Helse og omsorg

Den nye legevakten på Aker har åpnet

Blir Europas største og mest moderne.

Aktuelt / Publisert: 22.11.2023

Av Byrådsavdeling for helse

Inngangspartiet til den nye legevakten.
Europas største og mest moderne legevakt har åpnet på Aker. Bilde: Nikolai Kobets Freund / Oslo kommune.

Etter 120 år i Storgata, har Oslos legevakt nå flyttet til Aker. En høytidelig åpning onsdag 22. november markerte starten på et helt nytt akutthelsetilbud for byens befolkning. Oslo kommune fortsetter det gode samarbeidet med Oslo universitetssykehus (OUS), der kommunen driver allmenlegevakten, overgrepsmottaket og psykososiale tjenester og OUS skadelegevakten og psykiatrisk legevakt. For innbyggerne betyr det at det fortsatt bare er én dør inn til legevakten, uavhengig av hva slags helsehjelp de trenger.

– Dette blir Europas største og mest moderne legevakt, uttalte byrådsleder Eirik Lae Solberg under åpningen. – I motsetning til legevakten i Storgata, er det nye bygget på Aker større og tilpasset moderne legevaktdrift. Det blir mye enklere å drive god pasientoppfølging. Her er det lagt til rette for at topp kompetente helsearbeidere kan jobbe med alt de trenger av utstyr, i topp moderne lokaler, for å hjelpe Oslos innbyggere når de har behov for det.

Oppfordrer innbyggerne til å ringe før de møter opp

Kommunen ønsker å redusere ventetiden for pasientene og gjør flere grep for å få til det.

– I tilfeller hvor det ikke er en skade eller det haster med helsehjelp, oppfordrer vi innbyggerne til å ringe før de møter opp på legevakten, fortalte helsebyråd Saliba Andreas Korkunc. – Da får de tildelt en oppmøtetid og kan vente hjemme til det blir deres tur. Med nytt utstyr vil det også bli mulighet til å hjelpe flere gjennom videokonsultasjon slik at mange ikke vil trenge å reise til legevakten i det hele tatt.

Resultat av godt og systematisk arbeid

– Jeg er utrolig stolt over kommunens egne etater som har jobbet godt, sammen med entreprenører og Oslo Universitetssykehus, sa Eirik Lae Solberg. Det har vært komplekst, og det har ikke gjort arbeidet enklere at det har pågått gjennom en pandemi som har vært ekstra krevende for helsesektoren. Denne legevakten er resultatet av godt og systematisk samarbeid.

Les mer om legevakten på Aker og hvordan du kommer deg dit.