort fortalt handler det om å spise opp maten sin og kaste avfallet i grønn pose. Men gjør vi det?

Aktuelt / Publisert: 24.09.2021

Av Renovasjons- og gjenvinningsetaten

Hånd holder grønn pose
Bilde: Oslo kommune.

Her er fem fakta om matavfall og matsvinn her i Oslo. Noe å tenke på?

1. Vi lager gjødsel av det du kaster i grønn pose

Gjødselen vår er godkjent for økologisk landbruk. Den regnes som en fullgod, om ikke bedre, erstatning for kunstgjødsel, og brukes på gårder her på Østlandet.

Gjødselen tar med seg viktige næringsstoffer fra matavfallet og gir dem tilbake til jorda. Sirkulær økonomi i praksis!

Traktor på jorde sett fra luften
Åker på Romerike hvor de bruker Oslo-gjødsel. Bilde: Oslo kommune.

2. Halvparten kastes feil

50 prosent av matavfallet i Oslo havner i restavfallet i stedet for i den grønne posen. Det er 42,5 kilo matavfall per person, som tilsvarer gjødsel til cirka 170 kvadratkilometer åker - nok til å dekke bydel Vestre Aker ti ganger, eller halvannen ganger Nesodden.

Ikke et vondt ord om Nesodden, men her går vi glipp av store muligheter!

Revnet avfallspose på bord
Når vi analyserer avfallet, ser vi at mye kastes feil. Bilde: Oslo kommune.

3. En real brødpose!

Matavfallet i én grønn pose gir nok gjødsel til cirka syv kvadratmeter åker, og det trengs én kvadratmeter kornåker for å produsere ett brød.

Satt på spissen: din grønne pose = syv brød.

Hånd holder grønn pose
Hver grønne pose teller! Bilde: Oslo kommune.

4. I Oslo kaster vi 20 000 brød om dagen

Det er 11 brød per person per år. Og hvis vi for diskusjonens skyld sier at et brød koster 25 kroner, utgjør dette en halv million kroner rett i avfallet hver eneste dag.

Og over halvparten havner altså i restavfallet. Snakk om å kaste bort penger!

Brød i butikkhylle
20 000 slike går i prinsippet ut av ovnen og rett i avfallsbeholderen hver dag. Bilde: Oslo kommune.

5. Spis opp maten din

Hver og en av oss kaster i snitt 85 kilo matavfall i året. Av dette er 38,5 kilo spisbar mat. Det betyr at vi kaster fra oss hver åttende handlepose med mat. For en familie på fire utgjør det over tre kilo mat i uka.

Det tilsvarer nesten tre grønne poser, det. Fulle av mat, som kastes hver uke.

Visste du at en tredjedel av all mat i verden blir kastet? «Ny-produksjonen» av den kastede maten legger beslag på store landområder, og står for åtte prosent av verdens klimagassutslipp.

Food for thought!

Matrester i matbokser
Restemat er bestemat! Spar på restene og lag noe godt dagen etter. Bilde: Oslo kommune.